Hoe komt het dat ik met het SCdiet de ziekte van Crohn onder controle houd zonder dat ik medicijnen nodig heb?

Al zo'n jaar of 25 heb ik de ziekte van Crohn, zowat 10 jaar eet ik geen graan zoals brood, koek, mais en rijst. Ook eet ik geen aardappelen en alle producten waar suiker in zit, drink ik geen melk. Het gevolg van mijn dieet is dat ik niet meer moe ben, mijn darmen goed werken en dat ik gewoon mijn werk kan blijven doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Het SC dieet (Specific Carbohydrate Diet) gaat er vanuit dat het dieet de bacteriën in de darmen beïnvloed. Deze leven ook van de koolhydraatresten en kunnen o.a. hierdoor gassen produceren. Deze bacteriën zijn bij gezonde personen nuttig en nodig, maar bij Crohn patiënten kan de darm makkelijk ontsteken. Kennelijk zorgt het dieet voor rust in de darmen waarmee een Crohn patiënt gebaat is. Er zijn dan geen ontsteking en de hiermee gepaard gaande vermoeidheid blijft dan ook vaak uit.

Elaine Gottschall heeft haar dochter dit dieet laten volgen (met succes kennelijk) en is de werking gaan bestuderen. Dit heeft in de jaren 90 geleid tot het boek Breaking The Vicious Cycle.

Koolhydraten kunnen voorkomen als monosachariden (zoals glucose), disacharide (zoals sucrose, tafelsuiker) of polysachariden (zoals zetmeel, de vorm waarin glucose in planten wordt opgeslagen). In het dieet ontbreken met name polysachariden.

Toegevoegd na 1 minuut:
(voor de Nederlandstalige tekst van het boek zie de link naar Google Books)

Toegevoegd na 10 minuten:
In het boek staat een uitgebreide verklaring, met zeer veel wetenschappelijke bronnen. Of die relevant zijn kan ik zo niet beoordelen, maar het gaat er kort door om de hypothese dat met name bij Crohn de darmbacteriën een normale voedselopname juist in de weg staan (bijv. de opname van vitamine B12 is verstoord) en dat het dieet een gunstig effect heeft op het verminderen van gistingsprocessen in de darmen die de klachten verergeren.