Is het zuiniger om minder heet te douchen?

Uitgaande van een CV. En het gaat niet om het verschil tussen warm of koud, maar tussen warm of heet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.2K

Antwoorden (7)

Je bespaart water. Als je merkt dat de waterdruk minder wordt naarmate je de temperatuur opvoerd, ben je op het punt gekomen dat er de koudwaterleiding niets afleverd.
In principe maakt het gasverbruik dus niet uit. Het hete water kan niet heter, en wordt pas weer warm wanneer er koud water aan toegevoegd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik zou zeggen van wel. Hoe minder warm, hoe minder energie er nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de CV moeten stoken om het water op te warmen, dit kost extra energie.

Toegevoegd op 08-05-2009 13:47:05
Zie reactie als aanvulling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien bespaar je ook wel water omdat je minder lang onder de douche staat als het water niet zo geweldig aangenaam warm is.

Het grappige is dat als je op zoek gaat naar tips om energie te besparen door energiezuiniger te douchen iedereen het alleen maar heeft over het besparen van water. Nergens wordt gesproken over het besparen van energie door minder warm te douchen. Het lijkt me overigens logisch dat je minder water hoeft te verwarmen als je minder heet doucht en dus minder gas verbruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe minder warm, hoe korter je wil douchen.
Koud stimuleert de bloedsomloop en daar wordt je actiever van. Kan de verwarming ook wat lager.
Warm maakt lui en loom. Het kan besparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Bas;

Goeie vraag. Ik was geneigd om te zeggen dat minder heet douchen gas bespaart (en misschien ook water), maar een warmwatertoestel verwarmt douchewater altijd eerst op tot 70 graden (om legionella en andere besmettingen tegen te gaan) waarna het door bijmengen van koud weer wordt afgekoeld, dus ik denk dat het weinig zal schelen. Je zou eens de gasmeter in de gaten kunnen laten houden terwijl je eerst een keer heet en de volgende keer even lang, maar wat kouder doucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen een warme douche of een hete douche is minimaal. Besparen in een douche is alleen merkbaar door bijvoorbeeld een energiezuinige douchekop te gebruiken of door simpelweg een minuut minder lang te douchen. Met deze laatste tip kun je zelfs tot 13 Euro per jaar besparen.

Overigens geldt voor een douche een ideale temperatuur van 37/38 graden. Een hete douche stimuleert de doorbloeding zodat je bijvoorbeeld minder snel last krijgt van spierpijn of stijfheid. Maar door de warmte droogt de huid uit en dat is natuurlijk slecht. Het is daarom verstandig de hete douche af te wisselen met een koude douche (1 minuut). Zo profiteer je van de voordelen van een betere doorbloeding terwijl je huid daar niet voor hoeft te lijden. Een bijkomend voordeel is dat jouw CV-ketel geen water hoeft te verwarmen tijdens de koude douche en dat is natuurlijk wel energiezuinig.

Voor meer energiezuinige tips, zie bron.