Op welke zij draai je een zwangere vrouw in stabiele zijligging?

Ik heb in mijn BHV cursus (nu een half jaar geleden) gehoord van de docent dat je een zwangere vrouw maar op een zijde mag leggen als het om de stabiele zijligging gaat.

Nu weet ik niet meer welke zijde dat is.
En waarom juist die zijde en niet de andere zijde?

Dit staat namelijk niet in mijn boek beschreven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Zwangere vrouwen moeten op de linker zijde gelegd.
er staat niet bij waarom dat zo is
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op haar linker zij, op haar rechter zij liggend, belemmert de baarmoeder de terugstroom van haar bloed naar haar hart
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De linkerzij, waarom weet ik niet, dit is mij verteld en ik heb het aangenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me broodje aap. Zwangere vrouwen slapen toch zeker op beide zijden afwisselend? Bovendien: omdat je niet altijd zult weten of een vrouw zwanger is (vaak kun je er tot in de 7e/8e maand nog weinig van zien!) zou in je BHV boek moeten staan dat je ALLE vrouwen op die zijde zou moeten leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is geen broodje aap, het Rode Kruis vermeld dit ook in de cursus BHV, zolang het nog niet zichtbaar is zal de omvang van de baarmoeder/buik niet in de weg liggen en is het ook niet nodig. Stabiele zijligging bij zwangere vrouwen Wanneer je een zwangere vrouw in stabiele zijligging legt, draai haar dan op de
linkerzijde. Op haar rechterzijde bestaat de kans dat de baarmoeder de terugvloei
van bloed naar het hart belemmert. http://www.rodekruis.be/NR/rdonlyres/DD24E4E9-B139-4A54-80D9-BC1F8B1EB440/0/oplossingenOefenboekBedrijdseerstehulp.pdf Er is wel een verschil tussen zelf op je zij gaan liggen slapen en in een stabiele zijligging gelegd worden.
Een gezond lichaam zal er geen last van ondervinden, maar als je in een stabiele zijligging wordt gelegd is er een grote kans dat je niet geheel gezond bent en is er extra voorzichtigheid nodig.
In de afgelopen jaren heb ik een aantal uitstekende lessen eerste hulp en reanimatie gehad (bekroond met diploma's/getuigschriften) maar het gegeven dat je een zwangere vrouw op een bepaalde zij (de linker begrijp ik uit een aantal reacties) moet draaien bij stabiele zijligging is nieuw voor mij.

Mijn anatomieboek uit 1972 bestuderend kwam ik een nogal schematisch plaatje tegen. De zuurstofrijke toevoer is aan de linkerkant van het lichaam getekend en de zuurstofarme 'terugvloei' naar het hart aan de rechterkant. Ik heb nooit geweten dat zich aan de linkerkant van mijn lichaam een zuurstofrijke pijplijn ván en aan de rechterkant een zuurstofarme pijplijn náár het hart bevond.

Corrigeer me alsjeblieft als ik fout zit maar het zal toch hopelijk niet zo zijn dat in de genoemde voorbeelden een dergelijk schema vertaald is naar de daadwerkelijke anatomie van het menselijk lichaam en is gebruikt voor adviezen op het gebied van eerste hulp.

Toegevoegd na 22 uur:
Het blijkt inderdaad een tamelijk nieuwe richtlijn te zijn uit 2008, waarvan het de bedoeling is dat die uniform wordt toegepast in de EU.

Toegevoegd na 22 uur:
Inderdaad, op de rug of op de rechterzijde kan de baarmoeder een grote ader afknellen, die uiteraard naar het hart loopt. Laatste bijscholing was al weer een poosje geleden. Dat krijg je als je organisatie door een andere organisatie wordt overgenomen...