Is er iets wat je wel kunt roken, wat niet schadelijk is?

Of ontstaan er bij dergelijke verbranding altijd schadelijke stoffen zoals teer?

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik ben geen rookverslaafde of zo. Ik vind sigaretten niet lekker (een sigaartje af en toe wel, maar dat doe ik niet meer uit solidariteit met m'n gestopte vrouw).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (11)

paling ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is roken altijd schadelijk. Je zou een elektrische sigaret kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het niet mogelijk is.
Maar stel nu eens, dat het wel mogelijk is.
Gewoon lekker roken, zonder dat het schadelijk is voor je gezondheid. Volgens mij kun je dan net zo goed niet roken, want juist het schadelijke is het lekkere aan roken, en dat zorgt ook voor de verslaving (nicotine, teer etc)

Als al het schadelijke uit een sigaretje is gehaald, dan smaakt het gewoon niet meer. Als het wel mogelijk was, dan was het er natuurlijk ook allang geweest, want roken-gezondheid is een hot item, en met de uitvinding van een superheerlijk onschadelijk sigaretje zou je schatrijk worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet alleen de smaak. Het is ook de manier waarop je rookt, het momentje. Als je rookt, reguleer je je ademhaling wat meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou betekenen, dat een onschuldig sigaretje waar gewoon niks in zit, toch iets prettigs voor de "roker" zou betekenen? Begrijp ik je goed?
Het zou kunnen, maar het reguleren van je ademhaling lijtk mij maar een piepklein gedeelte van het genot van een sigaret.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het om rustig ademen gaat, zou je ook een busje OxyFit kunnen kopen, of naar de OxygenBar kunnen gaan :P Zuivere zuurstof is nog altijd gezonder dan welke soort rook ook...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik blijf mijn vraagtekens zetten omtrent de slechtheid van het roken. Een tijdje terug zag ik dat programma 'groetjes uit de rimboe' waar zo'n inheemse bevolking er vrolijk op los rookte.
Ik denk niet dat zij ooit van enge ziektes door roken hebben gehoord. En al zou het wel zo zijn dan zouden ze zich er niet druk om maken. Er zijn slechtere dingen dan een sigaret.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar hebben ze misschien niet van gehoord, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat. Ik ken genoeg rokers in mijn omgeving om te kunnen concluderen dat het niet gezond is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat natuurlijk al jaren vast, dat roken gewoon schadelijk is voor de gezondheid. Maar ik ben het wel een beetje met noagrietje eens, dat het allemaal een beetje wordt overdreven. Zeker als het om "mee-roken" gaat.
(voor ik het hele forum over me heen krijg: iedereen die roken vies vindt, heeft recht op een rookvrije omgeving hoor) Er zijn dus inderdaad slechtere dingen dan een sigaretje op zijn tijd.
sterredag
13 jaar geleden
dat je zegt dat als het zou kunnen ze het allang gedaan zouden hebben klopt niet hoor. de industrie stopt er zelf veel slechte stoffen in, dit om je verslaafd te maken en de smaak wat beter te maken. en ja het gaat zeker om het momentje en ook je ademhaling, de lichamelijke verslaving is maar een stukje van de sociale en geestelijke verslaving. anders zouden mensen niet 3 weken stoppen of een half jaar stoppen of 5 jaar stoppen en toch weer beginnen, de lichamelijke verslaving is dan allang uit je systeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens sterredag. De geestelijke verslaving is het grootste probleem van sigaretten, niet de lichamelijke verslaving. Het zijn de gewoontes, de momentjes, die het 'm doen. Veel mensen zijn succesvol gestopt door niet direct te stoppen met roken, maar door de gewoontes te veranderen. Na een tijdje hoef je die sigaret gewoon niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sterredag, dat klopt helemaal. De industrie stopt er slechte stoffen in, om de smaak op te peppen. Of ze het ook doen om je verslaafd te krijgen, dat wist ik niet, maar zou best zo kunnen zijn.
Maar ik blijf er wel bij, dat de uitvinding van een sigaret zonder schadelijke stoffen, die net zo "lekker" is als een sigaret mèt schadelijk stoffen, commercieel zeer interessant zou zijn. M.a.w. die lekkere sigaret die niet schadelijk is, bestaat gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar, ik kan mij bijna niet voorstellen dat het percentage ex-rokers dat geleidelijk is gestopt, groter is dan het percentage van ex-rokers dat abrupt is gestopt.
Het lijkt mij dat stoppen van de ene op de andere dag veel effectiever is. Als je geleidelijk stopt, heb je altijd wel weer een smoesje, om dat ene sigaretje meer te roken, terwijl als je gewoon helemaal stopt, je er met smoesjes niet komt. Het komt dan gewoon neer op een beslissing om weer te gaan roken ipv te stoppen. Veel duidelijker dus, dan het getob over dat ene peukje meer of minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mesher: Die sigaret bestaat misschien NOG niet, maar wie weet.... Vandaar ook deze vraag. Misschien is het gewoon niet commercieel interessant vanwege andere factoren. ook @mesher: Ik heb ook niet gezegd dat het percentage geleidelijke stoppers groter is. Wat ik wel zei en blijf zeggen, is dat die geleidelijke stoppers een betere kans hebben eraf te blijven. Omdat bij hen wel de gewoonten zijn aangepakt en bij de abrupte stoppers niet. De abrupte stoppers zullen na elk maal, elke ochtend, bij elk telefoontje aan sigaretten denken. De gewoonteveranderaars niet meer.
Herbal molasses uit India. Zoek even verder op Google. http://www.oriental-shop.nl/catalogsearch/result/index/?q=herbal+molasses&mode=list
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is dit niet ongezond?
ham, forel, worst.
lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op vakantie hebben wij ooit eens een waterpijp gerookt of hoe dat ook heet en ze hadden er spul in gedaan wat niet schadelijk of verslavend is, maar ben alleen de naam kwijt

