Waardoor ontstaat agressie?

Waar komen al die korte lontjes toch vandaan?

En bedoel ik het ontstaan van agressie in je lichaam/geest.

Toegevoegd na 2 minuten:
`En`moet zijn: Hier

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Agressie ontstaat door een gevoel als woede, frustratie, ongeduld of onbegrip. Wanneer je één van deze gevoelens hebt moet je er uitdrukking aan geven. Het is een gevoel van onmacht dat je hebt omdat niemand er op dat moment begrip voor heeft en je zelf nog kwader wordt.
Je bent dan net een keteltje met water dat steeds heter wordt en op gegeven moment aan het koken raakt. Het borrelt steeds meer op en op gegeven moment is het kookpunt bereikt en springt de fluit van de fluitketel! Dan ontplof je en dit moet eruit door middel van een harde vloek, een gefrustreerde brul, het weggooien van iets, een deur dichtknallen enz. Ook wanneer je woedend op iemand bent wil je die bestraffen voor wat diegene jou flikt en dan jeuken je handen tot je kookpunt bereikt is en dan kan het voorkomen dat je diegene een klap geeft, of een duw, in elk geval iets waardoor je woede afkoelt.
Mensen hebben tegenwoordig minder tijd en daardoor minder geduld. Hierdoor is het kookpunt al snel bereikt en hierdoor lijkt het ook alsof de lontjes steeds korter worden.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een plus voor de onmacht!

Andere antwoorden (7)

Bijgaande site geeft een redelijke verklaring voor agressie.
http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/agressie/waarom-agressief.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi. +
agressie ontstaat vaak door onbegrip en jaloezie.

Ook mensen die gefrustreerd raken door omstandigheden kunnen agressief reageren op anderen om hun vermeende tekortkoming af te reageren.

Opgekropte irritatie kan agressie tot gevolg hebben.

Ook oververmoeidheid kan aanleiding zijn tot agressief gedrag!

Sommige mensen vinden zichzelf meer als een ander, dit kan ook uit de hand lopen en omslaan in agressie.

Er zijn zelfs mensen, die ten koste van anderen hun eigen leefgenot verhogen! (denk aan crimineel gedrag)
Hier wordt door velen agressief op gereageerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Agressie is een uitingsvorm van een emotie, sommige mensen reageren in een gelijksoortige situatie agressief terwijl een ander dat weer niet doet.

Agressie/boosheid, ontstaat wanneer je aangetast wordt in je belangrijkste WAARDEN. Die dingen die voor jou heel belangrijk zijn.

Daarnaast heeft de manier van reageren vaak nog te maken, met je verleden, met het gezin waaruit je komt en onrust en frustraties die daaruit voorkomen kunnen in het verlengde agressief gedrag vormen.

Het heeft allemaal te maken met hoe gedachtepatronen werken, hoe communicatie werkt, welke linken er in de loop van je leven gelegd zijn in je hersenen.

Hoe je er vanaf komt is door nieuwe linken te maken of de huidige linken te veranderen en dit kan.
Bronnen:
sterredag
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus voor de waarden.
Agressief gedrag wordt mede veroorzaakt door het mannelijk hormoon testosteron. Hoe meer testosteron in het lichaam des te agressiever iemand kan worden.
Je kan natuurlijk daarnaast ook nog kiezen welk gedrag je wilt vertonen. Ook sociale aspecten spelen een rol.
Testosteron kan ook zorgen voor risicovol gedrag en antisociaal gedrag. Deze gedragskenmerken komen dus ook het meeste voor bij mannen. Vrouwen maken ook testosteron aan, maar veel minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een heel goed antwoord. Plus!
Het zit ingebakken in de mens, de vraag voor mij is meer:waarom hebben sommige mensen zulke korte lontjes, en waarom worden sommige mensen helemaal niet geremd door de gedachte aan eventuele consequenties van hun agressie? :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Agressie is gedrag met als doel het schade toebrengen aan iemand anders, welke deze schade probeert te vermijden. Agressie op jonge leeftijd blijkt een goede voorspeller te zijn van agressie op latere leeftijd, vooral bij mannen. Dit kan zich uiten in antisociaal gedrag, gevaarlijke rijstijl of misbruiken van anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gegeven antwoorden beschrijven eigenlijk wat agressie is en niet waardoor het ontstaat. Het antwoord daarop is n.m.m. te vinden in de sociologie waarin men onderzocht waardoor revoluties ontstaan. J. Davies heeft verscheidene uitkomsten van onderzoek (Marx, Tocqueville) en eigen empirisch onderzoek. Daaruit bleek dat opstand ontstaat als het een volk, na een periode van armoe en onderdrukking, langzaam weer beter gaat (eind van de tunnel komt in zicht) het plots scherp weer afbuigt naar een nog grotere ellende dan voorheen. Agressie ligt aan de basis van opstand. Voor het individu ontstaat agressie als de hoop, de verwachting, de gevoelde zekerheid op verbetering als een bal uit je handen wordt geslagen en je teruggeworpen op een nog ergere toestand dan die waarvan je dacht dat het voorbij was. Aan deze agressie valt iedereen ten prooi. Ook mensen die totaal geen karakteriologische agressie hebben.