Binnenkort worden mijn amandelen verwijderd, ik weet dat ik er erg veel last van zal krijgen als volwassene. Graag tips voor eten en drinken nadien

Tja wil ze leiver niet kwijt, maar heb nu al drie antibioticakuren in 2 maand achter de rug...dus helaas pindakaas. Zie erg tegen de nare nasleep op en wil dit graag zo veel mogelijk verzachten, vandaar mijn vraag naar tips

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor een snelle genezing is het van belang dat u na het uitwerken van de verdoving of narcose zo snel mogelijk gaat drinken. Drinken is in het begin pijnlijk. Als u doorzet, zult u merken dat na verloop van tijd de pijn afneemt. U hoeft geen grote hoeveelheden te drinken. Het is beter dat u regelmatig kleine slokjes neemt. Praten en slikken hoeft u niet te beperken. Hoe meer u de keel in beweging houdt, hoe sneller de keel zich herstelt. Om het eten en drinken te stimuleren, krijgt u de eerste dagen regelmatig pijnstillers toegediend. De eerste dag kunt u alleen water en limonade drinken, de volgende dagen ook yoghurt, vla en vruchtensap. Daarna kunt u zachte voeding eten, zoals een geweekte boterham, aardappel- en groentepuree. Geleidelijk aan breidt u het dieet uit en na een week kunt u alles weer eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Geen sterk gekruid eten,
wel waterijs
anneliez
13 jaar geleden
Ijs en vla b.v.
Appelmoes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
•Op de dag van de ingreep en de dag erna moet u regelmatig drinken. Aanbevolen dranken zijn: koude dranken, appelsap, ijswater en ijslollies. De eerste dagen drinkt u best geen bruisende limonades, sinaasappelsap, citroensap, tomatensap of melkprodukten.
•De dag na de ingreep mag u alles eten wat niet te hard, te warm of te koud is, bv. soep, puree, appelmoes, ijscrème, yoghurt… Geleidelijk overgaan naar normale voeding. Vermijd de eerste 10 dagen prikkelende, te koude of te warme gerechten. Ook geen harde broodkorsten, frieten, harde snoepjes, enz.
•Gebruik bij het tanden poetsen geen tandpasta omdat het prikt in de keel
fremar
13 jaar geleden
Als je lang last blijft houden waardoor je niet kan eten, zijn er bij de apotheek pakjes drinken te koop. Hier zit vitamines e.d. in. Was er destijds in een aantal smaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel waterijsjes (lekker)