Iemand tips om een migraine aanval te voorkomen/te verhelpen. (prijstillers helpen niet).Is vooral tijdens de week dat ik ongesteld ben.

Toegevoegd na 37 seconden:
Geen "prijstillers" natuurlijk maar "pijnstillers" ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Behalve de reguliere middelen, zou ik ook eens kijken of je wat kunt met het veranderen van je voedingspatroon of het slikken van extra vitaminen.

Kirstenwind gaf hier 1 jaar geleden de tip om visolie/omega3 te gaan slikken en ik heb hier ook wel eens gelezen dat magnesium en vitamine b2 een gunstige uitwerking kunnen hebben.
Hieronder een bron waar nog meer 'niet-reguliere' tips gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er bestaan meerdere soorten triptanen. Niet iedereen reageert op elke triptan. Bij onvoldoende effect is het altijd de moeite waard om meerdere triptanen te proberen.
• almotriptan, tablet
• eletriptan, tablet
• frovatriptan, tablet
• naratriptan, tablet
• rizatriptan, (smelt)tablet
• sumatriptan, tablet, neusspray, injectie en zetpil
• zolmitriptan, (smelt)tablet

ergotaminen:
• ergotamine*, tablet, zetpil

*Ergotamine is een medicijn dat sommige hoofdpijnpatiënten vrij van klachten houdt. Maar wie dit medicijn voorgeschreven krijgt, kan daaraan verslaafd raken. De limiet ligt bij een gebruik van niet vaker dan een dag per week. Ergotamine kan namelijk bij herhaaldelijk gebruik ook hoofdpijn veroorzaken. Soms nemen mensen dan nog maar een tablet, onwetend dat de hoofdpijn juist daardoor veroorzaakt wordt. Een waarschuwing is dan ook op zijn plaats. (zie: medicatieafhankelijke hoofdpijn)

Een aanval voorkomen
Om een migraineaanval te voorkomen, is het noodzakelijk dagelijks medicijnen te nemen. Soms wel jarenlang. Wie minimaal twee aanvallen per maand heeft, kan op die dagelijkse medicatie overgaan. In een dergelijk geval hebben eerdere medicijnen voor het bestrijden van de aanval niet veel opgeleverd.
Wie dagelijks medicijnen slikt, krijgt soms met bijwerkingen te maken. Het is daarom van belang goed uit te zoeken welke medicijnen het meest geschikt zijn, waarbij die bijwerkingen zoveel mogelijk worden voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geachte,

Ik wens te reageren op je vraag :

Hoe je migraine (= spanningshoofdpijn) kan verhelpen !
Ik maak hte regelmatig mee met mijn vrouwtje (zij is een fibromyalgie-patiente), en heeft regelmatig deze aanvallen van migraine. Het enige wat bij haar helpt is Dafalgan + codeïne, en rusten in een donkere kamer, en wachten tot het overgaat !

Hierbij heb ik nog enkele linken voor je in verband met dit onderwerp !

Veel sukses gewenst !

Mvg;

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer eens,als je het voelt aankomen ,om op een klontje anijs te zuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Migraine is vaak aan stress gerelateerd. Het ontstaat meestal vanuit de nek en schouderspieren. Soms is er sprake van ontsteking in deze spieren. Er zijn verschillende methoden om migraine te voorkomen.
1. Stress afbouwen door je ademhaling te verlagen tot onder in je buik.
2. Met aandacht en rustig (niet gehaast) de toilet bezoeken. Probeer te voelen wat er in je buik gebeurt als je naar toilet gaat en neem de tijd.
3. Magneethart van Energetix bij je schouders dragen.
Kijk eens voor meer info op schakel.vpweb.nl. Wil je wat bestellen, kijk dan op www.afroggy.com of stuur een mailtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je aan de pil bent, maar juist tijdens de stopweek kan een migraine aanval optreden.

Misschien een goed punt om met de huisarts te bespreken (als je aan de pil bent)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via de arts oveerleggen of Sumatriptan of een variant verkregen kan worden.
Blijf alsjeblieft bij ergotammine weg, dit moederkoren- alkaloïde is al heel snel een groter probleem dan een oplossing.
Omdat andere hoofdpijnmiddelen niet werken, vertel je , heb je waarschijnlijk echte migraine.
Dan is het geen spanningshoofdpijn maar vaatkramp in de hersenen. Het eerstgenoemde middel of een variant is dan de beste aanpak. Bespreek het goed met je arts, deze middelen zijn sowieso alleen op recept verkrijgbaar, maar werken goed.
Echte migraine is niet te harden en je doet jezelf een deugd door passende medicatie aan je arts te vragen.
Helaas helpen huis, tuin en keukenmiddeltjes wel een beetje , maar werken doen ze niet tegen echte migraine.
Ik heb het niet over spanningshoofdpijn, wat een totaal andere aanpak behoeft en die meestal wel op gewone pijnstillers reageert.
Als ik zelf migraiine heb , wat niet altijd goed herkenbaar is, neem ik eerst een normale pijnstiller . Als dat niet werkt , weet ik dat het migraine is en neem dan eerstgenoemde antimigrainemiddel.
Omdat dat een zwaar middel is , gebruik ik dat als laatste optie.
Deze aanpak werkt prima.
Omdat ik op dit moment migraine heb kan mijn tekst wat herhalingen bevatten, mijn excuses daarvoor,ik hoop dat het medicijn nu snel gaat werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had dat ook altijd, en ik heb echt al een hele apotheek anticonceptiemiddelen daarvoor uitgeprobeerd. toen heb ik gekozen om geen hormonen meer te slikken.... WEG MIGRAINE! ik wou toch zwanger worden dus dat was geen probleem, in overleg met mijn man hebben we besloten dat hij een ingreep laat doen. een vaste partner mag er ook wel wat voor over hebben toch? de ingreep bij de man is maar 1 dag, terwijl de ingreep bij de vrouw een aantal dagen is. maar met zoiets moet je natuurlijk er wel zeker van zijn dat je geen kinderen meer (erbij?) wil.

Toegevoegd na 2 minuten:
en natuurlijk bij je man wil blijven, anders is het ook wel sneu. het is heel definitief dus je begrijpt wel wat ik bedoel. vanaf het moment dat ik met de prikpil, pleisters en pil ben gestopt heb ik nergens meer last van. (is zo`n 1,5 jaar geleden).

Toegevoegd na 7 minuten:
p.s. ik kon tijdens een migraine aanval (duurde vaak 2 dagen) aleen maar slapen (geen licht en geluid verdragen). het komt natuurlijk niet altijd zo uit dat je kunt gaan slapen, en het is ook zo`n zonde van je tijd. ik gaf vaak over van misselijkheid, dus had ik van de huisarts zetpillen gekregen want de gewone middeltjes hielpen niet bij mij. als het wat minder was kon ik het redden met neurofen en een koud washandje terwijl ik op bed lag. succes...