wat is nu precies deja vu en hoe komt het?

ik had het laatst weer eens(ik heb het best vaak) we zaten met een paar vrienden te barbecuen en 1 iemand hield een marshmallow boven het vuur en zodra die marshmallow in de fik vloog dacht ik ineens ik heb dit al ooit eens mee gemaakt. Ik heb het ook veel als iemand iets zegt dan denk ik ik heb al een keer precies hetzelfde gehoord en dan kan ik me nog iets vaag herinneren.
ik heb eens gehoord dat je het dan al eens gezien hebt in een droom(hoor geloof ik alleen niet in) dus is mijn vraag hoe kan het

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K
Amadea
13 jaar geleden
zie http://www.goeievraag.nl/vraag/ieder-mens-wel-deja-vu.62059
rose
13 jaar geleden
Volgens mij heb ik dit eerder gezien: http://www.goeievraag.nl/vraag/deja-vu.38513

Het beste antwoord

Alle neurologische verklaringen ten spijt, eindigt een deja vu voor veel mensen in een gebeurtenis die men op dat moment wist te voorspellen. En verklaar dat dan maar eens neurologisch.

Een voorbeeld: Ik zie mijn buurjongen voorbijlopen, en hoor vervolgens de klok 5 uur slaan. Ik krijg het 'dat heb ik in diezelfde volgorde al eens meegemaakt' gevoel, en weet dan ook opeens dat over enkele seconden een vliegtuig laag over komt vliegen terwijl de telefoon gaat.
Wat inderdaad ook gebeurt.

Ikzelf ben van mening dat een deja vu niet meer is dan een moment waarop we zomaar weer even dat zesde zintuig voelen. Het zesde zintuig, waar we allemaal mee geboren zijn, maar niet hebben leren ontwikkelen en in deze maatschappij zelfs hebben geleerd te ontkennen.
Soms steekt het toch nog even de kop op: Je hebt een deja vu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PRECIES dat bedoel ik
ik vind het het beste antwoord +10(moet alleen nog even wachten eer dat ik het kan aanklikken;) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel, fijn dat het zo herkenbaar voor je is, en leuk voor mij om te weten dat ik echt niet de enige ben.

Andere antwoorden (4)

Bij een deja vu gebeurd er iets waarvan je denkt dat je het al een keer meegemaakt hebt. Normaal gesproken gaan beelden meteen naar je hersenen maar bij een deja vu worden de beelden eerst opgeslagen in je hersenen en daarna zie je het pas. En denk je dat je het al een keer meegemaakt hebt maar je weet niet waarneer en hoe.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deja Vu is de ervaring of het gevoel dat je iets al eerder hebt meegemaakt.

Toegevoegd na 34 seconden:
Een mogelijke verklaring stamt uit de neurologie. Wat bij een déjà vu gebeurt, kan ook worden omschreven als een "kortsluiting" van de hersenen. Normaal gesproken wordt een beeld vanuit de ogen door een plek in de hersenen gebracht waar de mens er zich bewust van wordt, daarna wordt dit beeld opgeslagen in de hersenen. Bij een déjà vu ontstaat er een kortsluiting, waardoor het beeld zich eerst in de hersenen opslaat, voordat de hersenen (de mens) zich bewust worden van het beeld. Omdat het een kortsluiting betreft kan men zich dus ook niet herinneren wanneer en hoe men het eerder heeft meegemaakt, want al die informatie is niet opgeslagen.
13 jaar geleden
Deja vu : we gaan even vooruit in de tijd, ik val over een traptree en ik weet opeens dat me dat bekend voorkomt, het volgende moment zal ik onderaan aan de trap zitten mijn man zal naar me toekomen en zeggen dat hij steeds al bang was hiervoor omdat ik de bocht te snel neem en dan zal hij uit zijn broekzak zijn zakdoek pakken en mijn wond deppen en mijn zoon zal in de gang komen met de verbanddoos en zeggen dat ik het nooit zal leren,de kat zal spinnend op de tree naast me gaan zitten, terwijl ik val realiseer ik me dit allemaal en meteen daarna gebeurd het ook zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies. Dat herken ik. Maar de vraag is dus: Wat is dat nou precies?!
Een déjà vu (uit het Frans: eerder gezien) is een verschijnsel in de psychologie; het betreft de ervaring iets mee te maken waarvan men tegelijkertijd de indruk heeft het al eerder te hebben meegemaakt, terwijl men weet dat dat niet het geval is. De term déjà vu is afkomstig uit het boek L'Avenir des Sciences Psychiques (De toekomst van de psychische wetenschappen) van de Franse onderzoeker Émile Boirac.

Déjà vu, of de volledige naam phénomène de déjà vu, slaat in de wetenschap meestal op een onechte herinnering of herinneringsbeleving en staat ook bekend onder de namen, Bekanntheitstäuschung, fausse reconnaissance, paramnesie en Schon-dagewesene.[1] In het algemene spraakgebruik is men echter de term ook gaan gebruiken als aanduiding van elke bekende situatie.