Is het nuttig om vitamine te slikken als ik toch al erg verkouden ben en grieperig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Met vitamine C kun je verkoudheid en griep iets bekorten maar het scheelt niet veel. Voorkomen zet meer zoden aan de dijk maar dan moet je wel orthomoleculaire hoeveelheden gebruiken, dus meerdere grammen per dag.

Je komt kunt talloze artikelen over vitamine C vinden waarin gesproken wordt van nauwelijks tot geen effect maar die zijn vrijwel allemaal gebaseerd op lagere doseringen tot 500 mg.

Heeft veel vitamine C bijwerkingen? Ja, je kunt diarree van erg hoge doseringen krijgen. Dat is een teken dat je iets moet minderen. En nee, je krijgt er geen nierstenen van, is al jaren geleden duidelijk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan hou ik het maar bij uitzieken en veel vers fruit eten! bedankt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk uit voor je gewicht hè, met al dat fruit. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, zo zou ik het ook gezegd hebben. Genezen is beter dan voorkomen. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk!

Andere antwoorden (3)

eigenlijk heeft het nu niet veel zin meer, beste kan je nu, door die vitamine c in te nemen wel een reserve antistoffen aanleggen in je lichaam waarvan je dan , na je verkoudheid beroep kunt op doen om minder vatbaar te zijn voor een volgende verkoudheid / griep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mythe of waarheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit ondervinding meen ik te weten dat dit wel de "Waarheid" is
Vitamines verhogen de weerstand maar "extra"vitamine C slikken helpt niet echt omdat te veel vitamine C gewoon weer door je lichaam wordt afgevoerd.Als je er voor zorgt dat je altijd genoeg vitamine C in je lijf hebt [en dat mag best d.m.v. pilletjes],zal je minder snel verkouden worden of griep krijgen. Maar let op, dit is geen garantie dat je niet verkoudheid of griep zult oplopen. Ook moet je zorgen dat je voldoende nachtrust krijgt [ong. 7 uur per etmaal] wat er mede voor zorgt dat je lichaam een betere weerstand kan opbouwen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met marcel, gezonde levensstijl, gezond eten gezonde nachtrust, dan bouw je weerstand op, om de natuur te helpen kun je nog extra voedingssupplementen in nemen, maat niet speciaal 1 vitamine want krijg je daar te veel van, dan verlaat het je lichaam weer zonder haar werk gedaan te hebben, vaak diarree, dus neem een heel spectrum aan vitaminen in, en dat zijn pollen een ander woord voor stuifmeel van de bijen in tablet vorm, geeft geen garantie maar is heel goed om weerstand op te bouwen, ik gebruik het al 25 jaar en heel sporadisch verkouden, en natuurlijk veel water drinken zodat de afval stoffen op een natuurlijke manier je lichaam verlaten, veel succes.