Toegevoegd na 2 minuten:
Weet niet of dat ook bewezen is maar dat hebben ze ons in elk geval verteld, dus misschien is het ook zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets had ik ook ergens gelezen. Ze doen er dan iets met tabaksmaak in, zonder dat het tabak is of zo. Maar een waterpijp vind ik wat bewerkelijk eigenlijk. Ziet er wel exotisch en stoer uit, maar die neem je niet even onder je arm mee als je naar het park gaat bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een waterpijp krijgt zijn hitte door een kooltje wat je aansteekt. je zuigt dus pure koolstof deeltjes naar binnen. en dat is verre van gezond:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Christianity: Inderdaad. Als ik zo even op Wikipedia kijk, dan is een waterpijp nog veel schadelijker zelfs, wat je er ook in stopt.
Wat denk je zelf... Je longen zijn er om de zuurstof uit de lucht te kunnen halen. Alleen zuurstof/schone lucht is goed voor je longen.
Je longen kunnen wel wat 'rare' deeltjes filteren en verwerken, maar gezond is het niet.
Gezond is pure en schone lucht. Daar knap je van op en wordt je weer beter van. Van al het andere wordt je alleen maar slechter.

Het is natuurlijk maar wat je uiteindelijk bent gewend. Als je jarenlang rookt, dan weet je niet beter of die lucht goed is en je gezond bent.

Maar ga eens naar de bergen waar je geen smok hebt. Hoe snel voel je je weer helder, fris, ontspannen en alert.
Maar kom je weer terug, dan is het ook al weer heel snel slechter. En na een week weet je al niet meer dat het slechter is, dan is het alweer gewoon.
Net zoals als je je schouders continu hoog houdt, je weet het niet en je denkt dat je ontspannen bent. Maar al die tijd ben je gewoon een stresskip welke veel statische spanning heeft in zijn lichaam.

Ik zou het onderscheidt maken tussen waardoor je nu beter wordt en waardoor je slechter wordt. Dan kan je daar gezond of ongezond uit herleiden.

Heb je respect voor je lichaam en voor jezelf, dan zou ik niet roken. Zoek je een pleziertje of iets 'lekkers', kook dan eens heel lekker (en gezond).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rustig gd :) Dit is meer een theoretische vraag eigenlijk. Ik heb nauwelijks gerookt, af en toe een sigaartje, meer niet. En dan ook niet over m'n longen. Daar wordt ik meteen ziek van haha Als ik nu nog zou roken dan is dat a) absoluut niet over m'n longen en b) absoluut niks met schadelijke stoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schrijf vaak verkeerd. Het is ook verwarrend, want ik bedoel met mijn allereerste 'je', jouw. Maar met de volgende alleen maar een beeldspraak, ik refereer met 'je' dan niet naar jouw, maar gebruik het in het algemeenheid.
Ja dat kan, in Tunesié heb ik een waterpijp gerookt die gevuld was met een speciaal geurende thee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"de vaporizer" produceert rook d.m.v. verdamping in plaats van verbranding.. Word veelal gebruikt voor wiet e.d. maar kan ook voor tabak gebruikt worden. Het scheelt wel een hele hoop in de hoeveelheid schadelijke stoffen (teer & koolstofmonoxide) die je binnen krijgt. Maar afhankelijk van wat je rookt.. krijg je met de gangbare tabak toch benzeen e.d. binnen.
Het is een optie, maar niet totaal onschadelijk.

p.s.
De foto op de wiki pagina is wel een hele vreemde uitvoering. Er zijn wel wat elegantere en kleinere uitvoeringen. XD

Toegevoegd na 2 uur:
rectificatie : produceert damp! geen rook :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die sigaretten die voorgeschreven worden aan astma-patiënten misschien?
Die lijken weldoende.
Er zullen allicht wel rapporten bestaan over schadelijkheid ervan….maar ja gerookte makreel kan ik ook niet verteren.

stramonium-sigaretten

Toegevoegd na 2 uur:
De plant (doornappel-heksenkruid) is wel giftig.....of de rook giftig is :dunno
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik een waterpijp maar zonder tabak of quick light kolen maar gebruik steamstones
Steamstones zijn:
Waterpijp steentjes zijn een alternatieve en innovatieve manier om je waterpijp te roken. Ze zijn gemaakt van speciale, vrij poreuze kiezelsteentjes met een mineraalcomplex dat in staat is om vloeistoffen te absorberen. Deze eigenschap maakt het mogelijk om waterpijp steentjes - ofwel steam stones - te roken in plaats van shisha-tabak. Waterpijpstenen bevatten dus geen teer, nicotine of tabak.
Maar je hebt hierbij dus ook kolen nodig hierbij kun je natuurkolen gebruken natuurkolen zijn:Natuurkolen zijn zoals de naam al zegt, gemaakt van natuurlijke producten. Je hebt verschillende natuurkolen, de bekendste zijn kokoskooltjes. Je hebt ook kooltjes gemaakt van bamboe. In deze kooltjes zitten geen schadelijke stoffen en geen chemicaliën.