De lotusbloem is in het boeddhisme een zeer belangrijk symbool. De lotus werd het symbool van de leer van het boeddhisme. Omdat de monnikengemeenschap of sangha voortkomt uit de leer, komt de voorstelling van een monnik die uit de lotus opstijgt, veel voor. De lotus heeft zijn wortels in de modder, maar bloeit open in de zuivere open lucht en symboliseert daarom de staat van verlichting en de leer van Boeddha. De lotusbloem symboliseert de ontvouwing van de menselijke geest door het verkrijgen van verlichting of inzicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

"Aan de Boeddha, iemand die tijdens zijn leven op aarde verlichting heeft bereikt, wordt het attribuut van een lotustroon gegeven, omdat de lotus het symbool is voor de dvija of ‘tweemaal geborene’."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen als Buddha hebben volgens de overlevering een open lotus op het hoofd... Dat symboliseert een open verbinding met de kosmos... Het zevende chakra, de Sahasrara wordt gezien als een lotusbloem met duizend bladeren... Is die geopend dan is die persoon gerealiseerd, verlicht noemt men dat ook wel...
Buddha betekent overigens letterlijk: Beeld... De man waar het om gaat heet Siddhartha Gautama en was een zoon van een koning in der zesde eeuw voor Christus destijds in Nepal...

Maar de link is de open lotus op het hoofd van Buddha...

Toegevoegd op 09-05-2009 13:00:52
"the spirit of the best of men is spotless, like the lotus in the muddy water which does not adhere to it."

Toegevoegd op 09-05-2009 14:21:21
Het antwoord is: De lotus groeit in de modder... In de meest stinkende modderige plaatsen en de lotus wordt niet door modder of wat dan ook voor verontreiniging bezoedeld, hij staat er schoon en fier ondanks zijn achtergrond, ondanks zijn afkomst, ondanks de omgeving, hij straalt en geurt als geen ander...
Dat nu is de link met het Buddhisme en Buddha...

Groetjes ADDY...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lotusbloem schijnt op de een of andere manier verbonden te zijn aan het idee dat deze een uitwerking heeft op de zinnen. De geur, maar ik heb er nog nooit een gezien of geroken. Ik heb wel ooit gezien dat er een poging is gedaan om deze zoals hennep te roken....
Zelf denk ik de schoonheid en de kleur van de bloem.
Dan de relatie met het water. Water is zuiverend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boedha zat ook in de problemen, (de modder). De lotus komt uit het smerigste water te voorschijn.

Het lijden is niet anders te verklaren dan dat het uiteindelijk schoonheid en waarheid wordt.