Wat is het verschil tussen medicijnen en drug?

Vroeger was opium een product dat de pijn weg neemt, dus een medicijn.
Nu valt het onder de term drug.

Wiet kan ook als medicijn worden gebruikt, maar valt in de term drugs.

Waar wordt nou het onderscheid in gemaakt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je verslaafd bent aan opium, dan kun je vallen onder de term "junk".
Als je verslaafd bent aan slaappillen of paracetamol, ben je dan ook een "junk"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

'Drug' is een van oorsprong Engels woord dat in het Nederlands een verzamelnaam is voor alle geneesmiddelen die een 'drogerende' (verdovende en/of opwekkende) werking hebben. In het Engels is het overigens de algemene term voor 'geneesmiddel'. Een geneesmiddel op haar beurt is 'een stof met een beoogd farmacologisch, immunologisch of metabolisch effect op het (dierlijk of menselijk) lichaam'. Alle drugs die wij kennen in Nederland zoals cocaïne, opium of heroïne zijn dus ook geneesmiddelen. Ook zijn veel geneesmiddelen officieel drugs, ook al worden ze in het dagelijks leven niet zo genoemd. Junks zijn mensen die verslaafd zijn aan wat de Nederlandse overheid zware narcotica noemt. Deze staan expliciet vermeld in de Opiumwet. Paracetamol en slaappillen staan voor zover ik weet niet op die lijst en dus ben je geen junk als je eraan verslaafd bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het onderscheid is daar waar de toepassing ligt.
Als je het gebruikt als een genotmiddel, dan is het een drug.
Als je het gebruikt als een medicijn, is het een medicijn.

Maar de opiumwet schrijft voor hoe we daar mee om moeten gaan, onder welke voorwaarden we iets legaal kunnen bezitten of niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je verslaafd bent, aan alcohol, medicijnen of aan drugs, ben je een verslaafde.

Alleen als het volgens voorschrift van de arts gegeven medicijnen zijn, heb je (vaak) geen andere keuze dan deze weg te volgen. Overigens is een andere weg volgen voor veel verslaafden het standaard probleem...
13 jaar geleden
Volgens wikipedia is drug een verzamelnaam voor geneesmiddelen en genotsmiddelen die een verdovende werking hebben. Zie ondertaande link.
jc54
13 jaar geleden
Medicijnen maakt je beter en gezond,en drugs draaierig en dus niet beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grote verschil zit 'm volgens mij in het resultaat, dat je bereikt met het innemen/gebruiken van medicijnen of drugs.
Een medicijn neemt de oorzaak weg, en zorgt ervoor dat je geneest, een drug maakt dat je je tijdelijk beter voelt, maar de oorzaak blijft.

De bijbetekins van 'drugs' als 'verslavend' zit dan in de werking ervan : je raakt verslaafd aan het goede gevoel, dat het middel geeft, waardoor je om dezelfde roes te bereiken steeds meer en steeds vaker gaat gebruiken.
Terwijl een vaker of meer innemen van medicijnen vaak eerder schade toebrengt, dan dat het je genezing verspoedigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk, akira....dankjewel voor de verbetering van m'n antwoord, dat dus duidelijk niet klopt!!