Ik werk voor defensie en moet naar het ziekenhuis. Nu wil mijn directe chef een kopie van de verwijsbrief. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Tot nu toe hebben op al mijn verwijsbrieven de reden van verwijzing gestaan. Persoonlijke gegevens dus met het hoe en waarom ik wordt doorgestuurd, de specialist krijgt tenslotte een onderzoeksvraag van de huisarts. Dit is dus persoonlijke informatie die niemand wat aan gaat. Ik heb een keer een gesprek gehad met mijn huisarts hierover. Ik moest een abonnement opzeggen van de sportschool ivm ziekte en zij wilden een brief van de huisarts zien, belachelijk! Mijn huisarts zei toen dat dit zelfs tegen de wet is. Hij had, heel slim, een stuk uit het wetboek gekopieerd waar dus in staat dat de huisarts die gegevens niet mag verstrekken. Dit geeft hij aan al z'n patienten mee maa dit schijnt bij weinig mensen bekend te zijn omdat hij nog steeds overladen wordt met verzoekjes om briefjes e.d. Dus hang me er niet aan op maar dit is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat kan misschien geloofd hij niet dat je werkelijk naar het ziekenhuis moet.
ronron1212
13 jaar geleden
ja dat mag deze bevat geen vertrouwelijke informatie
ander verhaal word het als hij wil weten wat er is besproken dat gaat je chef niets aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal goed +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jouw min-naar is wel een volhoudertje zeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij houd van mij ...
maar maakt zich niet bekend omdat hij een min-derwaardigheidscomplex heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verwijsbrief bevat per definitie wél vertrouwelijke informatie. Als jij een doorverwijzing nodig hebt naar een specialist op het gebied van SOA's, wordt jij dan blij als je baas dat compleet met reden te zien krijgt?
Nee, jouw directe chef hoeft dat niet te krijgen.

Er is een Arbodienst en dus een bedrijfsarts.
Die mag wel alle medische gegeven opvragen.
En die mogen vervolgens niet met jouw chef
besproken worden.

Verwijs jouw chef dus naar de bedrijfsarts.

Toegevoegd na 4 minuten:
ARBO-dienst:
een onafhankelijke voor het betreffende defensieonderdeel verantwoordelijke ARBO-dienst als bedoeld in de Arbeidsomstandighedenwet 1998;

Hier zie je de Regeling ziek- en hersteldmelding defensiepersoneel.
http://mpbundels.mindef.nl/31_serie/31_109/31_109_1000.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de Arbo arts mag geen gegevens opvragen hoor !
Zij kunnen wel van jou verlangen dat je bewijs levert, maar hoe je dat doet, is aan jou zelf.
Niemand is zonder gerechterlijk bevel gemachtigd om jou medische informatie in te zien, behalve de behandelend arts natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De arbo-arts mag met jouw toestemming alle gegevens opvragen.
Maar hij mag - als arts - jou ook onderzoeken.
Dan weet hij dus ook wat je mankeert.
Nee, dit gaat jou chef niets aan. Jou chef is verplicht een onafhankelijke bedrijfsarts in te zetten voor het oplossen van jou lichamelijke probleem.
De bedrijfsarts kan bij relevante partijen (bijvoorbeeld fysiotherapie) om extra informatie vragen, mits en door jou hiervoor een schriftelijke verklaring dat je hiermee ingestemd is bijgevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Medische gegevens, en daar vallen verwijsbrieven onder omdat die inhoudelijke informatie bevatten, mag alleen maar tussen geneeskundigen worden uitgewisseld en dan ook nog alleen maar met jouw schriftelijke toestemming.

Leken, zoals advocaten kunnen ook medische gegevens opvragen maar ook daarvoor is jouw toestemming nodig. De arts heeft daarbij te allen tijde het recht alleen maar die gegevens te verstrekken die hij/zij in jouw belang acht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gast6806;

Je chef mag wel bevestiging van de ziekenhuisafspraak van je vragen, maar de verwijsbrief is een privéstuk dat vertrouwelijk is en alleen bestemd voor jou en de behandelende arts(en).