maakt iedereen gebruik van zijn of haar intuïtie, of bestaat het zonder intuïtie van alles te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn moeder en mijn zus hebben een hele goede intuïtie, waar ze op kunnen vertrouwen. Maar mijn eigen intuïtie heeft er al zó vaak faliekant naast gezeten, dat ik er maar niet meer op vertrouw. Hierbij gaat het dan vooral, om het kunnen vertrouwen van andere mensen, die je nog niet zo goed kent : ik ben door mijn 'misse' intuïtie al uitgebuit, bedrogen, en voor goedgelovige naïeveling verkocht.
Ik kijk nu maar de kat uit de boom, en investeer pas, als ik met m'n verstand heb vastgesteld, dat iemand dit waard is...
Daarentegen heb ik een goed-ontwikkelde empathie, waardoor ik weer iets beter in staat ben mensen te helpen die een beetje vast lijken te lopen.
Daar gaan mijn moeder en mijn zus dan voor een ander denken wat goed voor ze zou zijn, en mensen 'sturen', wat soms weerstand op kan roepen bij die mensen.

Dus je kunt je intuïtie leren negeren, zonder daarbij als een gevoelsarme stier door de porseleinwinkel te stuiteren.

Maar een goede intuïtie, die te vertrouwen is, is een heerlijk iets om als kompas te kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je redenering om het begrip intuïtie vind ik duidelijk uitgelegd, dankjewel.

Andere antwoorden (5)

dat verschilt per persoon. de ene wel ,de andere niet.
en ja, het bestaat zeker zonder intuïtie van alles te doen ( en te laten....).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja.. zouden we net robots zijn, of machientjes als we alleen maar volgens de regels leefden en niet volgens gevoel?
Ik denk van wel. Maar er is een balans van regels en gevoelsmatig gedrag. Dat is grotendeels intuitie, en dat vormt onze persoonlijkheid en onderscheid ons in gedrag.

Goeie vraag +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder mens maakt gebruik van zijn intuïtie, sommigen wat bewuster dan anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is er veel al gezegd...maar of iedereen er gebruik van maakt?...Elk mens stelt zichzelf vragen, dus ja zou ik zeggen...maar of het altijd een bewust gevoel is als daar een keuze of beslissing uitkomt?..daar twijfel ik aan. In een moeilijke situatie komen er vaak emoties bij en is je intuitie vaak niet helemaal zuiver, oppassen geblazen...:) Maar ons stemmetje zit in ieders ziel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat iedereen wel een hele goede intuitie kent. Maar dat er een heleboel mensen zijn die dat volledig negeren en het op de ratio gaat redeneren.

Bovendien is het moeilijk om een onderscheidt te maken tussen intuitie, gevoel, hopen en doemdenken.

Zie ook deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/gedachten-onderscheiden-doom-wensdenken-innerlijke.82798

Toegevoegd na 51 seconden:
En om te gaan acteren op doemdenken kan heel gevaarlijk zijn.