waarom zijn de wachtlijsten in nederlandse ziekenhuizen zo lang en kun je in belgie bijna meteen terecht

heb gehoord dat je daar sneller terecht kan is dit zo en hoe komt dit dan dat dat in nederland niet kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

uit eigen ervaring kan ik zeggen waarom de wachtlijsten in nederland zo ontiegelijk lang zijn..
omdat bv voor knieoperaties er maar bv 3 per dag mogen worden uitgevoerd, omdat er meerdere per dag niet worden vergoed door de zorgverzekeraar.
terwijl er op de wachtlijst misschien wel 100 mensen staan dus 3 per dag...tel maar uit hoelang je dan moet wachten, veel mensen gaan naar belgie omdat die geen limiet hebben op t aantal medische ingrepen,in overleg met je zorgverzekeraar kan je dan idd uitwijken naar belgie , en is het in een aantal keren mogelijk dat je zorgverzekeraar deze kosten ook dekt.
dus ben ik indertijd ook uitgeweken naar belgie om een knie operatie te ondergaan, en kon daar idd binnen een week terecht met goedkeuring van de zorgverzekeraar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb een periode in Belgie gewoond en ik weet dat veel mensen in Belgie niet goed verzekerd zijn.
Als je wel verzekerd bent, is er maar heel weinig wat vergoed wordt.
Veel mensen weigeren naar de doktor of het ziekenhuis te gaan omdat het veels te duur en omslachtig is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zal een persoonlijk voorbeeld geven: Ik was gewoon verzekerd, en de huisarts werd gedeeltelijk vergoed.
Je gaat naar de huisarts, aan het einde van het consult moet je 22,50 euro betalen.
Vervolgens krijg je een bonnetje, als betalingsbewijs.
Nu moet je naar het kantoor van de zorgverzekering gaan (dit kan maar op bepaalde tijden en dagen, vaak maar van 10 tot 2, je moet haast vrij nemen van je werk om daar naar toe te kunnen).
Bij het kantoor van de zorgverzekering moet je lang wachten, vaak minstens een half uur, omdat iedereen daar zit, met een hele stapel bonnetjes van medische zaken.
Als je aan de beurt bent, wordt je bonnetje gecontroleerd en krijg je (in mijn geval van de huisarts) 19 euro contant terug.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit is dus zeer omslachtig.

Ik weet ook nog een situatie van een vriend van mij in Belgie, hij had zijn schouder uit de kom en moest met spoed met de ambulance naar het ziekenhuis.

Alles was uiteindelijk gefixed, maar nu moet hij nog een rekening afbetalen van iets van 500 euro, kosten voor ambulance en schouder goedzetten.