Wat gebeurt er nou precies in je baarmoeder als je de pil gebruikt?

Toegevoegd na 7 minuten:
Waarom moet je in je stopweek dan wel ongesteld worden? Het heeft dan toch helemaal geen nut om bloed te verliezen als er toch geen eisprong is geweest?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

de pil voorkomt dat er een eisprong plaatsvindt waardoor deze ook niet bevrucht kan worden door een zaadcel. mocht op de een of andere manier dit toch gebeuren, dan zorgt de pil ervoor dat het zich niet zo goed kan innestelen om zo een zwangerschap te voorkomen.

Toegevoegd na 43 seconden:
De werking van de pil

Bij (correct) pilgebruik treden de volgende effecten op:

Remming van de groei van een eicel, waardoor er geen eisprong kan plaatsvinden.
Het slijmvlies van de baarmoedermond wordt dik, stug en daardoor nagenoeg ondoordringbaar voor sperma.
Het slijmvlies van de baarmoederwand verandert, waardoor er vrijwel nooit een eventueel bevruchte eicel kan innestelen

Toegevoegd na 6 minuten:
na toevoeging.

ongesteld wordt je niet alleen voor het afvoeren van een niet bevruchte eicel, maar ook voor het "verversen" van de baarmoederwand slijmvlies.
sterredag
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Goh nog nooit zo helder uitgelegd gekregen

Andere antwoorden (4)

er komt geen eitje vrij, de eisprong blijft uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. De eisprong wordt voorkomen – er komt dus geen eicel vrij.
2. De samenstelling van het slijm in je vagina verandert – en dus in plaats van een voor de zaadcel gemakkelijk te penetreren gladde substantie, blijft het dik en plakkerig, zoals normaal is gedurende je onvruchtbare periode van de maand.
3. De baarmoederwand wordt niet dikker om zichzelf voor te bereiden om een bevruchte eicel op te nemen en te voeden.

zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je de pil blijft doorslikken, zal je niet ongesteld worden. Pas als je stopt, komt de normale cyclus weer op gang en word je weer ongesteld.
Zo kun je zelf regelen wanneer je ongesteld wordt, maar het is niet aan te raden om meerdere menstruaties achter elkaar te ontregelen.
jc54
13 jaar geleden
In aanvulling op de voorgaande antwoorden: ongesteld worden in de stopweek heeft inderdaad weinig nut. De pil doorslikken is ook niet schadelijker dan überhaupt de pil slikken.

De stopweek is oorspronkelijk bedacht, niet voor de gezondheid, maar voor de gemoedsrust van pilgebruiksters. Zij vonden (en vinden in sommige gevallen) het onnatuurlijk om niet ongesteld te worden. Ook maakten vrouwen zich in het begin, toen de pil nog erg nieuw was, zorgen over de betrouwbaarheid van de pil: als je niet menstrueert, hoe weet je dan zeker of je niet zwanger bent? Tegenwoordig hebben we groot vertrouwen in de pil, maar voor die eerste vrouwen was een menstruatie een geruststelling.

Wat wel nuttig is aan de stopweek, is dat je je ontbloedingen kunt regelen. Het baarmoederslijmvlies groeit langzamer als je de pil slikt, maar het groeit wel. Daardoor kun je als je de pil erg lang doorslikt doorbraakbloedingen krijgen. Dat is niet schadelijk, wel onpraktisch.