Is tijgerbalsem ook goed tegen spierpijn?

Andere vraag; Is het ongezond als je immuun voor 1 parcetamol bent? Ik moet er minstens 2/3 slikken om effect waar te nemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.5K

Antwoorden (8)

Tijgerbalsem helpt nauwelijks tegen spierpijn, om de simpele reden dat de spieren niet direct onder de huid liggen (en dieper dan in de bovenste huidlagen dringt het spul echt niet door).
Wat wel zou kunnen helpen, is de wrijving/massage waarmee je het opbrengt - maar daar heb je geen tijgerbalsem voor nodig. De mentholachtige stoffen in de balsem branden een beetje dus kunnen zorgen dat je iets minder spierpijn voelt, maar dat zit dan meer in je hoofd dan in de spieren.

Je paracetamolvraag snap ik niet, misschien moet je die gewoon zoals de bedoeling is als een aparte vraag stellen en dan beter uitleggen wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doet tijgerbalsem voor je?

De bereidingswijze van tijgerbalsem is vastgelegd in een eeuwenoud en beproefd Oosters recept.

Het geheim van 'de hete kracht van tijgerbalsem' zit dan ook in de met zorg uitgekozen natuurlijke oliën en vetten, die in een krachtig mengsel tot diep in de huid een weldadige warmte brengen.

Tijgerbalsem wordt niet voor niets overal ter wereld toegepast. Je kan het voor diverse situaties gebruiken:

- Spieren (vooral rug- en nekspieren) en gewrichten
kunnen in het dagelijks leven heel wat te verduren
hebben. Door ze regelmatig met tijgerbalsem in te smeren
kunnen de spieren sneller ontspannen en kan je eventuele
problemen helpen voorkomen.
- Warming up voor het sporten: masseer de spieren die
het het meest te verduren zullen krijgen zachtjes in en
help ze in conditie te houden.
- Na het sporten: spieren na training ontspannen zich
makkelijker na een behandeling met tijgerbalsem.

Als je immuun bent voor paracetamol kun je bij je huisarts een ander middel vragen waar je niet immuun voor bent, het is zeker niet gezond als je niet tegen paracetamol kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijgerbalsem kan enorme verlichting geven bij spierpijn.
Smeer het voor het slapen gaan op de pijnlijke spier en masseer zachtjes. De volgende dag zal het veel minder zijn.

Als je meer dan 1 paracetamol nodig hebt, dan is de dosis dus te laag voor de pijn die je hebt. Waarschijnlijk moet je een hogere dosering of een andere pijnstiller hebben.
Bespreek altijd met de huisarts wat je het beste kunt nemen, want ook paracetamol kan gevaarlijk zijn wanneer je er te veel van neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste ,

Ja Tijgerbalsem is goed voor het bestijden van spierpijnen.

Voor meer info verwijs ik naar de toegevoegde linken in verband met dit onderwerp !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijgerbalsem heb ik nooit gebruikt, maar toevallig heb ik een ontsteking door verrekte spieren door het sporten. Daarvoor ga ik naar de fysio en voor mezelf gebruik ik nu Midalgan warmte crême om de pijn te verlichten. Dat is net zoiets als de wat duurdere Tantum en tijgerbalsem. Het wordt heet en trekt in de huid naar de pijn en eigenlijk verlicht de pijn dus alleen maar, niet de oorzaak. De huisarts zal waarschijnlijk pijnstillers voorschrijven, maar vraag ook wat zulke crêmes zoals tijgerbalsem doet. Het is voor mij heilzaam voor een paar uur, maar het kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland worden Tijgerbalsem en vergelijkbare zalven vooral gebruikt bij spierpijn. Hierbij is de vraag of de massage met de vette, dikke zalf de spierpijn vermindert of dat de ingrediënten hiervoor verantwoordelijk zijn.

Volgens mijn dokter doet het niet echt iets tegen de pijn, simpelweg omdat het niet diep genoeg in de huid kan doordringen tot waar de pijn zin.
Net als met dat Voltaren emulgel. Lekker om te masseren, niet echt pijnstillend.

Als ik echt pijn heb, heb ik ook niet genoeg aan een paracetamol. Ik neem er meestal twee.
En als het echt erg is, samen met codeine, maar dat kan je hier in Nederland niet zo maar kopen.
Volwassenen mogen 1-2 tabletten Paracetamol, maximaal 6 maal daags.

Lees de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend. Codeïne is ook pijnstillend maar heeft daarnaast een hoestprikkeldempende werking. Lijkt mij bij spierpijn weinig zinvol? http://www.efarma.nl/pages/winap.asp?ID=1731&Method=infotekst
Het effect van paracetamol is ook te relateren aan je gewicht. Als je een eindje boven de 60, 70 kg zit is eentje vaak gewoon niet meer genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spierpijn ontstaat na overbelasting van de spieren. Door de pijn heeft de spier de neiging zich aan te spannen (soort lichte kramp) om de kapotte vezeltjes te beschermen. Die kapotte vezeltjes veroorzaken een zgn. NEUROGENE ONTSTEKING. Grote nadeel is dan dat de (bloed)circulatie in de spier dan vertraagt, op sommige delen zelfs stil wordt gelegd. Geproduceerde pijn- en afvalstoffen (debris) worden niet afgevoerd, belangrijke opbouwstoffen niet aangevoerd

Dat smeer en wrijfmiddelen de huid IN trekken is een fabeltje!

ALLE wrijf- en smeermiddelen (tijgerbalsem, Midalgan, etc) bevatten stoffen (allergenen) die de HUID IRRITEREN. Gevolg is dat de haarvaten tot ongeveer 1,5cm onder het huidoppervlak wijd open gaan staan, waardoor het bloed daar welig gaat stromen en aan de huid warm aanvoelt.
Bij GROTE SPIEREN (bovenbeen/kuit, bil, rugspieren bovenarmspieren) kan dit UITERST NADELIG voor de spier werken. Door de wijd openstaande bloedvaatjes vlak onder het huidoppervlak van zowel de huid als de spier, wordt het bloed aan de diepere delen van de spier onttrokken, ten voordele van die oppervlakkiger delen.

Is de spierpijn toevallig in een kleine spier, dan wel gelokaliseerd in een oppervlakkig deel van een grote spier, dan zal het wrijfmiddel nog wel enig effect hebben. Maar èchte spierpijn zit gewoonlijk door het hele weefsel van de spier, spierpees overgangen en soms zelfs in pees en peesaanhechting. Dan doet het wrijfmiddel eerder slecht dan goed: de verhoogde bloedstroom werkt maar in een klein deel van de spier, de rest krijgt zelfs veel minder bloed aangevoerd!

Als gezegd, bij kleine en oppervlakkige spieren (nekspieren, onderarmspieren, voet en hand spieren) en over gewrichten lijkt het nog wel te werken, ofschoon ervaring leert dat het bij gewrichtsklachten bij sommige mensen de problemen alleen nog laat verergeren. Ik kan mij niet herinneren ooit een onderzoek naar spierbalsem en gewrichtsklachten te hebben gelezen, maar zeg de mensen altijd maar voor zichzelf te proberen en zelf uit te maken of het werkt... Niet erg wetenschappelijk...

Conclusie wrijfmiddelen. Deze werken hoofdzakelijk goed voor de economie en het gevoel tussen de oren (psychologisch). Zinvol effect op de spieren is discutabel.

Zie voor uitleg paracetamol en aspirine bij “reacties”.