Helpt de zalf Mesitran ook bij doorligplekken?

In de rolstoel kun je een slecht helende wond oplopen.
Geneest dit alleen met bedrust, of zou Mesitran hier uitkomst kunnen bieden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

honingzalf(mesitran is honingzalf) werkt bacteriedodend, geur controlerend en zorgt voor een optimale wondvochtigheid. bij open wonden met granulatie weefsel en hoogstens een beetje geel beslag, kun je prima met Mesitran behandelen. (gebruik bij droge wonden bij voorkeur mesitran soft. dit is een gel en zal wat vochtiger blijven dan de originele mesitran). krijgt het gele beslag de overhand of is er zelfs sprake van necrose, dan verdient een alginaat de voorkeur!(nu-gel of een alginaat in vaste vorm, afhankelijk van het bestaande wondmilieu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mesitran is een honingzalf die heel goed resultaat heeft bij doorlig- (of in dit geval: doorzit) wonden. Maar wil je de wond snel laten genezen, dan is het waarschijnlijk wel nodig dat je regelmatig uit de rolstoel bent, dus inderdaad in bed. Misschien is het ook nodig om een ander kussen in je rolstoel te hebben. Verder is, behalve een goede zalf, goed verbandmateriaal heel belangrijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst ken ik Mesitran niet, dus daar kan ik geen antwoord op geven.Heb wel veel ervaring met doorlig/zit plekken.
Voorkomen is in dit geval zeer zeker beter dan genezen, omdat dit vaak langzaam gaat, met name door een mindere doorbloeding omdat iemand die veel zit weinig beweegt, lichamelijke conditie die slecht is enz.

Zorg voor een goed kussen, soms is dat een gelei kussen of een water kussen. Zorg voor zo min mogelijk vouwen in bv dekentjes, slopen of andere dingen waar je op zit.
Let ook op kruimels, die kunnen snel huidirritatie veroorzaken. Zorg voor een droge huid, dus geen ondergoed aan van synthetische stoffen, dit 'broeit' snel, hierdoor ontstaat vocht wat de huid week maakt.

Als het mogelijk is regelmatig de plek waar de wond zit zoveel mogelijk ontlasten, door dus regelmatig te gaan liggen waardoor de druk er even af is.
Verzitten is ook een mogelijkheid maar pas wel op voor het onstaan van nieuwe wonden op plekken die dan weer extra druk krijgen.

Voor de behandeling van een open wond, een zogenaamde doorlig- of decubituswond zou ik zeker langs de huisarts gaan.

Bedrust is een mogelijkheid, maar dat heeft ook weer erg veel nadelen, dus een combinatie van goede wondverzorging en bedrust lijkt mij het beste.