Is veel huilen als puber een ziekte?

Toegevoegd na 9 minuten:
En als het nou een beetje heeeeel veel is. Zoon 8 keer per dag. Klasgenote namelijk. Wordt er strontziek van!

Toegevoegd na 18 minuten:
Even voor de duidelijkheid. Het gaat niet om mij maar om een klasgenote.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
5.9K

Antwoorden (12)

Nee, hoor, hoort er gewoon bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor dat noemen we emotie en is heel normaal.

Toegevoegd na 3 minuten:
kan me voorstellen dat het voor de overige klasgenoten enorm vervelend kan zijn, maar misschien heeft zij wel iets waarom ze zo moet huilen.
al eens gevraagt waarom ze zoveel huilt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is veel huilen echt geen ziekte: het is het uiten van een emotie.
De puberteit is een stormachtige periode in je leven, waarbij vanalles op de kop wordt gezet. Daar kan een emotie als huilen dus gewoon bijhoren. Net als heel heftig lachen, veel angst, grote boosheid etc.

Toegevoegd na 11 minuten:
Je toevoeging verandert voor mij de inhoudt van je vraag: in dit geval zou het huilen steeds ook een vraag om aandacht kunnen zijn. Weet je waarom ze dat doet?

Toegevoegd na 12 minuten:
*inhoudt*...uh....zonder de "t":-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik en een paar klasgenootjes denken dat ze een aandachtstoornis heeft. Is er nog hulp mogelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen arts, dus ik kan je hier geen antwoord op geven helaas. Als het een stoornis betreft, dan is een arts de aangewezen persoon, om daar een mening over te geven denk ik.
Kan me goed voorstellen trouwens, dat jullie daar niet goed van worden, maar om haar gedrag meteen als een ziekte te bestempelen....mm.... ik weet niet.
Daarom vroeg ik in mijn toevoeging ook, of je weet waarom ze dat doet. Is het aan haar gevraagd, is er met haar over gepraat?
(Veel) huilen, hormonen kwestie, ga langs je dokter , wellicht kan hij je helpen??

Van mij krijg je een smile!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is geen ziekte, maar onmacht...
pubers maken een verandering door, en heel vaak kunnen ze hun emotie niet kwijt en dan gaan ze vaak huilen, dit gaat vanzelf weer over...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moest eens weten hoeveel ik gehuild heb tijdens mijn puberteit! Man wat een kut tijd!

Volgens mij hoort het er gewoon bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kunnen het haar hormonen zijn of een schreeuw om aandacht, maar het is natuurlijk ook mogelijk dat er wel degelijk iets aan de hand is waar ze zich geen raad mee weet.

Bespreek dit eens met een leraar of mentor, misschien dat die eens met haar kunnen praten. Want misschien heeft ze wel professionele hulp nodig.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, je advies vind ik een goeie! "+"
Ik vind het niet normaal dat een puber per dag 8 x huilt. Daar zit iets anders achter. Misschien is ie heel erg ongelukkig. Probeer in gesprek te komen door te zeggen dat je er niet mee om kan gaan als die persoon huilt en vraag gewoon of er iets is waar je mee kan helpen. Of misschien een gesprek met de schoolverpleegkundige.
Heb er in ieder geval begrip voor. Je huilt niet zo maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan erbij horen, al vind ik het wel veel. Waarschijnlijk is er wel een onderliggend probleem waardoor ze zoveel huilt. Heb je geprobeerd met haar erover te praten? Misschien zijn er problemen thuis, is ze erg onzeker of zit ze niet goed in haar vel. Misschien is ze depressief en dan kan ze best wat steun gebruiken om hulp te zoeken. Kaart het eens aan bij de mentor, misschien kan hij/zij eens met haar praten.
Ik ben nog steeds dankbaar voor de vriendinnen en mentor die signaleerde dat het met mij niet goed ging op mijn 14e. Ik had hulp nodig en ook gekregen. Waardoor de laatste jaren op de middelbare school een stuk prettiger voor mij waren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8x per dag, wat een verdrietige puber..
Da's wel erg veel...

Is het wel verdriet, of is het depressief?
Heeft deze klasgenoot wel vriendinnen om haar heen of staat ze helemaal alleen? En waarom huilt ze dan: is het moeheid, emotie, onmacht, aanstellerij, gepest worden, eenzaamheid?
Een mentor zou toch eens met haar in gesprek moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb precies hetzelfde!!! ik ben zelf 16 en een klasgenoot is 15, sinds dit jaar zijn we bij elkaar in de groep gekomen en is zij ook bij onze pauze-plaats groep gekomen.
ze huilt echt verschrikkelijk vaak!!! ik irriteert me daar zo vaak aan, ik weet dat ze problemen heeft thuis, maar dat heb ik ook, toch huil ik niet vaak (al helemaal niet in het openbaar, ik wil andere daar niet mee lastig vallen.)
mijn moeder zegt dat er een grote kans is dat ze een aandachts-stoornis heeft (ben effe de goeie naam kwijt)
maarja wat doe je ertegen, haar idd laten praten met deskundige om haar gelukkiger te maken, al betwijfel ik of het werkt.
sinds zij er is, is gewoonweg iedereen aan het huilen, t lijkt wel of iedereen nu opeens problemen heeft, maar misschien ben ik ook wel gewoon boos, omdat ze daarmee zo ongelofelijk veel aandacht krijgt, (de reden tot irritatie???)

misschien kan je je hierin terugvinden :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met (onbewust) aandacht trekken. Als puber wil je meestal in de spotlights staan. En door dom achtelijk te huilen in de klas bijvoorbeeld krijgt ze het wel voor mekaar dat jij haar aandacht geeft en dit hier vraagt. Dus het werkt blijkbaar. Al is het negatief.