Wat is alzheimer precies?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het geweten maar ben het vergeten en dat weet ik ook al niet meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@poca: dit is een domme, kinderlijke, en totaal misplaatste reactie....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@nietloos: oh sorry had ik dat gezegd ? zal het niet meer doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
k heb het geweten maar ben het vergeten en dat weet ik ook al niet meer

Het beste antwoord

*Wat is Alzheimer?
Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Bij de ziekte gaan in bepaalde delen van de hersenen vele cellen verloren, waardoor functies, voornamelijk rond het geheugen, uit kunnen.
Sommige hersencellen ondergaan bepaalde veranderingen en gaan samenklonteren tot een soort “plaque”. Veel gedegenereerde zenuweinden raken totaal verstrengeld met elkaar. Het denkcentrum van de hersenen wordt kleiner en er ontstaan lege plekken (zie plaatje).
In de hersenen van Alzheimer-patiënten ontstaat er bovendien een tekort aan bepaalde chemische stoffen (acetylcholine en somatostatine) die nodig zijn voor het overdragen van gegevens. Daardoor kunnen zenuwcellen niet meer goed met elkaar communiceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De ziekte van Alzheimer (soms kortweg alzheimer genoemd) is een degeneratieve aandoening van de hersenen waarbij de patiënt soms in snel tempo dementeert. De aandoening is vernoemd naar Alois Alzheimer, een Duitse psychiater en neuropatholoog. Een exacte diagnose is doorgaans pas mogelijk na overlijden, door de hersenen te onderzoeken. De ziekte wordt meestal vastgesteld bij personen die ouder zijn dan 65 jaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fremar
13 jaar geleden
ziekte kan ook veel vroeger beginnen,zo ken ik iemand bij wie het al op zijn 50ste begon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan al met een ctscan worden vastgesteld.
Alzheimer, is een vorm van dementie. Deze progressieve ziekte zorgt ervoor de hersencellen afsterven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mensen met de ziekte van Alzheimer hebben een tekort aan belangrijke chemische stoffen in de hersenen die we neurotransmitters noemen.

Neurotransmitters zijn verantwoordelijk voor de overdracht van boodschappen binnen de hersenen. Deze boodschappen regelen functies zoals het geheugen, het vermogen om helder te denken, de spraak en beweging. Bij de ziekte van Alzheimer vormen dunne vezels van een eiwit dat we tau noemen kluwens in de hersencellen.

Deze kluwens worden groter tot ze de cellen laten barsten, die daardoor doodgaan. Een ander eiwit, bèta-amyloïde, vormt lagen tussen de hersencellen die we plaques noemen. Deze plaques zijn giftig voor de hersencellen en doden alle hersencellen die zich in de buurt bevinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie en is vernoemd naar de Duitse neuroloog Aloïs Alzheimer. Hij ontdekte begin vorige eeuw kenmerkende veranderingen in het hersenweefsel van mensen die aan dementie waren overleden.

De ziekte van Alzheimer is geen ouderdomsverschijnsel, maar een hersenziekte met psychiatrische symptomen, die het gevolg zijn van fysiek verval van de hersenen. De ziekte komt in verschillende vormen voor en bestaat feitelijk uit een complex van verschillende aandoeningen. Het is een ziekte met verstrekkende gevolgen voor de patiënt en diens directe omgeving. Het ziekteproces verloopt niet eenduidig, maar verschilt van persoon tot persoon.

De ziekte van Alzheimer is een ongeneeslijke hersenziekte, waarbij de cellen in sommige delen van de hersenen ophouden te functioneren en afsterven. De voortgang van de ziekte van Alzheimer is onomkeerbaar. Er wordt op uitgebreide schaal wetenschappelijk onderzoek verricht. Desondanks zijn de oorzaken ervan nog onbekend. Ook zijn er nog geen behandelmethoden voorhanden.
Symptomen van Alzheimer zijn: vergeetachtigheid, veranderingen in de persoonlijkheid, desoriëntatie en verlies van spraak.
fremar
13 jaar geleden
Als jij alzheimer zou hebben zou je al vergeten zijn dat je deze vraag gesteld had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is, volgens mij de meest vreselijke en meest mensonterende ziekte van deze tijd. De hersencellen veranderen in eiwitklompjes, die niets meer doen.
Allerlei functies vallen uit, en op een bepaald moment is een mens niet meer dan een lichaam dat loopt en schreeuwt. De persoon is allang vertrokken.

Soms gaat het heel erg langzaam, en kan een mens nog lang in een gestructureerde wereld een mens blijven.

Het is, bij twijfel, best snel door een geriatrisch onderzoek, benevens een ctscan vast te stellen.

Het verdient aanbeveling om zo n onderzoek te laten doen.
Want als je de diagnose kent, weet je, of krijg je aangereikt wat je het beste kan doen om nog een tijd met iemand prettig te kunnen leven bv. En voor de betreffende persoon ook het beste.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als ik het zou krijgen, en ik ben zover dat ik niet meer weet dat ik het eten naar mijn mond moet brengen, dan heb ik mijn man verzocht mij ook geen eten meer te geven.

Alzheimerpatienten worden, naar mijn inzicht, veel te lang in leven gehouden.