Wat is verstandiger? De nies 'binnenhouden' of voluit tetteren?

Ik heb mezelf aangeleerd door niet zo'n herrie te schoppen als ik moet niezen dus daarom hou ik 'm binnen. Alleen nu zit ik me af te vragen, komt er dan niet teveel druk op het binnenwerkje te staan qua neus, oren, ogen en alles wat nog meer in die regio met elkaar in verbinding staat? Zou de kans op bijvoorbeeld bloedneuzen of zoiets groter zijn?

Of is het beter voor keel neus en oren om de nies gewoon naar buiten te laten en er lekker op los te proesten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand heeft me inderdaad ooit gezegd dat inhouden slecht is. Sindsdien proest ik erop los en overdrijf ik zelfs, haha! Lucht zo lekker op, probeer het eens! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het, met als resultaat dat ik mijn kleine dochter altijd wakker nies. (Dat heb je met huizen van voor de 2e wereldoorlog, daarvan is de boel nog niet zo goed geisoleerd boven.)

Het beste antwoord

Als je een aandrang tot niezen voelt: lekker niezen. Net als wanneer je moet gapen. Als je je geeuw inhoudt, voelt dat niet lekker. Alsof er steeds iets dwars blijft zitten. Hetzelfde geldt voor poepen en plassen: niet te lang ophouden. Zo ook met niezen. Je lichaam geeft niet voor niets zo'n signaal. Dus: hatsjieeee!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Of het een beter is dan het ander weet ik niet. Wat die druk betreft zou je wel eens gelijk kunnen hebben, maar wat is er heerlijker (en nou niet met die andere ideeën komen, want dat weet ik ook wel, hahaha) dan een nies helemaal te laten gaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niezen is een plotselinge, krachtige uitademing om de neus te reinigen van prikkelende stoffen. Een nies is dus bedoeld voor het reinigen van prikkelende stoffen uit het ademhalingsstelsel. Tijdens de nies komen er dan ook duizenden bacteriën vrij, welke opgevangen kunnen worden met een zakdoek of de hand. Gebeurt dat niet dan verspreiden zich 100.000 kleine druppeltjes met bacteriën de ruimte in. Dit kan dan via de lucht en andere materialen binnen de desbetreffende ruimte leiden tot verkoudheid van de personen die zich daar bevinden.

Niezen doe je dus altijd in je hand (daarna wassen) of in een zakdoek. Daarme kun je ook het geluid dempen.
Inhouden kun je beter niet doen. En nies komt met 160 km per uur je lichaam uit en als je dat inhoudt veroorzaak je een enorme druk. Dat kan schade toebrengen aan je trommelvliezen.

Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/niezen-mannen-harder-vrouwen.18608
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor jezelf is tetteren het beste omdat je anders te veel druk op je holtes creëert. Een nier gaat met 140 km pu naar buiten en je kunt je voorstellen wat een druk dat geeft. En je kan dus ontstekingen krijgen in die holten omdat daar die bacteriën ineen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo hard niezen dat zelf je nier naar buiten vliegt, wist niet dat het zo gevaarlijk was ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi ja en denk je dat je hier je reactie nog kunt veranderen.......niet dus geschreven staat geschreven!
Voluit niezen (kan ook in een zakdoekje) is beter, om schade aan holtes en neus te voorkomen (ik ken iemand die per se "beschaafd" wilde niezen en prompt z'n neus brak...).