griepvirussen
fremar
13 jaar geleden
Men kan heel veel virussen krijgen. De ene is onschuldiger dan de ander. Denk aan buikgriep dat is een virus die wel besmettelijk is maar wel vrij onschuldig. De vogelgriep is ook een virus maar kan dodelijk zijn. Zo heb je heeeeel veel virussen. De koortslip b.v. is het herpusvirus en zo kan je doorgaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op onderstaande link staan ze denk ik allemaal (-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een virus is geen cel zoals een bacterie. Hij is ook kleiner dan een bacterie. Een virus leeft ten koste van andere organismen ( jouw cellen) en veroorzaakt vaak altijd een ziekte waar je veel of weinig last van hebt. Ze passen zich heel snel aan aan hun omgeving en verschijnen ook vaak in verschillende vormen. dat maakt ze zo gevaarijk en onvoorstelbaar. Vira die alleen dieren besmetten kunnen zich zodanig muteren dat de besmetting van dieren op mensen kan overgaan en velen zijn dan ook al resistent aan antibiotica. Sterker nog; antibiotica bestrijden de bacteriën in je lichaam, ook de goede bacteriën en daardoor vermindert ook je weerstand. Het is dus niet mogelijk om alle soorten virus op te noemen, want er komen er steeds nieuwe bij. Net als computer virussen.

De bekendste zijn;

HIV (aids),
Ebola,
Verkoudheid,
Hepatitus A,
Gordelroos.
Influenza (griep)
Herpes (koortslip),
Mazelen,
Pokken,
Vogelgriep, varkensgriep,Mexicaanse griep,
Sars,
Polio,
Vogelpest,
Waterpokken,
Rubella (rode hond)
13 jaar geleden
Hier kun je niet echt een uitputtend antwoord op geven, want tot nu toe is het enige antwoord dat zeker is: meer dan we weten.
Virussen veranderen en kunnen dan ineens in contact komen met mensen, of pas op een bepaald moment herkend worden.
Als je er alles over wilt weten, moet je viroloog worden ;-)

Uitgebreide site (in het Engels!): http://www.virology.net/