Waarom is de kleur van je urine lichter als je veel drinkt en donker als je weinig drinkt en waar komt de vloeistof van urine vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Even kort door de bocht. Als je een complete fyiologische verklaring wilt, moet ik je aanbevelen een fysiologie van het menselijk lichama boek er op naa te slaan ;)

Urine wordt door je nieren geproduceerd bij het reinigen van je bloed: Afvalstoffen worden actief uit je bloed getrokken. Hierbij komt water mee. Als je weinig water in je bloed hebt (niet veel gedronken) dan komt er minder water mee dan wanneer je veel gedronken hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Door minder water in de urine te hebben wordt het geconcentreerder => donkere urine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de urine is lichter als je veel gedronken hebt omdat de afvalstoffen dan meer verdund kunnen worden. Stel je voor dat je een liter water hebt met een druppel inkt, dan krijg je een lichtgekleurde vloeistof
doe je dezelfde hoeveelheid inkt in een kwart liter water dan wordt de kleur veel donkerder.
anneliez