Hoe ernstig is het als je slaapritme is verstoord?

Ik vraag me af hoe erg het is als je slaapritme word verstoord en je dus rond 3 uur nog gewoon op bent (standaard), om een beter beeld te geven hier even een kort citaat:

“Het ligt nu zo van 3u 's nachts tot 13u 's middags. Maar het lijkt me nu opeens wel een goed idee om gewoon mijn slaap in twee te verdelen. Om bijvoorbeeld tussen 6u en 8u op te staan, dingen te doen en daarna weer te gaan slapen. Volgens mij ben ik veel productiever tussen slaap door. Ik ben het productiefst tussen 1u en 4u en als ik op ben tussen 5u en 9u kan ik ook behoorlijk wat dingen doen. Als ik wakker ben doe ik ook nuttige dingen tussen 10u en 14u (familie en administratie dingen doe ik dan als dat moet). Maar van 16u tot 20u zou ik eigenlijk gewoon moeten slapen, want dan doe ik echt nooit iets nuttigs.”

Ik zou graag willen weten of dit schadelijk is voor de gezondheid/ deelname in de maatschappij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Als jij je er goed bij voelt en je kan je leven zo indelen is het helemaal niet verkeerd.
Probeer het eens een aantal weken uit en kijk hoe je je erbij voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelfstandige zonder personeel bent dan kun je met gemak dit ritme aanhouden maar je moet ook rekening houden met mensen die je nodig hebben voor het bedrijf denk aan levanciers of andere stakeholders. Familie zou je ook nodig kunnen hebben.

Wat nog slechter is als je zo'n slaapritme hebt is dat je een andere eetritme krijgt. Een verkeerd eetritme in combinatie met op andere tijden slapen is heel slecht voor je lichaam. Voeding wordt niet meer goed verwerkt omdat je lichaam vaak in slaapstand is en dan wordt het eten direct omgezet in vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"men" zegt dat het beter is om aan een stuk door te slapen dan je "nachtrust" in twee delen te verdelen.

Ik zou zeggen doe wat je goed lijkt. Luister vooral erg goed naar je lichaam. Krijg je vaak hoofdpijn, heb je moeite om je te concentreren, kom je moeilijk in slaap of wordt je juist moeilijk wakker (en dan nog niet te spreken over de stemmingswisselingen) dan is er iets niet goed.
Ik heb zelf een regelmatig patroon nodig, zoniet voel ik me niet goed. Maar dit gaat niet voor iedereen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je voldoende slaap krijgt, kan het geen kwaad, dus als diegene zelf de tijden kunt indelen, is het geen probleem.
Wel wordt er gezegd dat diegene op bepaalde tijden nooit iets nuttigs doet - ik ken dat, door omstandigheden (o.a. een erg lawaaierige bovenbuurman) slaap ik de laatste tijd vaak overdag, maar 's nachts doe ik niet die dingen die ik normaal gesproken overdag doe.

Daarnaast kan het straks, in de winter, in je nadeel werken dat je weinig daglicht krijgt, dus misschien moet je dan wel een beetje oppassen (niet iedereen is hier even gevoelig voor overigens).

En bedenk: in de maatschappij zijn ook zat nachtbrakers nodig, alle continubedrijven, va fabrieken tot politie en zorg en Schiphol en noem maar op, hebben mensen nodig die nachtdiensten draaien en dan goed wakker zijn.