Moeder komt haar kind stoned ophalen van school; laten gaan?

Moeder is stoned. De school geeft aan dat moeder dit regelmatig is, en dat hun verantwoordelijkheid buiten het hek ophoud.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De uitspraak van school vind ik wel erg kort door de bocht. Op zijn minst even een gesprekje met de moeder voeren en aan de hand daarvan beslissen of het kind met de moeder mee kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Stoned zijn is niet iets slechts. Mensen kunnen stoned zijn en nog heel goed functioneren. Mocht het kind hier onder lijden zou ik ingrijpen !

Toegevoegd na 15 uur:
Er zijn ook mensen die wiet gebruiken omdat het is aangeraden door de dokter ! Die mensen hebben zo n erge pijn dat ze deze middelen moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Feitelijk geven ze correct aan dat de verantwoording ophoudt wanneer het kind overgedragen wordt aan de ouder(s).
Maar als de ouder(s) niet toerekeningsvatbaar zijn, dan is het een ander verhaal. Het is dan een kwestie van inschatten of het veilig is om het kind mee te geven, of dat het onveilig is.
In dat laatste geval zou ik zeker het kind niet meegeven, alhoewel ik bang ben dat ik dan toch juridisch gezien onjuist handel.
De vraag is dan ook: waar ga je dan met het kind naar toe? Je zult hiervoor toch met Jeugdzorg contact over op moeten nemen.
13 jaar geleden
ja is wel zo, .. wel kan een school de vooruitgang van het kind in de gaten houden, word t kind goed verzorgt, is het niet ondervoed, word t kind niet mishandelt.. als er geen aantoonbare schade is aan het kind is er geen reden dat de school aan de bel trekt..
dus kan de moeder haar kind stoned ophalen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier om de toestand van de moeder,niet van het kind.
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, ben het wel met marion eens.
het draait om het kind per slot.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er iets mis zou zijn met het kind door nalatigheid van een moeder die altijd stoned is gaat het kind voor..zolang er geen gevaar dreigt ,...kan de school niets doen..dus dan houd t idd bij de poort op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, anders kan de school een AMK-melding doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is natuurlijk: dreigt er niet sowieso gevaar als er geen nuchter persoon is om voor een kind te zorgen?
Als iemand merkbaar stoned is, heeft diegene net geblowd en blowt niet regelmatig. Of diegene blowt vaak en heeft dan net heel veel geblowd. Mensen die zeer regelmatig blowen kunnen goed functioneren, maar daar zal je ook niet meer aan merken dat ze hebben geblowd.
Dan rijst er bij mij de vraag waarom een moeder blowt net voordat ze haar kind gaat halen van school. Hier lijkt toch een bepaald decorumverlies in te zitten.
Het zou de moeite waard zijn als iemand van school eens met moeder zou praten. Dit kan de leerkracht, de intern begeleider of de directie zijn, maar ook de schoolmaatschappelijk werker kan het bespreekbaar maken en kijken in hoeverre die moeder hulp nodig heeft.

De verantwoordelijkheid van school is technisch misschien tot aan de grens van het schoolplein, maar het zou nalatig zijn van school als zij hun verantwoordelijkheid niet zien ten aanzien van het algemene welzijn van dit kindje. Natuurlijk moet school hier iets mee. Het is zorgelijk om te lezen dat ze die verantwoordelijkheid niet direct nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je een moeder laten gaan met kind als de moeder te veel gedronken heeft? Of breng je dan anderen (in de buurt) in gevaar door haar te laten gaan. Zeker als die moeder per auto gekomen is....
Is dat zoveel anders als iemand stoned is?
Of is ze dan ook (tijdelijk) een gevaar voor het overige verkeer.

In dat laatste geval kun je mi best de politie waarschuwen, echter als het kind goed verzorgd is, niet mishandeld wordt...dan kun je NIET de kinderbescherming gaan bellen..
Want een kind is nog altijd het beste af bij eigen ouders zolang ze goed verzorgd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als moeder 'alleen' stoned is, en verder het kind geen tekenen van verwaarlozing of mishandeling vertoont, kun je als school eigenlijk verder weinig doen.

Als het verder gaat dan dat, dus b.v. honger hebben, blauwe plekken hebben, te weinig kleren voor de tijd van het jaar, altijd moe: dan is er het meldpunt kindermishandeling: AMK. Je kunt ze sowieso bellen voor advies in dit soort gevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De school heeft tijdens de schooluren zorgplicht voor het welzijn en de (algehele) veiligheid van het kind. Je kunt jezelf afvragen wat voor gevoel je erbij zou hebben als moeder onder invloed van een merkbare dosis alcohol haar kind met de auto op zou halen. Op zo'n moment is de veiligheid van het kind dus in gevaar als het bij de moeder in de auto moet gaan zitten. Omdat 'stoned zijn' ook iets met je reactievermogen doet, is dit vergelijkbaar.

