Ik wil informatie over bloedarmoede met eten.

Wat je moet eten als je bloedarmoede hebt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

als je bloedarmoede hebt, moet je eten waar veel ijzer in zit.. Ijzer zit in vlees en vleeswaren, met name in lever, leverworst en leverkaas. Ijzer zit ook in plantaardige producten, zoals in (volkoren)brood, aardappelen en groenten. Nu is het wel zo dat het ijzer uit dierlijke producten beter door het lichaam wordt benut dan ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen. Om het ijzer uit bijvoorbeeld brood optimaal te benutten, kun je het combineren met iets waarin vitamine C zit. Drink bijvoorbeeld een glas sinaasappelsap of grapefruitsap bij het ontbijt en de lunch.

Toegevoegd na 2 minuten:
Appelstroop bevat relatief veel ijzer (15 mg per 100 gram stroop), maar omdat je er dagelijks maar weinig van eet, is het geen belangrijke bron voor ijzer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Appelstroop leek met name vroeger een bron van ijzer. Nu wordt het toegevoegd. In appels zelf zit niet zo heel veel. Spinazie ook niet. Doperwten wel trouwens.
Als aanvulling op bovenstaande: geen melkproducten vlak voor of na het nuttigen van ijzerhoudende producten. Melk vertraagd de opname hiervan. Verder bestaat er roosvicee Ferro, hierin zit extra ijzer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij bloedarmoede moet je eerst de oorzaak proberen te achterhalen. Vaak is dat ijzertekort in de voeding maar even vaak is het een andere oorzaak, zoals tekort aan vitamine B12, andere vitamines of sporenelementen, heftige menstruatie etc. etc.

Eet je vegetarisch en zeker veganistisch dan vind ik het aan te raden om een uitgebreide bloedanalyse te doen bij verdenking op bloedarmoede.

In de tussentijd kun je voor jezelf nagaan of je voldoende ijzer, vitamine B12, C, biotine en foliumzuur binnenkrijgt. Voedingsmiddelen die kunnen helpen zijn vlees, eigeel, vis, donkergroene bladgroenten, peulvruchten, noten, melk, tomaten en wortels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kalkrijk voedsel, brandnetelsap, 1 eetlepel per dag, urtica tinctuur, urticalcin, fijngesneden rauwe brandnetel door de soep, bietensap,ferrum phosphoricum