Is het uitgesloten dat een virus op grote schaal mensenlevens eist?

Is de wetenschap anno 2010 in staat om alle virussen onder controle te houden? Geen digitale virussen, maar echte. Die een gevaar kunnen zijn voor de mensheid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Heb toevallig vorige week een 2 uur durende wetenschappelijke nogal recht-voor-z'n-raap documentaire hierover gezien.

Het beste antwoord

Nee, dit is niet uitgesloten. Het is waarschijnlijker dat het wél gebeurt, dan dat het niet gebeurt.

Virussen zijn ontzettend goed in snelle mutaties, en kunnen zo snel resistentie opbouwen, nieuwe manieren ontwikkelen om zich te verspreiden, en dus onze verdedigingen omzeilen.

Bovendien zijn ze gebaat bij bevolkingen als de onze; mobiel voor een verspreiding over grote gebieden, dicht opeengepakt voor een snelle verspreiding in kleine gebieden.

Bovendien kunnen sommige virussen ook worden gedragen zonder dat de persoon ervan op de hoogte is, waardoor de eerste meldingen mogelijk pas binnen komen nadat de virus al flink is verspreid.

Als er dan een aantal meldingen binnenkomt dat duidt op een pandemie, dan moet er in zeer korte tijd aan een vaccin worden gewerkt terwijl de virus zich nog altijd vrijelijk kan verspreiden over de bevolking. Mocht je gebieden gaan isoleren, dan kun je de verspreiding vertragen, maar geheel tegenhouden is lastig, aangezien je dus moeilijk kunt tegenhouden dat het virus zich dankzij een nieuwe mutatie op een nieuwe manier gaat verspreiden.

Het voordeel dat we dan wel weer hebben, wanneer het virus geïdentificeerd is, is dat we reeds een catalogus hebben aan beschreven virussen waarvan we weten hoe er mee om te gaan. We zouden dus met de opgedane kennis van verwante virussen sneller kunnen zoeken naar een vaccin.

Echter, als een vaccin écht zijn werk moet doen, moet je wel een zeer groot deel van de bevolking inenten. Een vaccin op zich is geen garantie voor immuniteit, maar verkleint de besmettingskans. Als er echter teveel mensen geen vaccin hebben, en de virus gaat echt los, dan is het alsnog mogelijk dat er flinke gaten in de bevolking worden geslagen.

In geval van nood heeft het spel hieronder me geleerd om in elk geval zo snel mogelijk naar Madagascar te verhuizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje! + Je hebt er echt werk van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt wel!

Andere antwoorden (6)

Nee is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet uitgesloten.

Denk maar aan de dreigementen van ebola of andere zeer besmettelijke en dodelijke virussen.

Geen regering en wetenschapper kan een 100% garantie geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Onderaan het artikel op Wikipedia kan je lezen dat er nog geen (afdoende) vaccin bestaat tegen Ebola....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker dat er een virus komt dat we niet onder controle kunnen hebben. Mexicaanse griep, SARS etc waren de eerste tekenen. mMaar allerlei simpele virussen zijn ongevoelig aan het worden voor antibiotica. De komende 30 jaar gaan we een grote epidimie krijgen, hoe vervelend het idee ook moge zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets is uitgesloten. Veel is onwaarschijnlijk maar niets is uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Virussen evolueren en er duiken dus altijd nieuwe virussen op; van het griepvirus wel een of meer varianten per jaar.
Nu er zoveel over de wereld wordt gereisd wordt de kans dat er zich een zeer gevaarlijk virus ontwikkelt en verspreidt alleen maar groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wetenschap heeft geen enkel virus onder controle. Hoogstens zijn er geneesmiddelen en vaccins tegen een beperkt aantal virussen ontwikkeld. De kans dat er een virus ontstaat dat een groot aantal slachtoffers eist is reëel en stijgt met de toename van de wereldbevolking en de mobiliteit. Voor de overlevingskansen van zo'n virus is het noodzakelijk dat niet alle mensen worden uitgeroeid. Immuniteit is dus noodzakelijk waardoor het virus na mutatie nog eens kan toeslaan.