Moeder is onder invloed van een geestverruimend middel, en is daarom mijns inziens niet in staat om op dat moment de verantwoordelijkheid voor haar kind te nemen en diens veiligheid te garanderen. Ook maakt de school zich er makkelijk van af door te zeggen dat ze geen verantwoording buiten het hek hebben. Wat voor signalerende taak heeft de school dan nog? Zouden ze wel ingrijpen als het kind twee weken lang in dezelfde stinkende kleren op school komt? Blauwe plekken, of kneuzingen op regelmatige basis heeft? Een gebrekkige hygiene misschien?

Het is een bekend probleem, de school weet ervan. Misschien kunnen ze op dit moment niets doen omdat het kind er tot op heden niet zichtbaar schade van ondervindt, maar het lijkt me zeker iets wat wél in de gaten gehouden moet worden.

Gelukkig is de school niet de enige instantie die aan de bel kan trekken; ook anderen kunnen dat doen bij vermoeden van kindermishandeling én verwaarlozing van kinderen. Daarom is er op dit moment ook weer een reclamecampagne in het leven geroepen om mensen er op te attenderen. Lees -vooral als je twijfelt over wat je moet doen, de tips en raadgevingen op onderstaande site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Constatering moet mijns inziens iets verder gaan dan dat mama stoned, een borrel op heeft, nogal veel koffie drinkt of anderszins afwijkt van wat we als een normaal leefpatroon beschouwen.

Anderzijds belet niets je om een melding te doen bij het AMK als je je ongerust maakt. Waarom doe je dat niet?

Toegevoegd na 1 minuut:
stoned is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zullen wel meer ouders zijn waar een vlekje aan is. Wat het belangrijkst voor een kind is dat is dat het liefde krijgt, ook al is de verzorging misschien niet 100%.
Er worden regelmatig kinderen uit huis geplaatst omdat de opvoeding niet aan de maatstaven van buitenstaanders voldoet en vaak is het kind dan slechter af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de moeder onder invloed van welke stof dan ook in een auto stapt, dan is het je burgerplicht om hier iets aan te doen. Dat kan door er voor te zorgen dat ze niet weg kan rijden. Durf je dit niet aan, bel dan de politie. Rijden onder invloed is een misdrijf. Voorkom dat zijzelf, haar kind en andere weggebruikers in gevaar worden gebracht.

Het is veel te kort door de bocht van de school, om te zeggen dat hun verantwoordelijkheid bij het hek ophoudt. School heeft ook een signalerende verantwoordelijkheid.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Nee, politie verwittigen en hen laten beslissen of als het onmogelijk is, het noteren en doorgeven aan de directie zodat je wel degelijk je verantwoordelijkheid opneemt voor het geval misloopt. Meestal zijn het de mensen van de opvang die moeten instaan voor het loslaten van kinderen, en dat is een gigantisch verantwoordelijke taak op dit soort momenten.

Hoe kun je immers bepalen of het kind eronder lijdt? Het vragen terwijl de moeder erbij staat en het probleem nog erger maken?

Ik ken een personeelslid dat zo'n verantwoordelijkheden durfde nemen en die dan een tuchtklacht krijgt achter gesloten deuren. Sindsdien ben ik diverse tuchtklachten in het onderwijs aan het opsporen en ook daar hangt een geurtje aan dat lijkt op het vroegere zedenmisdrijven dat directies ook toedichten, maar in de huidige context als een boemerang terug in hun gezicht komen. Het is immers meer en meer zo dat iedereen de paraplu opendoet met de simplistische opmerking "mijn verantwoordelijkheid houdt aan het hek op". Mijn verantwoordelijkheid loopt immers overal waar ik mensen ontmoet en als ik thuis kom, start een andere verantwoordelijkheid. Als je een kind koopt, heb je rechten, maar ook plichten. In België staan die mooi beschreven in het burgerlijk wetboek. In Nederland wellicht ook.

Aan de vrager, ik ben juridisch adviseur van de Vlaamse JournalistenVereniging en redelijk onderlegd daarin. Verdere persoonlijke info best via info@logocom.be als je wil. Bravo voor je dappere vraag die volgens mij moeilijk beantwoordbaar is omdat je tegengestelde belangen hebt (scholen blijven graag buiten negatieve publiciteit en willen maximum leertoelagen).