Iemand in mijn omgeving lijkt vaak te liegen

We wil met een aantal vrienden de persoon er over heen helpen. Hij is 20 jaar en de laatste 2 jaar lijkt het steeds erger te worden.
Maar we weten niet hoe we dit zouden moeten aanpakken.
Hij lijkt regelmatig om zijn leven te liegen: zij het werk, vriendin, spullen of middelen die hij tot zijn beschikking heeft.

Enig idee hoe je hiermee om kan gaan om die persoon te helpen en zijn problemen te delen?
Hij lijkt het zelf niet meer te redden en verdwijnt verder in zijn eigen wereld.
We willen graag zijn (werkelijke) verhaal horen zodat we hem verder kunnen helpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

Lastig als je om iemand geeft en je ziet dat het niet goed gaat. Probeer in een open gesprek aan te geven wat je ziet en hoe het overkomt. Dwingen kun je niet dus het is en blijft moeilijk als de persoon niet wil praten of eerlijk zijn ja misschien is het dan zijn keuze.
ronron1212
13 jaar geleden
Het lijkt me heel moeilijk voor je, maar heel dapper. Een teken van echte vriendschap !!

Mijn tip is om met bewijzen te komen waarom hij liegt. Dus confronteer hem met zijn leugen. Het beste is om concrete bewijzen te hebben, bijvoorbeeld iets op papier dan komt het geloofwaardig over voor je vriend. Dan is het een feit en niet jouw mening. Als dat gelukt is dan heb je meteen een opening en kan je vragen waarom hij er over gelogen heeft. Op die manier probeer je hem om met beide benen op de grond te komen. Er is een soort "stoornis", zo noem ik het maar even, dat mensen echt in hun leugens geloven.

Er zit dus wel een risico aan vast. Als deze persoon zo in de moeilijkheden zit met zichzelf zal hij bovenstaande beangstigend en te confronterend vinden. De kans bestaat dat hij afstand gaat nemen omdat jullie "te lastig"worden voor hem.
Het lijkt me dat hij door die leugens in de problemen kan komen. Ook daarmee kan je hem confronteren. Ik weet natuurlijk niet het fijne ervan, maar je hebt vast zelf wel een voorbeeld.

Ook is er een valkuil. Omdat je weet dat hij veel liegt, ben je geneigd om te denken dat hij alles liegt. Probeer zoveel mogelijk objectief te blijven. ALs je iets niet gelooft, wat er zake doet, zeg dan tegen hem dat je het niet gelooft en probeer een oplossing te zoeken om het geloofwaardig te maken. Hij kan zelf met bewijzen komen of jij kan dingen uitzoeken. Wacht daar niet te lang mee, maar spreek het tijdens het gesprek meteen uit. Let goed op zijn non-verbale communicatie, ogen, lichaam enz....

Ik weet niet wat er 2 jaar terug is gebeurd, maar je kan nagaan of er iets belangrijks is gebeurd in zijn leven waarom hij zo is gaan doen. Mocht dat het geval zijn betrek deze gebeurtenis dan in je gepsrekken met hem waarom hij liegt. Als je het niet weet dan zal je het proberen los te peuteren bij hem.

Het zal niet makkelijk zijn. De kans bestaat dat hij verwijderd van jullie. De kunst is om hem niet te laten vallen , maar om in te zien dat hij jullie nu juist nodig heeft. Probeer hem te accepteren met zijn leugens, maar ga er niet te veel in mee. Blijf ook jezelf.

Veel succes !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lovenswaardig dat jullie zo betrokken zijn!! compliment.

een speurtochtje levert eigenlijk op dat deze mensen niet zomaar "te helpen zijn". Ze moeten eerst zelf willen! Misschien dat jullie hem daar wel toe kunnen motiveren.

quote:
Hoe kom je er vanaf?
Het genezen van een pathologische leugenaar is erg lastig, het is meer dan een ziekte. Vaak moet er dieper in het karakter gegraven worden om de daadwerkelijke problemen boven water te halen. De leugenaar moet zelf willen dat hij behandeld word, maar omdat ze leven in een schijnwereld hebben ze vaak ook niet meer door wat waar is en wat niet.

Ook wordt er vaak gespeculeerd dat pathologische leugenaars zelf geen last hebben van de ziekte, maar dit is niet helemaal waar. Er zijn genoeg leugenaars die geholpen willen worden. Bij de behandeling worden vaak psychiaters ingeschakeld. In het ergste geval worden de pathologische leugenaars behandeld in een psychiatrische inrichting.
sterredag
13 jaar geleden
lastig.. ik heb ook een vriend waarvan zijn verhalen op zijn minst opmerkelijk zijn te noemen en het altijd maar de vraag is of het waar is aangezien het toevallige feit dat ik er dan nooit bij ben. Met andere vrienden zijn hier al hele gesprekken over gevoerd. Sommige hebben de vriendschap met hem zelfs laten bekoelen.
ik denk dan altijd maar dat hij het liegen waarschijnlijk dus gewoon nodig heeft. misschien wil hij zich beter voordoen dan hij is of zijn leven gewoon wat interessanter maken. waarschijnlijk is het gewoon onzekerheid en wie zegt dat ik daar een einde aan kan maken. als ik hem ermee confronteer wordt hij misschien alleen maar onzekerder.
dus ben ik een aantal jaar geleden gestopt met het twijfelen aan zijn verhalen (en het daar dan weer mee met anderen over te hebben) en ik heb het idee dat het 'liegen' sinds die tijd ook minder is geworden.
en nu is de vraag natuurlijk of dat komt omdat ik er minder op let of omdat mijn vriend in de gaten heeft dat hij prima is zoals hij is.
mijn advies zou dus zijn, laat hem in zijn waarde, respecteer hem. als hij werkelijk liegt, zal hij er zelf iets aan willen doen. dat kun je hem niet opleggen dmv confrontatie.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onvoorwaardelijke steun is een teken van echte vriendschap. En als het liegen niet in de weg staat in de omgang tussen jullie, dan kun je het dus beschouwen als een onderdeel van zijn leven dat hij zelf moet oplossen. Als jullie echt last hebben van zijn leugens dan kun je hem daarop aanspreken, Misschien kunnen jullie een keer een biechtavond houden waar je allen iets opbiecht. Geef aan dat je hem minder serieus neemt. Laat hem het verhaaltje van Peter en de Wolf lezen.