ik wil al mijn tanden laten trekken en gelijk een gebit is dit een goede keuze

Toegevoegd na 1 dag:
ben 42 en een heel slecht gebit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
31.8K

Het beste antwoord

Nee, nooit doen, kan nooit meer teruggedraaid worden, ga na UMC Nijmegen afdeling tandheelkunde (beste in NL) en vraag advies....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dat is moeilijk te zeggen zo. Het ligt er nog al aan hoe je eigen gebit is, en wat voor mogelijkheden er nog meer zijn voor reparatie.
jc54
13 jaar geleden
Dat kan geen mens op deze afstand beoordelen.

Je tandarts is de enige die jou daar het beste advies in kan geven. Als de inhoud van jouw mond een ruine is en je tandarts adviseert een compleet gebit dan is dat niet voor niks.

Bovendien kunnen wij niet in jouw portemonnee kijken:
Als je nog een paar gezonde tanden en kiezen over hebt, valt er veel te doen met bruggen, kronen en implantaten.
Maar daar hangt wel een prijskaartje aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben nou toch zo benieuwd naar de motivatie achter die minduim die ik onmiddelijk na het beantwoorden krijg!
Gewoon nieuwschierig! Wil de minduimer zijn min motiveren? Bij voorbaat dank.
itsme
13 jaar geleden
Skusme, die minduimer zal zich niet bekend maken vrees ik... het is helaas iets waar we aan gewend moeten raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, ik krijg spontaan telepatische gaven waardoor ik voor de minduimer kan antwoorden. Dit is wat hij zegt: "Iets aan jou of jouw antwoord bevalt me niet, maar ik kan er niets zinnigs tegenin brengen. Een minduim is het enige middel dat me rest om mijn ongenoegen te ventileren."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tis toch een genuanceerd antwoord. Misschien houden min-naars daar niet van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De minnaar heeft zich niet bekend gemaakt. Dus jullie hebben helemaal gelijk. Zo gaat dat hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp niet goed waarom mensen zich druk maken om een duimpje op internet?
Zeer goed idee, maar laat je goed voorlichten ivm de mogelijkheden en de prijzen.

Er zijn genoeg commerciele tandheelkundige klinieken.
Ook een van de opties is te informeren bij een tandheelkundig opleidingcentrum.

Stof om na te denken of er je tanden in zetten.
(of krijg je nu teveel info voor je kiezen?)

Toegevoegd na 30 minuten:
Informeer bij uw zorgverzekeraar indien de behandeling op medische gronden verricht wordt.
Laat u om bovenstaande redenen doorverwijzen door uw arts.
Direct weglopen met een complete gebitsprothese zal niet gaan, wel met z.g. stifttanden etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vooral uw eerste zin en de toevoeging laten zien dat u totaal geen verstand van tandheelkunde heeft. Sorry van mij een -
Of het een goede keuze is, is iets wat je zelf ,moet beoordelen. Je loopt in ieder geval niet maanden rond als een tandeloos zoogdier. Aan de ander kant is het wel een pijnlijke geschiedenis, met je pijnlijke en gewonde mond een prothese gaan dragen.
Voor beide opties is wel wat te zeggen. Als je veel in gezelschap verkeert, lijkt me het beter om gelijk dat gebit te gaan dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog jong bent en je gebit is nog relatief goed, dan moet je dit niet doen.
De reden is simpel: als je kiezen weg zijn, heb je nog wel een opstaande rand in je mond, daar rust het kunstgebit op.
Als je eigen tanden weg zijn, gaat die kaakrand slinken. Dus heb je na een tijdje nauwelijks meer grip voor je kunstgebit en zit je met of een slecht passend gebit wat pijnlijk kan zijn en last geeft met eten en praten en dergelijke, of je moet aan een systeem waarbij ze via schroeven in je bot een kunstgebit vastzetten, wat ook geen pretje is en tegen die de tijd dat die kaakrand zo geslonken is ook niet echt goed meer gaat.

Waar ik opgroeide, was het in sommige kringen traditie om op je 18e alles te laten trekken en een gebit te 'nemen', want, zo redeneerden ze, dan kon er niks meer gebeuren met de tanden en waren ze levenslang van de tandarts af.
Je herkende ze aan het feit dat ze op hun 30e al zo'n ingevallen bekkie hadden en ellende kregen met eten, praten, lachen, noem maar op...

Doe het dus zeker niet in de illusie dat je ellende voorkomt!!
Mocht de reden zijn dat je bang bent voor de tandarts, google dan eens op angsttandartsen, die kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo dacht ik ook wat jaren geleden. Ik baalde gewoon van al het gezeur er omheen, maar puntje bij paaltje, op een paar tanden na was alles perfect, dus een plaatje met 3 tanden erop, en is best fijn. Niet te snel doen, alles laten trekken, kan goed tegenvallen. Ik ben blij, dat mijn tandarts het anders zag, want ik wilde wel, pff...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat jij je tanden laat trekken wordt er een gebit op maat gemaakt .
Normaal is het tanden eruit en een nieuw gebit erin .
Alleen de eerste dagen moet je oppassen met eten omdat kauwen dan nogal pijnlijk is .
Dan bestaat het eten uit aardappelpuree soep pap en groente wat je zo naar binnen kan zuigen .

