Waarom maakt zelfdoding altijd zo'n grote indruk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indruk op wie? Als klaus uit Polen zichzelf heeft gedood maakt dat weinig indruk op mij (al vind ik het natuurlijk erg vervelend voor zijn omgeving)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is eigenlijk het verschil tussen zelfdoding en zelfmoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betekent hetzelfde Boaz; het opzettelijk beëindigen van je leven.

Het beste antwoord

Er is een tijd geweest, dat ik medelijden had. Maar naarmate ik langer leef en het onmetelijke verdriet van de nabestaanden heb gezien, word ik nu kwaad, als weer iemand het heeft gedaan. Het is asociaal gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen min van mij Ineke, ik snap je reactie ook wel. Mensen willen niet dood, ze willen dat de ellende stopt. Mijn broer was als kind al depressief, hij overleed toen hij 35 was. Hij zal wel niet anders gekund hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Asociaal gedrag?..... InekevL?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
compleet met je eens. Is misschien wel een a- gedrag. Maarja, aan de andere kant, ze wisten dat het hun einde was. Ik vind dat als je het zeker weet dat je wilt/moet gaan dat je er de kans voor moet krijgen. (Misschien een spuit ofzo). Misschien dat ze dan stoppen om voor de trein te springen. Ze beseffen niet dat je een ander een levenslange trauma (denk aan machinist van een trein of passagiers of omstanders) bezorgen, en zij zijn er makkelijk vanaf. Maar aan de andere kant vind ik niet dat je er te makkelijk aan toe moet kunnen geven. Er moet dan wel van tevoren een soort van proces van komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus voor je reactie Loenie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef je een plusje omdat ik dat zelfde ook heb ervaren wat was ik boos. Alleen asociaal wil ik het niet noemen maar egoistisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zeggen wel eens...."het is de makkelijkste weg en de nabestaanden zitten ermee" ja, dat is vaak het gevolg, maar de makkelijkste weg betwijfel ik...Wij als mensen hebben vaak moeite met loslaten, het loslaten van dierbaren dus ook. Als een mens zelf besluit hier niet meer te willen zijn, is dat voor de levende onbegrijpelijk en WIJ vinden dat we er in benadeeld worden WIJ!! WIJ moeten zonder die persoon verder WIJ!! Het is verschrikkelijk, vaak speelt idd het schuldgevoel op....ja triest, maar het is toch de keuze van de mens zelf geweest! En helaas zullen WIJ ermee moeten dealen...Loslaten is één van de zwaarste beproevingen hier.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
InekevL: fijn dat je je niet kunt voorstellen hoe diep een dal kan zijn voor iemand, dat sommige mensen echt geen mogelijkheden meer zien en domweg niet meer door kúnnen.
Wees blij dat je nooit zo ver heen geweest bent, maar probeer enige compassie op te brengen voor mensen die er wel zo aan toe zijn.
(Dit geheel los van dat het heel veel ellende geeft voor achterblijvers.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is het asociaal? Omdat er mensen achterblijven? Het is net zo asociaal om te verwachten dat iemand maar doorgaat in een leven dat hij echt niet meer wil, alleen omdat jij wilt dat hij blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het woordje asociaal na vind ik dit het beste antwoord juist omdat de reacties hierop zo waardevol zijn. M.n. van Jera.

Andere antwoorden (11)

Om dat een mens heeft besloten een eind aan zijn leven te maken.
ronron1212
13 jaar geleden
Omdat men gaat nadenken over wat de oorzaken kunnen zijn dat diegene zichzelf dood wilde maken. Vooral als die persoon dicht bij je staat. Ook denken sommige mensen dat ze misschien iets verkeerd hebben gedaan waardoor diegene zichzelf wilde doden. En dat blijft je achtervolgen, omdat je nooit het antwoord zal weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Annswers
13 jaar geleden
Je hebt het zeker meegemaakt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus van mij, precies wat ik wou zeggen. Het is omdat men dan gaat denken waarom het is gebeurd. Dat soort dingen gebeuren niet zomaar, daar moet iets behoorlijk ernstigs voor gebeuren.
Het is afschuwelijk als een naaste zelfmoord pleegt. Je weet dat je het niet kon voorkomen, toch blijf je denken; had ik maar dit of dat gedaan. Mijn broer heeft zelfmoord gepleegd in 1987, en ik denk er nog heel vaak aan. Ik wens het niemand toe om mee te moeten maken. Hoe wanhopig moet je wel niet zijn om zoiets te doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien omdat het een onmachtig gevoel geeft: had ik niet kunnen helpen, waarom heb ik het niet zien aankomen
Misschien omdat die persoon het heft in eigen handen heeft genomen
Misschien omdatje beseft dat het leven zo broos is, dat je het zelf kunt stoppen
misschien de angst: zou ik ook ooit zover komen
genoeg misschiens, waar welke de juiste is?
anneliez
13 jaar geleden
De reden zou kunnen zijn dat je niet begrijpt hoe iemand tot zijn/haar daad is gekomen. Waarom? Toen mijn overbuurvrouw verleden jaar zelfmoord had gepleegd was ik ook diep onder de indruk. Ik dacht altijd dat ze gelukkig was, maar het is zo dat mensen met zelfmoordgedachten zich anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Zelfs haar eigen man had het niet in de gaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat 't een grote ingreep is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schuldgevoel, machteloosheid, boosheid en verdriet bij de nabestaanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een grote indruk maakt omdat het geen natuurlijke dood is en of het nu zelfdoding is of een ongeluk het komt onverwacht. En ik denk dat de waarom vraag heel groot zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat niemand het verwacht. Meestal ziet men dit niet aankomen. Als iemand zelfmoord wil plegen is hij meer terughoudend(depressief) en zal hij contact vermijden daarom zullen nabestaanden het moeilijk te weten te komen wat er mis is en hem dus helpen. Wanneer het uiteindelijk gebeurt is het een schok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat men in onze cultuur eigenlijk verplicht is om te willen leven. We zijn allen gezegend met een christelijke overlevingsdrang. Da's (misschien wel helaas) het gevolg van eeuwenlang de kerk aan de macht.

Je ziet dat in sommige culturen daar heel anders naar wordt gekeken. Martelaren als bv. zelfmoordterroristen, en nog niet zo lang geleden de kamikaze piloten van de Japanners worden daar gehuldigd voor hun moed en het hoogste offer dat ze brengen voor het 'doel'.

Maar wij hebben dat nooit meegekregen; de dood is iets voor oude mensen of hooguit een gevolg van ongeluk en moet verder iets natuurlijks zijn. Het is leven is een gift van 'God' en mag niet geweigerd worden. Daarom moeten we vooral moeilijk doen over abortus en euthenasie en is zelfmoord een issue met alleen een negatieve context. Dit bedoel ik enigzins ironisch; ik wil alleen maar aangeven dat vanuit een christelijke context heel veel controle wordt uitgeoefend op het verplichten van leven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als iemand zichzelf van het leven beroofd moet hij/zij wel erg depressief zijn.
als je depressief bent ben je weinig tot niet vatbaar voor hulp en daarbij kan (bijna) niemand zien als iemand depressief is.