Wat kan ik doen aan een ijzertekort in mijn bloed?

Vastgeteld door mijn dokter, alleen vind hij pilletjes hiertegen nog niet nodig (gelukkig). Hij denkt dat ik, als gezond mens, het zelf wel weer aan ga maken. Het zijn drukke tijden voor mij geweest, bloeddruk te laag, maar de dokter zegt dat het vanzelf wel weer goed gaat komen. Moet over twee weken weer terugkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Hej! Tijdens mijn zwangerschap had ik ook een erg lage HB. Ipv ijzerpillen kreeg ik de tip om heel veel ijzerrijke producten (bijv. spinazie) te eten, tezamen met vitamine C. (bijv. glaasje jus d'orange) Ik dronk altijd een glas melk tijdens de lunch, maar dat is een hele slechte combinatie. Probeer ijzerrijke producten met vitamine C te combineren en niet met melkproducten. Na twee weken had ik een hoger HB gehalte dan ik ooit had gehad!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Je hebt een elexieter met ijzer en verder veel groene groente eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke dag een boterham met appelstroop eten helpt ook al een stuk. Is nog lekker ook.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Goede ijzerbronnen zijn onder andere : vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten en citrusvruchten; matige ijzerbronnen zijn aardappelen, wortelen, ananas en bloem (zonder zemelen). Slechte ijzerbronnen (meestal door aanwezigheid van remmende stoffen) zijn rijst, meel met zemelen, appelen, bananen, peren, rabarber, spinazie, noten, amandelen en eieren.

Eet deze producten veel, en je ijzergehalte wordt wel weer opgekrikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Andere producten met veel ijzer:

Vlees,(lever, Rundvlees), eigeel, vis, donkergroene bladgroenten, peulvruchten, noten, melk, tomaten en wortels.
Door extra vitamine C te eten wordt de opname van ijzer in bloed bevorderd. Vitamine C komt vooral voor in vers fruit (frambozen, druiven, bramen, peren, appels) of vers geperst sinaasappelsap.
Het ijzer in spinazie laat zich echter slecht opnemen door het lichaam, tenzij je samen met spinazie een glas fruitsap drinkt. De vitamine C in fruitsap zet immers de vegetarische ijzer om in het soort ijzer dat je aantreft in vlees en dus veel gemakkelijker opgenomen wordt. Thee en koffie zijn dan weer uit den boze voor ijzeropname. Die drankjes bevatten een samenstelling, carbolzuur genaamd, die net de ijzeropname verhindert.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus als je deze producten voldoende eet (niet overmatig!) heb je over 2 weken veel minder (of geen) tekort meer aan ijzer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IJzer en voeding
Het uitgangspunt is het gebruik van een gezonde en gevarieerde voeding. In onderstaand overzichtje is te zien hoeveel milligram ijzer een portie van het desbetreffende voedingsmiddel bevat:

Voedingsmiddel
Portiegrootte
mg ijzer

Rundvlees, gemiddeld
1 stukje, 100 gram rauw gewogen
2,4

Kipfilet
1 stukje, 100 gram rauw gewogen
0,6

Kippenei
1 stuks
0,9

Brood, volkoren
1 snee, 35 gram
0,9

Brood, wit
1 snee, 35 gram
0,3

Vleeswaren
Voor 1 snee brood, 15 gram
0,4

Appelstroop
Voor 1 snee brood, 15 gram
2,2

Pindakaas
Voor 1 snee brood, 15 gram
0,2

Ontbijtgranen, verrijkt met ijzer
1 portie, 30 gram
2,4

Bruine bonen
Gekookt, 3 opscheplepels, 180 gram
3,8

Aardappel
Gekookt, 2 stuks, 100 gram
0,6

Donkergroene groente: spinazie
Gekookt, 3 opscheplepels, 240 gram
3,1

Donkergroene groente: broccoli
Gekookt, 3 opscheplepels, 150 gram
1,5

Bloemkool
Gekookt, 3 opscheplepels, 165 gram
0,5

Abrikozen
Gedroogd, 3 stuks, 10 gram
0,4

Rozijnen
1 eetlepel, 10 gram
0,2

Noten, gemengd
1 eetlepel, 20 gram
0,6

Noten, cashew
1 eetlepel, 20 gram
1,0

Vruchtenlimonadesiroop, Ferro
1 eetlepel, 15 gram
15,0
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stuk ijzer opeten, gewoon paar messen en vorken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eten van spinazie kan een goede invloed hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spinazie staat bekend als de groente met veel ijzer, mede door Popeye, maar dit klopt helemaal niet. Het bevat wel ijzer, maar niet opzienbarend veel, en doordat het veel oxalaten bevat, neem je maar een klein deel van dit ijzer op. Aan tomatensaus heb je al meer.
Bij kruidvat kun je ijzertabletten kopen als aanvulling. (is minder geconcentreerd dan die van de dokter). Probeer Roosvicee Ferro te drinken. Te koop bij de grotere supermarkten.
13 jaar geleden
Ooit geleerd dat spinazie een wonderbaarlijk middel was tegen ijzer tekort|?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuster bloedwijn hielp bij mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bruin brood met appelstroop eten,ferro cevitam.(is niet lekker maar door de yoghurt kan het nog net)spinazie.

Toegevoegd na 5 minuten:
peulvruchten,noten,ei.vitamine c bevorderd t opnemen van het ijzer.cafeïne vrije koffie is beter dan met cafeïne.het zelfde geld voor thee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw dokter heeft helemaal gelijk. Een ijzertekort in je bloed kan heel veel oorzaken hebben en zich heel goed spontaan herstellen. 'Aanmaken' klopt natuurlijk niet omdat ijzer niet door het lichaam gemaakt kan worden maar de gemiddelde voeding bevat ruim voldoende ijzer. Extra toevoegen kan leverbeschadiging, gewichtsverlies en verkalking in weefsels veroorzaken. Wacht dus rustig de bevindingen van je arts over twee weken af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt veel producten eten waar veel ijzer in zit maar dan moet je kilo's eten of iets hoger HB te krijgen. Belangrijk is dat het ijzer goed opgenomen wordt. Hiervoor kun je het beste vitamine B12 nemen.Via de volgende link vind je een goede http://www.elvitaal.nl/detail/elvitaal-producten/vitamine-b12-1000mcg-methylcobalamine . Daarnaast zijn er van Floradix tabletten en een drank die op kruidenbasis je ijzer snel aanvullen. Als het niet op deze site staat kun je ze een mailtje sturen wat ze hebben het wel!!