Kan ik andere bijwerkingen krijgen van een ander merk medicijn wat ik al lang gebruik?

Heb vorige week in ene een ander merk pijnpleisters gekregen en toen ik deze pleister er een uur of 10 op had kreeg ik hele nare hoofdpijn en duizelingen die ik voorheen niet had maar het is wel een bijwerking van dit middel.
Wie o wie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor soort pijnstiller is het....met morfine ?

Het beste antwoord

ja dat kan zeker.. er kan idd een andere samenstelling zijn waar je bijwerkingen van kan krijgen. daarom is het beter om steeds hetzelfde merk te gebruiken en niet zomaar te wisselen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar ik krijg deze toch niet voor niets? Ze zullen wel goedkoper zijn, maar kan ik eisen om die andere dan?
Kimath
13 jaar geleden
als je er erg veel last van hebt, kun je vast wel vragen om het vorige merk weer terug te krijgen.
Je gaat je toch niet ziek blijven voelen omdat zij goedkoper uit willen zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vaak krijg je wel een keuze van de apotheek of je het eigen merk wil
het heeft vaak een iets andere naam en samenstelling maar t is voor die ziekte waarvoor je het kreeg van de arts ook geschikt, maar niet iedereen kan die verandering aan dus jij kan het beste blijven bij het eerste recept welke je arts voorschreef

Andere antwoorden (9)

Als dat andere merk pijn pleisters andere bestanddelen bevat is het mogelijk dat je opeens wel bijwerkingen daarvan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is heel goed mogelijk. Ik ken een aantal mensen die werden gedwongen een generiek, een ander merk dus, medicijn te nemen en die daar flink ziek van werden of helemaal geen baat hadden bij het nieuwe medicijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebe de butrans pleisters dan zou het kunnen. Is gewenning. Over een paar dagen zak het minder zijn. Morfinepleisters geven vooral jeuk. Maar ook het stoned effect. Daar kan je ook duizelig van worden. Van butrans word ik ook altijd ligt stoned. Genoeg water drinken en goed eten zou het minder moeten worden. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik denk wel dat dat kan.
en ander merk heeft waarschijnlijk toch weer een iets andere samenstelling misschien.

Maar je kan beter even contact opnemen met je huisarts/apotheek.
13 jaar geleden
In de eerste plaats weet uw huisarts of uw specialist welke medicijnen u gebruikt en welke mogelijk conflicteren
adv de werkzame of hulpstoffen.

De arts/apotheker kan u ook adviseren over alternatieven.

Velen tobben met het probleem dat men zelfs geen huis tuin en keukenmiddeltjes mogen gebruiken icm hun eigen medicijnen.

Wees wijs in deze en laat u adviseren door uw behandelend arts of specialist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak zijn de werkzame stoffen in goedkopere medicijnen het zelfde als in 'merk'- medicijnen, maar zit er verschil in de 'draagstoffen' (in b.v. capsules en pillen in het vulmiddel). Er zijn mensen die hier last van krijgen.

Als dit bij jou het geval is, zou je arts je het merkmedicijn moeten voorschrijven.

Als je een heel ander type pijnpleister gekregen hebt, kan het zijn dat je hier niet goed op reageert of dat je er aan moet wennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk het enige echt goede antwoord tot nu toe. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal, dus: overleggen met je apotheek, die kan het nakijken en evt aan je huisarts vragen een aantekening te verschaffen dat je alleen dat ene specifieke merk mag hebben.
Ik had hetzelfde probleem met een medicijn, toen het net verplicht werd loco-preparaten (goedkopere merkloze middelen) voor te schrijven. Het was snel opgelost nadat ik aan de bel trok.
Je kunt je huisarts vragen om een ander middel voor te laten schrijven. Dit gebeurt dan met de mededeling "medische indicatie " ,zodat je het niet zelf hoeft te betalen. Mijn huisarts heeft dat onlangs bij mij gedaan omdat ik een medicijn slikte waar ik vreselijke hoofdpijn van kreeg. Nu met dat andere medicijn heb ik nergens last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je arts jouw deze vorige pleisters heeft voor geschreven en je krijgt nu van de apotheek andere moet je terug gaan met die pleisters.hier kunnen zeker andere bestanddelen in zitten dan de pleisters die je altijd hebt gehad.de apotheek wil nog wel eens goedkopere medicijnen geven terwijl de huisarts jouw die duurdere voorschrijft.zeg gewoon dat je die vorige weer wilt omdat je van deze bijverschijnselen krijgt e dat nooit bij die andere hebt gehad.willen ze dat niet dan zou ik de huisarts inschakelen en n beklacht doen bij hem of de apothekersbond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft te maken met het (schijt)preferentiebeleid.
Bepaald door de verzekeringsmaatschappijen waaronder onder andere UVIT, CZ en Menzis (en nog een paar maar die weet ik niet uit mijn hoofd). De verzekeringen maken dealtjes met de fabrikanten van geneesmiddelen en eisen van de apotheek dat zij het middel afleveren wat de verzekering prefereert (het zogenoemde 'goedkopere' middel).

In principe is de werkzame stof in de geneesmiddelen hetzelfde. In de metoprolol van ratiopharm, pharmachemie of sandoz zit als werkzame stof metoprolol. De apotheek is verplicht om elke keer het preferente middel af te leveren.

Het kan zijn dat er bij een andere fabrikant klachten kunnen ontstaan die bij de andere fabrikant niet bestonden maar ik ben er zelf van overtuigd dat dit 9 van de 10 keer tussen de oren zit.

Het is wel mogelijk om aan de arts of specialist te vragen of ze op het recept erbij willen zetten dat het van een bepaalde fabrikant of zelfs het originele middel moet zijn. Vaak word hier in de apotheek dan wel een melding van gemaakt dat het bij de volgende aflevering duidelijk is dat u van een bepaald merk moet hebben.

Ik wil graag nog wel 1 keer duidelijk maken dat de apotheek hier vaak niets aan kan doen, zij hadden het ook liever gehad aangezien de verzekering per kwartaal het preferentie beleid wijzigen wat het logistieke gedeelte een stuk lastiger maakt. Apothekers assistenten kunnen hun tijd vaak beter gebruiken.