Zijn de volgende elementen schadelijk voor je gezondheid?

-wc luchtverfrissers

-leven in de randstad (uitlaatgassen)

-deodorant

-niet biologisch voedsel

-mondwater of kauwgum wat je perongeluk doorslikt

-zoetstoffen

-lopen over het station met hoestende mensen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Heel kort door de bocht:

Luchtverfrissers: nee
Leven in de randstad: ja, wetenschappelijk aantoonbaar.
Deo: nee
Niet-biologisch voedsel: niet schadelijker dan biologisch voedsel.
Mondwater: nee, als je het niet te vaak doet.
Zoetstoffen: nee, behalve dat je er enorm van aan de sproeipoep raakt als je er te veel van neemt.
Lopen over het station: nee, dat is goed voor je weerstand.

Alle bovenstaande antwoorden zullen op gemiddeld 1.000.000 plaatsen op het internet ook ontkend of bevestigd worden met gemiddeld 20 verschillende argumentaties, schat ik zo.

Over het algemeen geldt dat je van leven uiteindelijk dood gaat, en dat dus in principe alles een gezondheidsrisico met zich meebrengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen speld tussen te krijgen.

Andere antwoorden (5)

Voor een groot deel ben ik het eens met Stippel. Al jouw genoemde elementen zullen bij TE veel gebruik gevolgen kunnen hebben. Inderdaad is het leven per definitie dodelijk. Sommige elementen die jij noemt zijn bewezen schadelijk, anderen wordt nog onderzoek naar gedaan. Zoetstoffen zegt Stippel dat het niet schadelijk is maar hier is inderdaad ook onderzoek naar gedaan dat het bij veelvuldig gebruik kankerverwekkend kan zijn, met name aspartaam heb ik het dan over. Als je gebalanceerd eet (veel afwisseling) zul je deze stoffen in beperkte mate binnenkrijgen en is het niet per se schadelijk. Als je chronisch light producten eet en drinkt, kan het TE veel worden en kan het dus schadelijk zijn. Ook gaat dit op voor niet-biologisch eten. Voedsel dat dus bespoten is met chemicalien kan bij eenzijdig eten schadelijk zijn. De stoffen zijn bij 'normale' inname niet schadelijk en daarom goedgekeurd. Maar bij veel inname kan het dus alsnog schadelijk zijn al is het goedgekeurd door de overheid...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-wc luchtverfrissers
Daar ben ik niet zeker van. Als zich in de buitenlucht dezelfde concentraties van geur- en andere stoffen zouden bevinden als in de wc, zou er groot alarm worden geslagen.
-leven in de randstad (uitlaatgassen)
Dat is slecht (bewezen)
-deodorant
Zie mijn antwoord onder luchtverfrissers. Voor schadelijke effecten op de huid of zweetklieren ben ik niet erg bang.
-niet biologisch voedsel
Dat kan schadelijk zijn als het is verontreinigd met giftige stoffen. Vooralsnog geloof ik niet dat er in biologisch voedsel minder verontreinigingen zitten.
-mondwater of kauwgum wat je perongeluk doorslikt
Kauwgum is geen enkel probleem. Van mondwater zou ik het niet weten.
-zoetstoffen
Aspartaam is niet schadelijk. Daar is heel veel onderzoek naar gedaan en het lukt niet de schadelijkheid wetenschappelijk aan te tonen. Van andere zoetstoffen weet ik het niet. Het is wel zo dat ze bijwerkingen hebben.
-lopen over het station met hoestende mensen
Dat is prima. Een verkoudheid is voor een gezond mens niet schadelijk en of je nu met de virussen op het station in contact komt of elders, maakt weinig uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@monique; waar kan ik me aanmelden voor deze actiegroep?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft geen aspartaam te eten als je daar niet goed bij voelt. Er zijn veel mensen die er baat bij hebben. Waarom zou je het dan willen verbieden? Als Monique er schade van heeft ondervonden (hoe weet je trouwens dat de schade werd veroorzaakt door de aspartaam?) vormt dat geen wetenschappelijk bewijs dat aspartaam schadelijk is. n=1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar er zijn steeds meer producten waar het in zit. niet alleen cola light, maar ook koekjes, pudding etc etc.
je blijft etiketten lezen. en er is steeds meer wat ik liever niet eet.
hoewel het andere uiterste, mijn eigen voedsel verbouwen en mijn eigen kip slachten, mij ook niet aanstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb liever dat jij je eigen voedsel verbouwt of de etiketten leest dan dat ik moddervet wordt, omdat ik alleen nog cola met suiker kan drinken, omdat de aspartaam verboden is om aan jouw angsten tegemoet te komen.
het is moeilijk om te zeggen of sommige dingen schadelijk zijn. Sommige dingen heb je nodig voor je gezondheid (denk inderdaad aan je weerstand te verhogen) en bij sommige dingen is de schade van het product minder gevaarlijk dan het niet gebruiken van het product.
bijvoorbeeld: zonnebrandcreme is schadelijk voor ons (de zuren die er in zitten) maar als wij dit niet gebruiken is de directe zonlicht slechter voor ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij alles wat je noemt denk ik drie dingen: wat is de dosis, hoe zit het met je weerstand en in hoeverre kun je vermijden?

In principe kun je altijd het 'alles waar 'te' voor staat' clichématig hanteren.

Dan nog, je hoeft geen WC-luchtjes te gebruiken. Verhuis naar Oost-Groningen of naar Noordwest-Australië. Deodorant hoeft ook al niet en waarom zou je voor de zekerheid niet overschakelen op biologisch voedsel? Met zeezout worden je tanden ook schoon en fris en met een stengel bleekselderij je adem, in plaats van met kauwgom. Als zoetstof per se moet kun je stevia gebruiken en al te veel mensen kom je in Oost-Groningen en Noordwest-Australië niet tegen, laat staan stations vol met hoestende medemensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-wc luchtverfrissers Als het luchtverfrissers zijn met etherische olie als geur en zonder drijfgas is het niet schadelijk

-leven in de randstad (uitlaatgassen) niet gezond, veroorzaakt vaak luchtwegproblemen (asma e.d.)

-deodorant natuurlijke deo (earth line of weleda) is niet schadelijk, deo met synthetische geuren, of blockers en aluminium zijn ZEER ongezond.

-niet biologisch voedsel: niet ongezond, maar als biologisch mogelijk is, is dat wel gezonder.

-mondwater of kauwgum wat je perongeluk doorslikt
niet echt gezond maar kan als het een keer gebeurd niet veel kwaad.

-zoetstoffen: werken vaak laxeerend, dus zeker niet gezond, xylitol is minder ongezond en stevia is zelfs een gezond zoetmiddel.

-lopen over het station met hoestende mensen
Als je weerstand goed is kan dat geen kwaad, dus neem een goede multivitamine voor de dagelijkse weerstand.