Mijn dochter van 11 hoest al 5 maanden. Wat kan dat zijn?

Ze is gaan hoesten sinds wij terug zijn van zomervakantie. Inmiddels is kinkhoest uitgesloten en blijkt uit het longfunctieonderzoek niet echt dat ze astmatisch is. Ze heeft een droog hoestje en haar longfunctie is iets minder dan hij zou moeten zijn. Ze heeft voor het hoesten wel wat baat bij ventolin. Eind januari zitten wij weer bij de kinderarts, maar wellicht is er hier iemand die er ervaring mee heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roken jullie??

Het beste antwoord

Mijn dochter van inmiddels 10 heeft als baby van vijf maanden kinkhoest gehad, en heeft eigenlijk sindsdien minder optimale longen. Ze heeft alleen maar ventolin nodig als ze heel verkouden is, en de rest van het jaar gaat het goed. Blijft echter vatbaar.

Ze heeft er vooral last van als ze moet zwemmen in een overdekt zwembad ; heel vervelend met schoolzwemmen (dat ze inmiddels gelukkig niet meer hoeft). Eén keer zwemmen betekent wekenlang hoesten en benauwde aanvallen, waarvoor ze zelfs al eens prednison heeft moeten krijgen. Ook heeft ze net als ik problemen met geurkaarsen, deodorants/parfums (ook indien gedragen) en luchtverfrissers. Die hebben we dus uit het huis verbannen, maar helaas kun je dat niet altijd doen met visite, dus een heel enkele keer is het bal.

Wellicht is er in jou omgeving ook iets waar je dochter gevoelig voor is en dat haar op de keel slaat, waardoor ze blijft hoesten zonder echt verkouden te zijn. Probeer dat op te sporen en uit te sluiten. En het kan echt alles zijn, van een huisdier tot een bepaald type gordijnstof, bij wijze van spreken.

Maar....er speelt nog een component mee ; een droog kuchje dat te pas en te onpas de kop op steekt, kan ook een psychisch trekje zijn. Een zenuwtic als het ware, maar ook een aanwendsel na een verkoudheid. En dan wordt het heel erg moeilijk de oorzaak te vinden, laat staan weg te nemen.

Ik hoop voor je dat de kinderarts iets vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

het kan ook bronchitis zijn...
5 maanden hoesten is niet iets dat goed klinkt dus ze zullen meerdere onderzoeken moeten doen wat het eigenlijk kan zijn.
ik zelf heb astma dus het klink me redelijk bekend in de oren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat het hoesten zelf ook weer een hoestprikkel oproept. De luchtwegen raken wat geirriteerd door het hoesten en door die irritatie ontstaat ook weer hoesten.

Maar het lijkt me een goed idee om even langs de kinderarts te gaan met deze vervelende kwaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als lichamelijke oorzaken of allergieen zijn uitgesloten
dan kan men de woonomgeving onder de loep nemen.

Huismijt of stoffen in knuffels, speeltjes, gordijnen,
kleden of kleding, andere shampoo, badschuim, toiletzeep, deo, parfum, luchtverfrissers of toiletverfrissers,
tabaksrook, conflicterende medicijnen , sieraden oid.

Mocht ook bovenstaande items niet van toepassing zijn
dan kan het psychisch zijn evt na een ingrijpende gebeurtenis tijdens of voor de vakantieperiode.

Van harte beterschap toegewenst.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het ontbreken van waterbakjes aan de cv zorgt ook voor droge lucht in de slaap/huiskamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben vroeger gezinsverzorgster geweest en had ook wel kinderen ertussen zitten met chronische hoest. Wij wisten toen al dat CARA (aandoenong v.d. luchtwegen) de meest voorkomende ziekte onder kinderen is.
Het kan allerlei oorzaken hebben en zolang de oorzaak niet aangepakt wordt blijft door de aanhoudende prikkel in de bronchen het hoesten in stand gehouden. Het kriebelgevoel in de keel blijft of het gevoel dat er in de keel iets zit en daardoor blijf je hoesten. Bij kinderen waar ik het meemaakte bleek de oorzaak vaak in een eerder opgelopen infectie te zitten, een maagzuurprobleem, eentje had een allergie die het veroorzaakte en er was ook een meisje die het als tic had ontwikkeld. Ze was gevoelig voor stress en bij spanningen ging ze hoesten.
Ze bleek op school gepest te worden en sprak er niet over. Toen ze ineens in de zomervakantie niet meer hoestte, ontdekten we dat het puur door spanningen veroorzaakt werd. Door de vermoeidheid van het hoesten werd ook bij haar de longfunctie minder, het put nl. zo uit!
Je zult de diagnose dan ook door een arts moeten horen en ervaringen bij anderen helpen daar niet zoveel bij. Elke chronische hoest heeft weer een andere oorzaak. Als ik één ding mag meegeven; Gebruik Ventolin niet te vaak. Het kan ernstige bloeddrukproblemen en daarmee hartproblemen veroorzaken!
13 jaar geleden
ik zou dan denken dat dit heel erg op bronchitis lijkt
hopelijk komt het snel weer goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Vijf maanden hoesten is niet normaal en kan veroorzaakt worden door een allergische aandoening, een auto-immuunziekte of een weerstandsprobleem. Artsen horen die mogelijkheden bij chronische of recidiverende klachten na te lopen maar sommige dokters hebben daar een zetje van de ouders voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snel een verwijzing halen voor een specialist. Aan de huisarts heb je weinig, blijkbaar.

Vijf maanden hoesten kost enorm veel energie van je kind. Is er iets veranderd in huis, een maand of vijf, zes geleden? Andere vloerbedekking, huisdier erbij? Laat maar snel een allergietest doen!