Astma is een chronische ziekte van de luchtwegen. Chronisch wil zeggen: langdurig. Astma is bij de meeste kinderen een probleem dat jarenlang duurt (vaak zelfs levenslang aanwezig blijft). Gelukkig is astma doorgaans wél goed te behandelen. De meeste kinderen met astma zijn, mits ze hun medicijnen trouw en goed gebruiken en verdere adviezen goed opvolgen, (vrijwel) klachtenvrij.
De oorzaak van astma is niet goed bekend. Het is zeer waarschijnlijk dat kinderen die astma krijgen,worden geboren met de aanleg (gevoeligheid) om astma te
gaan krijgen. Deze aanleg is ten dele erfelijk bepaald en zit dus vaak in de familie. Of de kinderen daadwerkelijk ook astma gáán krijgen, hangt echter weer af van een heleboel invloeden uit de omgeving.
Astma bij (school)kinderen en pubers hangt meestal (voor meer dan 90%) samen met een allergie voor inhalatieallergenen, zoals huisstofmijt, kat, hond en gras en boompollen. Deze vorm van astma ontstaat doorgaans al op jonge leeftijd. Maar lang niet alle peuters die terugkerend piepen, ontwikkelen ‘echt’ astma.
Ongeveer tweederde deel van de jonge kinderen die in periodes hoesten, piepen en benauwd zijn (vooral als ze verkouden zijn), krijgen – naarmate ze ouder worden – steeds minder klachten en ‘groeien eroverheen’. Uit onderzoek is bekend dat dit ‘eroverheen groeien’ vaker voorkomt bij kinderen die niet allergisch zijn, en dat kinderen die wél een allergie hebben een kleinere kans hebben om eroverheen te groeien (en dus een grotere kans om ‘echt astma’ te ontwikkelen).
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, je kan niet over je astma heengroeien, maar het kan wel dat je gewoon geen last meer hebt van je astma, terwijl je het nog wel hebt.

Bij een kwart van alle kinderen is dit het geval, bij jongens vaker dan meisjes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hebt een grotere kans om van je astma ''af te komen'' wanneer je niet gaat roken en wanneer je prikkels waarvoor je overgevoelig of allergisch bent (bijvoorbeeld huisdieren) zo veel mogelijk te ontwijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je (als volwassene) astma hebt en medicijnen gebruikt, kan het prima zijn dat je er nauwelijks last van hebt. Dan is het niet weg, maar goed onder controle.