hoe kan het dat je een schuldgevoel krijgt als je een ander iets voor je laat betalen?

Als je bijvoorbeeld niet genoeg geld hebt om een broodje te kopen en een ander biedt aan dit te betalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

ja, geld is iets raars. ooit begonnen als een makkelijk ruilmiddel, nu hangt er vaak iets rond van "hm..;". Ik heb een vriendin die cursussen geeft aan stellen, en die vertelt me dat er niets zoveel beroering brengt dan het thema geld. Geld brengt zelf s meer beroering dan bv. vreemdgaan!
Het is me zelf niet echt duidelijk hoe dat komt. Ik merk ook dat mensen zich minder makkelijk schuldig voelen als ze bv. een ei van iemand lenen of een boormachine of dergelijke... Maar als er geld bij gemoeid is dan liggen de dingen gevoeliger.
Ik zou zeggen : als die ander het wil betalen, ontspan je dan gewoon, bedank de persoon in kwestie hartelijk en bedenk dat dat hele gedoe rond geld een soort aangeleerd gedrag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ligt aan de persoon zelf en misschien omdat je je op dat moment lullig voelt en om die ander geeft.
maar je kan het snel goedmaken door die ander een keer te trakteren, weg schuldgevoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een echt schuldgevoel is dat niet hoor. Het is hoogstens een tikkeltje een genant gevoel. Iedereen maakt dat weleens mee, als je b.v. een mooi kado krijgt, of iemand doet iets voor je, of helpt je met iets. Het is een soort combinatie van verwondering, en de verwarring dat je dit eigenlijk zelf had moeten doen. Heel onschuldig dus, en als jij de volgende keer een kopje koffie voor die ander koopt, vind jij dat alleen maar leuk, en heeft die ander weer dat "schuldgevoel". Wedden dat jij dan zegt: "oh, daar hoef je je niet schuldig over te voelen hoor. Ik doe dat graag!" ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee je moet je daar niet schuldig over voelen, de ander heeft begrip..
zo zie je , daar zijn vrienden voor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je vraag meer voor jezelf geldt dan dat het een algemeen feit is.

Ikzelf voel me absoluut niet schuldig als iemand eens iets voor mij betaalt. Dit gebeurt iedereen wel eens zo af en toe.
Volgende keer is het de ander waar jij dan weer voor betaalt.

Schuldgevoel heeft wat mij betreft met hele andere zaken te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het bij veel mensen zo is dat ze dat 'rotgevoel' krijgen uit angst dat er iets wordt terugverwacht.
Het gaat dus om wat je DENKT dat die ander ervoor terug zou willen. Niet om de handeling/gebaar/kado zelf.

Want als je ouders, broer, zus, beste vriend iets vor je betaalt, dan is het vaak prima en denk je er amper over na.
Maar hoe vaak komt het niet voor dat je, als vrouw, van een man zo'n soort gunst krijgt en je denkt:"Zou hij nu wat van me willen? Flirt hij met me? Zou hij me leuk vinden? Verwacht hij nu iets van me?"
Bij dit voorbeeld ligt het er dik bovenop natuurlijk. Maar ik denk wel dat je dat 'schuldgevoel' in die richting moet zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erger nog, sommige vrouwen denken dat zij als tegenprestatie meteen met jouw de koffer moeten induiken als je wat voor hun betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeh ja da's helemaal erg! Maak je dat echt mee joh?