Is het waar dat je, als je krukken nodig hebt omdat je in het gips zit, je de krukken niet langer dan 1 of 2 weken mag gebruiken?

Dit las ik ergens namelijk. Er stond ergens dat je niet langer dat 1 week op krukken mag lopen en ergens anders stond niet langer dan 2 weken. Klopt dit echt of zou het niet uit maken? Ik heb sinds vrijdag beide benen in loopgips en loop dus ook op 2 krukken... Ik zou graag pas stoppen met krukken lopen als het ook écht kan!;)

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik bedoel dat het slecht zou zijn voor je benen o.i.d. als je langer met krukken loopt...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het is wettelijk vastgesteld dat je zowiezo 26 weken krukken mag lenen.

Toegevoegd na 31 seconden:
en in overleg op op medische grond kan je vaak ook langer lenen

Toegevoegd na 14 minuten:
oh oke... na je toevoeging op je vraag lijkt mijn antwoord volkomen nutteloos....

Maar het lijkt mij echt niet dat dat slecht voor je is. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je onzinnig lang op krukken loopt dat ivm het ''lui'' worden van je beenspieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik kan mij haast niet voorstellen dat er niets gezegd is over het lopen met krukken. De fysiotherapeut kan je precies vertellen hoe je de krukken moet gebruiken en hoe lang je ze mag gebruiken
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor,dat is beslist niet waar. Je kunt hulpmiddelen heel lang lenen en daarna ook nog de leentermijn verlengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De duur van met krukken lopen is afhankelijk van wat je hebt.
Indien je voet licht verstuikt is is soms een paar dagen / week voldoende.
Indien je een lelijke breuk hebt in je voet of onderbeen loop je soms circa 6-8 weken op krukken.

Gezien het feit dat je loopgips hebt ga ik uit dat je voeten niet heel erg zijn beschadigd door wat dan ook.
Door te lopen met krukken worden de benen minder belast, waardoor betere genezing plaatsvindt.
Wellicht heeft behandelend arts informatie gegeven over welke termijn je weer 100% mag belasten?

Zoals al gesuggereerd kan begeleiding van een fysiotherapeut hierin zinvol zijn.

Huur van de krukken van de thuiszorgwinkel moet qua weken geen probleem zijn. Wordt als het goed is gedekt door je zorgverzekeraar indien medisch noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige reden die ik kan bedenken dat het slecht zou zijn om lang met krukken te lopen, is dat je je armen en schouders kunt overbelasten.

Toch... als je in het gips zit lijkt me dit nauwelijks van belang!!

Sterkte met genezen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkklare onzin! Wel klopt het dat er een maximum termijn zit aan het 'lenen' van krukken, maar dat is meestal minstens een half jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn man heeft ooit bijna een half jaar met krukken moeten lopen. Wanneer je nl. je achillespees scheurt wordt je voet in etappes gegipst d.w.z. dat hij steeds elke 3 weken nieuw gegipst wordt en steeds een stukje verder recht gezet wordt. Je begint met bijna op je tenen stand van de voet en dan na 3 weken een stukje verder waardoor de tenen steeds meer naar voren wijzen. Het is nl. een pees en die mag niet korter worden. Toen het gips eraf mocht, bleek de andere voet overbelast te zijn en was zijn andere achilles gescheurd en kon hij weer opnieuw beginnen. Er zijn dus aandoeningen waarbij het niet anders kan dan lang met krukken te moeten lopen en zolang het nodig is, kan je krukken lenen. Op medische indicatie zelfs na de voorgeschreven duur. Het ligt dan alleen aan de zorgverzekering die je hebt in hoeverre zij die dan vergoeden. Wij moesten enkele weken zelf betalen, maar lenen voor langere tijd was geen enkel probleem.
amc