Als je je tegen zonnebrand insmeert met faktor 10 en daarna met faktor 20, is het resultaat dan bescherming met faktor 30? Of toch 20?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Je kunt zonnebrandmiddelen niet bij elkaar optellen. Factor 10 en 20 worden samen geen 30. Twee keer factor 10 wordt ook geen 20.

Dergelijke fouten worden door veel mensen gemaakt. Bijvoorbeeld de gedachte: als ik normaal tien minuten in de zon kan zonder te verbranden, en met factor 10 honderd minuten, kan ik door nog een keer factor 10 te smeren nog honderd minuten extra. Fout, je moet regelmatig factor 10 blijven smeren om überhaupt die honderd minuten in de zon te kunnen, de tweede en derde keer smeren *behoudt* de beschermingsfactor, en telt er niet een extra factor bij op.

Stel nu dat je je insmeert met factor 10. Dan kun je dus (mits je je regelmatig opnieuw insmeert) 10 keer zo lang in de zon zonder te verbranden dan zonder zonnebrandmiddel. Dus kan je zonder crême tien minuten in de zon, dan kun je nu honderd minuten.

Wat gebeurt er dan als je je na dertig minuten insmeert met factor 20 in plaats van 10? Dan verdubbel je de tijd (20 is immers twee keer zoveel als 10) dat je *vanaf nu* in de zon kan. Je hebt al dertig minuten in de zon gezeten met factor 10. Normaal zou je, als je factor 10 blijft smeren, nog zeventig minuten over hebben. Je smeert nu met een beschermingsfactor die twee keer zo hoog is, dus kun je twee keer zo lang in de zon, vanaf nu dus nog honderdveertig minuten.

In totaal kun je in deze situatie *minder* lang in de zon dan wanneer je direct was begonnen met factor 20. De tijd dat je je beschermde met factor 10 (30 minuten) en de tijd dat je nog beschermd bent door factor 20 (140 minuten) is samen immers 170 minuten. Als je meteen was gaan smeren met factor 20, had je bescherming gehad voor 200 minuten.

Overigens blijft dit natuurlijk allemaal mooie theorie. Als je buiten bent en merkt dat je begint te verbranden, kun je het beste gewoon helemaal uit de zon gaan, dan helpt smeren niet meer. Je hebt dan immers al een overdosis UV gehad, en ieder beetje meer (gefilterd of niet) zal je verder doen verbranden. Uit de zon gaan dus, en de volgende dag direct beginnen met een hogere beschermingsfactor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

20 natuurlijk... als je factor 10 heel dik opsmeert, wordt het ook niet ineens meer..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat weet ik nog zo net niet.
Als je die hele fles in één keer op je smeert, ben je denk ik super beschermd. Het filter voor de UV-straling is dan dikker. Je kan niet meer gaan zitten of liggen, maar dat is wat anders :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer je een hele fles factor 10 smeert, blijft het factor 10. maar dan trekt de creme niet meer in maar blijft op je huid liggen, kun je net zo goed onder een handdoek gaan liggen en daar ging de vraag niet over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wel waar is, is dat veel mensen zonnebrandmiddel niet dik genoeg opsmeren, en daardoor *minder* beschermd zijn dat met die factor 10 die op het flesje staat. Maar meer dan die factor 10 zal het inderdaad nooit worden tenzij je een onrealistisch dikke laag (denk aan centimeters dik) smeert.
Natuurlijk wordt een beschermingsfactor niet hoger als je meerder lagen over elkaar smeert. Eigenlijk is dit zelfs een 'must'. Als je wilt dat de bescherming actief blijft, dan moet je minimaal eens per twee uur een voldoende dikke laag zonnebrandcrème aanbrengen.
De enige manier om je huid met zonnebrandcrème een bescherming van factor 30 te geven is: insmeren met factor 30
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien als de werkzame stoffen niet dezelfde zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk, en dat is geen grapje dat je dat op moet tellen als volgt: de wortel uit 20^2 + 1^2, dat wordt dan dus 22

Toegevoegd op 10-05-2009 22:08:39
1^2 moet 10^2 zijn natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je, ik denk zeker te weten dat je gelijk hebt. Vectorieel optellen heet dat. Goed gedaan, +1.
nee dan is het 10+...
Wat bepaalt de factor eigenlijk, weten we dat? De korrelgrootte van de kristallen, een of ander metaalzoutkristallen... De maat van die grofste kristalletjes binnen de emulsie bepaalt hoeveel uv-zonlicht erdoor komt... Zijn de kristalletjes grof dan gaat daar veel uv-licht door en zijn ze fijn dan houdt het veel uv-licht tegen... Dus als we 10 en 20 door elkaar heen doen dan is de maat van de grofste kristallen 10 en dan is de factor dus ook heel dicht bij de 10...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer je 10 en 20 door elkaar heen smeert, blijven ze hun eigen beschermfactor houden. dus ben je beschemd met factor 20. (10 vervalt omdat die wordt overtreft door 20)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terwijl ik juist het andersom zeg... de 10 overtreft de 20 dus het is 10...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Xinix gelijk heeft met zijn kristallen, zal het inderdaad 10+ zijn, misschien 11 maar geen 20-.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar gedeeltelijk waar, er zitten olien en chemische verbindingen in die heel specifieke UV-absorptie hebben bij de golflengtes waarbij zonlicht het meest kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX heeft weer eens gelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk hebben de meeste zonnebrandmiddelen met zo'n lage factor (10 of 20) een chemisch filter, niet een filter op basis van mineralen...
Nee; je krijgt in wezen de bescherming van de sterkste factor. Overigens zijn die factors wel berekend op een hoeveelheid die je op je huis smeert. Bij minder is de bescherming minder en met een dikkere laag is de bescherming meer.
Op die manier geteld houd je netto idd iets meer over dan factor 20 wanneer je eerst het 1 gebruikt en dan het ander er over heen maar je wint er enorm weinig mee.
Als je factor 30 bescherming wil zal je factor 30 zonnebrand moeten gebruiken (en dan ook volgens de voorgeschreven hoeveelheid die ook vaak toch wat meer is dan de meeste mensen gebruiken).

Toegevoegd op 11-05-2009 18:56:38
Overigens: als je niet lang genoeg wacht en je vorige product niet de kans geeft om fatsoenlijk in te trekken dan loop je zelfs nog het risico dat je 2 producten gaat mengen en dan houd je natuurlijk een bescherming ergens tussen factor 10 en 20 over....