In welke vorm kijk je?

Ik vraag me al een tijdje af wat voor vorm de omtreklijn van je gezichtsveld heeft. Ze zeggen ovaal, maar je pupil is toch rond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Opgezocht. Een beetje hartvormig in feite. Zie image en ellenlange link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit heb ik uit wiki gepeurd.

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Het blikveld van een linkeroog, met onder andere de blinde vlekHet gezichtsveld is het beeld dat bekeken kan worden zonder hoofd of ogen te bewegen.

Dit in tegenstelling tot blikveld waarbij wel de ogen mogen bewegen.

Het gezichtsveld van een mens is ruwweg een ovaal gebied recht vóór ons en is groter in de breedte dan in de hoogte. Het wordt doorgaans gemeten met behulp van de perimeter, een holle halve bol, waarbij het oog van de proefpersoon zich in het centrum bevindt. Horizontaal vanuit één oog in de richting van de zijkant van het hoofd is dit ongeveer tussen de 90 en 100 graden begrensd. In de richting van de neus is het tussen de 40 en 50 graden begrensd.

Het menselijke gezichtsveld met twee ogen is ongeveer 140 graden horizontaal en 80 graden verticaal.[1] Dit geeft een verhouding van ongeveer 1.75:1 (140 gedeeld door 80).