Ik heb slaapproblemen, wat kan ik eraan doen?

Ik heb al sinds mijn 8e (2007) slaapproblemen.
Alleen nu wordt het erger, ik gebruik al melatonine pilletjes van de drogist, heb verder eigenlijk alles al geprobeerd, maar het lukt gewoon niet om in slaap te vallen.
En soms val ik wel in slaap en wordt later weer wakker en kan niet meer verder slapen, ik kom er ook altijd heel erg moeilijk uit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Dit klinkt misschien bijna te simpel voor woorden, maar misschien kan het je helpen.

Ik ben dan wel een stuk ouder, maar ook ik had slaapproblemen vanaf toen ik jouw leeftijd had. Nu nog steeds trouwens!

Er is wel iets wat ik deed om te zorgen dat ik in slaap kon gaan vallen. En dat is misschien gek, maar het heeft mij wel geholpen. Ik weet alleen niet of de oorzaak van mijn slaapprobleem dezelfde is als bij jou.

Ik had er namelijk last van dat ik alsmaar moest denken, denken, denken en door al dat denken kon ik gewoon niet slapen.

Om te zorgen dat je niet in zo'n stroom met gedachte terecht komt kan je heel simpel gaan tellen, langzaam tellen, misschien wel gewoon je ademhaling tellen en neem je voor dat je niet verder telt dan tot 999.

Als je rustig telt zullen je gedachte tussendoor nog wel een beetje afdwalen en dat is niet erg, maar juist goed, anders kan je niet slapen door het tellen.

Als je dan de tel kwijt raakt (goed teken!) dan ga je gewoon verder bij het laatste getal dat je nog wist dat je die geteld hebt.

Doordat dit enige rust in je hoofd geeft en omdat je langzaam telt zal je moeilijker in de gedachtestroom terecht komen, maar nog steeds genoeg kunnen afdwalen om lekker in dromeland terecht te komen.

Als je toch bij 999 komt (is mij 1 x gebeurd) dan ga je even je bed uit, drink je wat warms, even rustig zitten 15 minuten ofzo en dan ga je weer je bedje in. Het heeft namelijk geen zin om 2 uur lang te blijven woelen. Met rustig zitten met wat warms te drinken rust je dan meer uit dan dat je blijft liggen woelen.
sterredag
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als ik jou was zou ik mijn ouders vragen om met je naar de huisarts te gaan. Slaapproblemen kunnen je leven echt vergallen en je bent nog zo jong. Wellicht kan de huisarts je doorsturen naar een zogenaamd slaapkliniek waar ze slaapproblemen behandelen. Ik hoop echt voor je dat je er snel vanaf bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je slecht in slaap komt, doe dan een paar druppeltjes etherische lavendelolie op je kussensloop, is erg rustgevend!

Wat je ook nog kunt doen is het volgende:
Als je niet in slaap kunt komen, 'slaap' je lichaam in slaap! Begin bij de voeten; laat deze in slaap vallen. Zeg gewoon tegen je voeten dat ze gaan slapen, zeg het vervolgens tegen je kuiten, je knieen, etc. Ga rustig naar boven, waarschijnlijk haal je je buik niet eens!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga zo ontspannen naar bed. Ga vlak voordat je gaat slapen nog even in een lekker warm bad zitten en luister een rustig muziekje of een liedje waar jij je prettig bij voelt. Maak je vooral niet druk over of je wel of niet kan slapen.

Zorg dat je een half uur voordat je naar bed gaat niet voor een scherm (TV, computer) hebt gezeten.
Wanneer je in bed ligt, kan je om je ogen te vermoeien nog wat gaan lezen. Ook muziek luisteren werkt weer erg rustgevend.

Maar ga je vooral niet druk maken! Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je ook erg moe dan? Een vriendin van me die had ook moeite met in slaap komen. En uit onderzoek was gebleken dat ze gewoon minder slaap nodig heeft dan de gemiddelde persoon. Als zij 5uur per dag sliep was dat voldoende en voelde ze zich er ook niet moe bij of wat dan ook. Misschien zou dat ook bij jou het geval kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oma middeltjes helpen bij mij altijd beter als drogisterij spullen .....
oma middels zoals kamille en anijs (melk) ..... ook niet te veel eten voordat je gaat slapen , dan moet je spijsvertering aan de slag en daar kun je ook slecht door slapen ...... veel geluk ennuh weltrusten !
( en zodra je 16 bent is er alcohol ... grapje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is je kamer goed donker? En dan bedoel ik ECHT donker!! en stil? geen tikkende wekker en zo? Probeer eens te kijken of je ergens nog kiertjes met licht hebt, nachtlampjes die uit kunnen, of een dikker gordijn tegen straatlantaarns.

Dit hielp mij enorm, nadat ik jaar na jaar slecht sliep! Ook kan het helpen om "lekkere" dingen te denken

zachte knuffelbeesten... zwemmen, wandelen in het bos... denken dan he? als je in bed ligt...

Ook kan het helpen om je een uurtje voor het slapen gaan lichamelijk flink in te spannen... ren maar even zes rondjes om het huis... Op die manier vertel jij je lichaam namelijk dat je het HEEL druk hebt gehad, en daarom nu wilt slapen...

kan helpen soms... Kwestie van testen!

Toegevoegd na 1 minuut:
je kunt ook nog iets kleins eten... een paar kersen... een halve boterham... of een cracktertje. Iets kleins in je maag helpt ook om makkelijker in slaap te komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vervelend als je niet goed kunt slapen. Ik heb er zelf ook veel last van gehad.

Probeer 's avonds voordat je gaat slapen een zo relaxed mogelijke sfeer voor jezelf te maken. Dus niet te lang achter de computer blijven zitten, geen spannende films kijken, geen huiswerk meer maken, geen moeilijke gesprekken hebben, kortom: dat soort inspannende dingen dus vermijden.

In plaats daarvan: een mooi boek lezen, een rustig muziekje luisteren, gedempt licht op je kamer. Als je naar bed gaat zorgen dat je kamer heel donker is en genoeg frisse lucht heeft, dus je raam op een kiertje zetten en dat de hele nacht zo laten.

Als je eenmaal in bed ligt, probeer dan rustig te ademhalen vanuit je buik. Ga op je rug liggen, leg je handen losjes op je buik en probeer je ademhaling naar je handen en je buik te brengen. Je zult merken dat je na een tijdje rustiger en dieper gaat ademen en dat je loom wordt.

Verder kun je proberen om je gedachten te richten op 1 punt. Dus, zoals iemand hiervoor al adviseerde, tot 1000 tellen. Niet fanatiek, gewoon heel rustig. Uiteindelijk val je vanzelf in slaap.

Als dat allemaal niet helpt kun je bekijken of je kamer wel rustig genoeg is. Ligt je kamer soms aan een weg met veel verkeer? Vraag dan aan je ouders of je een kamer kunt krijgen aan de andere kant van het huis, waar het stiller is.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 5x zo oud als jij en ben er nu pas achtergekomen dat de televisie, de computer en koffie heel erg slecht zijn als je slaapproblemen hebt.
Een beker warme melk met honing doet echt, heel echt wonderen. Probeer maar.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je andere problemen of zorgen hebt en dan is het belangrijk dat die opgelost worden. Praat er vooral over.