Waar komt het duimen voor een goede afloop oorspronkelijk vandaan?

Toegevoegd na 34 seconden:
"ik zal voor je duimen" Wie heeft dat ooit verzonnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (2)

Het duimen is een bezwerende handeling, bedoeld om het lot gunstig te stemmen, en een gewenste afloop te bevorderen. Aangezien er geen oorzaak en gevolg kan worden vastgesteld (het duimen kan niet worden gezien als de werkelijke oorzaak van een gunstige afloop), betreft het een in wezen magische handeling; er wordt een symbolisch verband gelegd. In afgezwakte vorm is het duimen overigens nog slechts een teken van hoop of goede wil; een werkelijke oplossing wordt er in de hedendaagse cultuur niet meer van verwacht.

Wel kunnen parallellen met religieuze handelingen worden gepostuleerd. De ineengesloten handen doen immers denken aan de positie van de handen wanneer iemand bijvoorbeeld een gebed zou doen. Het gebaar is ook een variant op: een kaarsje voor iemand branden, in die zin van dat men aan die ander denkt en hem/haar hiermee mentaal ondersteunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn gok zou zijn : de duim die de keizer in het oude Rome naar boven stak om een gladiator te laten leven.