Toegevoegd na 23 uur:
Maar ga voor die tijd wel even langs jou ziekenfonds .
Omdat zij meestal het grootste gedeelte deel voor hun rekening nemen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunstgebitten is -in mijn optiek - een allerlaatste redmiddel wat vaak om financiele redenen te vroeg wordt ingezet.
velen geven dat in wezen ook als antwoord.
In Nederland dragen relatief veel mensen een kunstgebit en de jongere garde heeft vaak de eigen tanden nog.
Zelf mis ik geen een tand en ben 51, mijn moeder had met30 een kunstgebit.....
Dat had ook met de mode te maken.
Ik kom nogal eens in het verre oosten, daar kun je voor minder dan de eigen bijdrage dingen met je tanden laten doen die je niet voor mogelijk houdt, desnoods zetten ze titanium implantaten in je mond waar men met allerhande technieken kunsttanden in zet en bestaande tanden tot in verregaande mate kan herstellen of zelfs opnieuw opbouwen.
En dat voor een prijs die ver onder die van de goedkoopste nieuwe auto ligt.
Dat lijkt veel geld maar je hebt maar een lichaam en een goed verzorgd gebit is een betere binnenkomer dan een luxere auto voor de deur.
Het heeft mede te maken met het gegeven dat de meeste tandartsen in bv. Thailand in wezen volledig arts en kaakchirurg zijn en tot veel drastischer maar beter ingrijpen in staat zijn.
Ik heb mij aldaar bij een kliniek van goede naam vervoegd voor een analyse en "grote schoonmaak "

Perfecte behandeling van meer dan een uur, een zeer eerlijk advies en 18 Euro aan kosten, ALL IN.
Complete revisie van flinke schade kost een paar duizend Euro, je krijgt dan de beste behandeling met apparatuur die hier soms niet eens bekend is.

Bekende Nederlanders kenden dit "geheim "al jaren en laten daar voor relatief weinig geld hun gebit repareren.
Hoe dacht je dat "bekende Nederlanders aan die mooie gebitten komen .
Van hunzelf , vergeet het maar.
Drie weekjes naar het verre oosten en jezelf GOED op laten knappen, kom je herboren (vanwege de vakantie) en stralend - vanwege een perfect gebit - terug.
Daar heb je meer lol aan dan een kunstgebit in een bakje water wat naast je bed staat.

De zorgvuldigheid en mate van steriel handelen liggen ZEKER op hetzelfde niveau als in Nederland.
vergeet dus die bananenverhalen maar over aids wat je daar oploopt, dat is meer een kwestie van je onderbroek aanhouden....

Het vergt een wat andere manier van denken maar met iets goedkoper rijdenen en een gesprek wat de ziektekosten hierin kan betekenen lijkt mij goede raad waar je heel blij mee kunt worden.....

Toegevoegd na 1 minuut:
een tand = GEEN tand, ik heb mijn volledig gebit nog.

Toegevoegd na 1 dag:
nav. toevoeging vraag,
Dan beter kustgebit.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel degelijk mogelijk vrijwel gelijk een gebit te krijgen die als een soort van pleister over de wond fungeert. Het is gewoon je definitieve kunstgebit. De wond herstelt snel. Het gebit wordt later nog bijgesteld als het tandvlees geslonken is en verder ga je dan op controle, eens in de zoveel tijd...
Hoe het zit met al je kiezen te laten trekken.... Als de tanden en kiezen aan beide kanten zitten nog, kan het zijn dat de arts ervoor kiest dat in etappes te doen omdat heftige verdoving aan beide kanten je kan doen stikken geloof ik of andere redenen.
Als je het spuugzat bent met pijn te eten en het voelt gewoon echt niet tof meer, dan houdt dus in principe niets je tegen op een gebit over te gaan... waarom nog langer lijden?
Zitten je tanden nog redelijk vast dan zou ik ze zo lang mogelijk nog behouden.... Mijn advies is: laat alleen trekken wat zeer doet, en laat de rest zitten. De rest wordt straks ondersteunt door je gebit en houdt langer stand dan. Het gaat niet meeer snel losser zitten, wat eerst wel het geval was...
Dus: redden wat er te redden valt en een frame nemen of gedeeltelijke prothese :)

Succes ermee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel heel erg heftig en rigoreus. Het is ook onomkeerbaar. Als n paar tanden niet goed meer zijn kan je kronen of implantaten laten zetten. Zoals al div. mensen antwoordden; je kaakbot en/of tandvlees slinkt mettertijd, zodat je steeds met n niet passend en daardoor pijnlijk gebit zit. n Hap uit n appeltje, of van n stokbroodje kan je vaak ook wel vergeten. Hopelijk zijn er nog andere opties voor je. Sterkte

Toegevoegd na 20 uur:
Als kind hadden wij thuis n erg slechte tandarts, we kregen schuimpjes na t tandartsbezoek. Hij liet gaatjes zitten, of als er al gevuld werd, vielen de vullingen na korte tijd uit. Uiteindelijk andere tandarts gevonden. Toen ik 18 was moest de 1e kroon geplaatst worden, dat kostte me toen een heel maandsalaris. Mensen in mijn omgeving verklaarde me voor gek; laat de boel toch trekken : kunstgebit, dan ben je overal van af. Mijn ouders hadden ook n kunstgebit wat in die tijd normaal was, maar mijn vader heeft er altijd last en pijn van gehad.
Ik heb iedere keer wat kronen laten plaatsen en ben heeeeel erg blij dat ik nooit alles heb laten trekken. Dat zou denk ik t laatste zijn wat ik zou doen. Misschien kan je nog 'ns bij een andere tandarts informeren. Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je gebit in slechte staat verkeerd en het echt nodig is dat je een kunstgebit moet hebben. Soms zien tanden er ook werkelijk niet meer uit waardoor je zelfs niet meer durft te lachen. Mocht het bij jou ook zo zijn dan denk ik dat het vooral voor je gevoel van eigenwaarde een opkikker is ook al blijft het altijd nep. Ik zie in mijn omgeving best veel mensen die blij zijn met hun kunstgebit.
Direct na het trekken een ander gebit is is wel pijnlijk maar je kaak kan zich direct aanpassen en over het algemeen gaat het best heel goed