Links- EN rechts-handig ?Volgens sommige berichten zijn er zelfs mensen die met beide handen kunnen schrijven!

Moet iemand er bewust voor leren om links EN rechtshandig te zijn of is dit een storing in de ontwikkeling van de voorkeur ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het kan hardhandig aangeleerd worden (Vroeger werden linkshandige kinderen gedwongen rechts te schrijven, met genoeg dwang lukt dat best), maar mensen kunnen het ook van nature hebben. Ik ben links bijna net zo handig als rechts. Alleen schrijven kan ik met links minder mooi dan rechts, maar dat is dan ook een activiteit die oefening vereist.

Overigens zie ik niet waarom dit een 'storing in de ontwikkeling' zou zijn. In tegendeel, het is bijzonder nuttig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ambidextrous, daar is in het Nederlands geen woord voor, beidehandig zou ik het zelf noemen...

Dat wil zeggen dat er geen enkele voorkeur voor links of rechtshandig is in die persoon...
Die moet dan wel de vaardigheid leren om dat te doen wat een ander alleen maar met één hand kan, maar die leren dat wel heel snel met beide handen...

Ik was rechts in de eerste klas van de lagere school, maar mocht, god zij dank in de tweede links schrijven...
Het handschrift is altijd heel slecht gebleven, maar ik zei altijd: Ik ben te stom om dokter te worden, maar het handschrift heb ik al wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder mens moet vanaf zijn geboorte leren met zowel links als rechts om te gaan. Vroeger was het op school verplicht om rechtshandig te schrijven. Dit vanwege het schrift dat van links naar rechts ging. In andere culturen is het andersom.

Voorbeeld: een vriendinnetje van mij tekende met de rechterhand en kleurde met de linker.
Het is maar net waar je voor kiest en wat je het handigst vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de jaren 40 en 50 werd je verplicht om rechts te schrijven. Ook
Mijn vader is dus nu volledig links en rechts handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan allebei.
Maar mijn links is wel iets netter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het ook allebei, maar als het snel en goed leesbaar moet zijn, wordt het wel rechts.
Met heel veel andere dingen ben ik juist weer links.
Nooit iets aan- of afgeleerd op dit gebied.