Waarom moet je vaker plassen naarmate het kouder is?

Over het algemeen moet je vaker plassen als het kouder is, terwijl je veel minder vaak naar de wc hoeft als het warm is. Ik snap dat dat te maken zal hebben met het feit dat je vocht verdampt als het echt heel heet is, maar ook als het verschil in temperatuur niet zo groot is, merk je toch dat er verschil is in de frequentie waarmee je moet urineren. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Een deel van het water in ons lichaam wordt gebruikt voor koeling. Themperatuur , lichamelijke inspanning en wat je recent gegeten en gedronken hebt heeft ook invloed op het veel of weinig uitplassen van water. Soms heeft het lichaam voor herstel meer water nodig dan anders. Bepaald voedsel houdt water ook langer vast. tijdens het slapen verlies je veel of weinig vocht, zelfs bij meer of weinig dromen kan je meer of minder vocht verliezen. Dan zijn er nog allerlei stoffen in ons voedsel die water kunnen afdrijven of juist vast houden. Iets heel anders: onze dwergschapen beginnen altijd te plassen als ze nieuw waterhoudend voedsel krijgen. Doen wij niet het zelfde als we onze handen moeten wassen of als we water horen lopen? Dan moeten ook wij vaak plassen!!!! Dus iets in ons lichaam vertelt ons als er genoeg water voorhanden is , kan je plassen en bij warm en zonnig weer moeten je het vasthouden.

Toegevoegd op 07-05-2009 22:13:35
Bij koud weer heeft het lichaam dus minder nodig en zal je meer plassen, maar dat gaat niet altijd op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je geeft toch zelf het antwoord al. Hoe minder je transpireert, hoe meer de overtollige vloeistof je via de blaas wil verlaten...
14 jaar geleden
alles krimpt als het koud is, dus ook je blaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Gelukkig blijft het binnen in je lichaam warm, hoor. Anders liep het niet geod met je af.
En al die kleine mensjes in de winter lijkt me ook maar niets :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) :) ok das waar, maar....je blaas staat in contact met je zenuwen, je zenuwen staan in contact met je huid, het grootste oppervlak van je lijf. Als die het koud krijgt gaat er eenseintje naar je hersenen-> -> warmte vasthouden, dus krimpen. De illusie word gecreeerd in je hoofd dat je optisch krimpt, waardoor je blaas door die spanning onder druk komt te staan
Koude maakt spanning, spanning maakt dat je onder andere je buik samentrekt, als je je buik samentrekt voel je de blaas, als je je blaas voelt, dan moet je...

Is dit niet logisch een mogelijkheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kou heeft invloed op je blaas. Om dit uit te kunnen leggen moet je eerst wat meer weten over ons zenuwstelsel. Dat is te verdelen in twee groepen. Allereerst heb je het willekeurige zenuwstelsel. Met dit zenuwstelsel doe je de bewuste dingen. Praten, dingen vastpakken en de deur openen zijn voorbeelden van handelingen die je met dit zenuwstelsel doet. Naast het willekeurige zenuwstelsel heb je het onwillekeurige zenuwstelsel. Hier heb je niks over te zeggen. Alles gaat automatisch en je lichaam regelt zelf wat er gebeurt, zoals het transpireren bij warm weer, blozen als je je schaamt. Het eerder moeten plassen bij koud weer wordt ook geregeld door ons onwillekeurige zenuwstelsel. Zodra je in een omgeving komt waar het kouder is dan gemiddeld, geeft je onwillekeurige zenuwstelsel een signaal aan je blaas. Deze spant alle spiertjes in de blaaswand waardoor de blaas kleiner wordt en er een grotere druk op de inhoud van de blaas komt. Die inhoud (plas) drukt op de sluitspier waardoor je moet plassen. Pas als de sluitspier aan de blaasopening open gaat kan je plas eruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In supermarkten krijg ik er al last van als ik in de hoek kom van de koeling- en diepvriesbakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat je meer brandstof gebruikt om op temperatuur te blijven. En dus ook meer afvalstoffen hebt die uit je lichaam moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het koud is, probeert het lichaam de warmte vast te houden door minder bloed door de huid te laten stromen. Daardoor stijgt de bloeddruk, en stroomt er meer bloed door de inwendige organen. Diverse regelmechanismen proberen de bloeddruk naar normale waarden te krijgen, door de nieren te bewegen meer vocht uit te scheiden. Tevens stroomt er ook meer bloed door de nieren, waardoor deze ook meer urine gaan produceren. Daarnaast wordt de blaas ook gevoeliger zodat je sneller aandrang krijgt, en per keer minder urine produceert. De blaas krimpt niet door de lagere temperatuur, in feite blijft die gewoon op een graad of 37....