Waarom krijg ik geen tampon in?

Ik heb het al een paar keer geprobeerd maar het lijkt wel of ie niet past ofzo. Het lukt gewoon niet..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33K
Kimath
13 jaar geleden
Ik ken het probleem, bij mij lukt het ook niet goed.

Het beste antwoord

Voor het inbrengen van tampons is een beetje handigheid nodig. Het lukt eigenlijk bijna nooit meteen de eerste keer. Als je dan een aantal keren oefent en goed de instructies in de bijsluiter opvolgt zit hij er op een bepaald moment toch in.

Maar soms krijg je het echt niet voor elkaar. Dan kun je eigenlijk niet eens een geschikt gaatje vinden waar zo'n tampon in zou moeten kunnen. Dit is niet zo vreemd als het klinkt, de geslachtsdelen van meisjes zij nu eenmaal een stuk moeilijker te vinden dan bij jongens. Ga dus eens op zoek, pak er eens een spiegel bij en een lamp en ga dan alles een goed bekijken. Tussen je schaamlippen zitten twee gaatjes: van voren je plasgaatje. Dat is heel klein en niet zo gemakkelijk te zien en te vinden. Daar past geen vinger in, en ook geen tampon. Je kunt dus niet een tampon per ongeluk in een verkeerd gaatje stoppen. Een klein stukje naar achteren zit je vagina, maar ook die zie je bijna niet. Het is namelijk niet een openstaand gat, maar lijkt dicht te zitten. Maak nu het topje van je vinger of een beetje vochting met spuug of glijmiddel en druk zachtjes, dan zul je op een gegeven moment misschien merken dat er iets meegeeft en dat je met je vinger naar binnen kunt. Dat is je vagina, niet een stijve, holle koker, maar een zachte en vochtige flexibele holte waarvan de wanden tegen elkaar liggen. Een vagina is prima in staat om zich aan te passen aan wat erin komt. Of dat nu een vinger is of een tampon. Als je eenmaal gewend bent aan het gevoel van een vinger in je vagina, probeer het dan nog eens met een tampon. Als het ook dan nog niet lukt gebruik je voorlopig gewoon maandverband, en probeer je het over een poos nog eens. Of niet, zoals je zelf wilt. Want er is niets mis met maandverband.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat probleem had ik eerst ook heel vaak.
Je moet sowieso eerst de kleinste soort tampons proberen en je ontspannen als je de tampon inbrengt.
Ook is het handig om bijvoorbeeld been op de wc te zetten, dat maakt het al een stuk gemakkelijker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan het ook eerst doen met tampons met een inbrenghuls (tampax) en daar wat vaseline opsmeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle begin is moeilijk, wel met de kleinste beginnen en als de gewone niet willen lukken probeer dan die met een inbrenghuls, even blijven oefenen en later gaat het heel gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer eens ontspannen, (niet denken aan die tampons), gewoon met een vinger erin, dan 2 vingers enz.
breng eens een tampon in als je niet ongesteld bent, misschien ben je dan wat meer ontspannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet je tampon ook iets naar achteren induwen beetje schuin dus..
touwtje een keer om je vinger draaien,puntje van je vinger daar zetten waar t touwtje zit, en dan voorzichtig inbrengen goed na boven inbrengen,anders voel je hem zitten als je loopt ..maar vooral..goed ontspannen en benen zo wijd mogelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat evt kan helpen: op je hurken gaan zitten en alleen voorzichtig duwen (inderdaad iets naar achteren zoals bij eerdere antwoorden is beschreven) terwijl je goed uitademt, dat uitademen helpt met ontspannen.
Ik had ook altijd ellende en ben daarom maar maandverband gaan gebruiken tot .. (maar daar ben je vast nog lang niet aan toe) na de bevalling van mijn eerste kind. Daarvoor moet je nl bekkenbodemspieren oefeningen doen waarbij je leert de boel goed aan te trekken (wat jij nu onbewust doet) maar ook juist "naar buiten duwen/cq ontspannen". Als je denkt dat het uitademen je kan helpen moet je maar eens googlen op bekkenbodemspieroefeningen en lift (die doe je daarbij na) daar vind je vast wel iets. Succes
amigo
13 jaar geleden
Het helpt als je een beetje perst (alsof je moet poepen).
Zo ontspan je beter. Neem een kleine gladde tampon en duw hem richting je rug. Klinkt raar, maar hij moet niet recht omhoog, maar meer naar achteren en omhoog.

Succes!

Toegevoegd na 3 uur:
Oh ja.....ga op je hurken zitten, dan is je bekken goed gekanteld en is het makkelijker om de tampon in te brengen dan dat je staat.