Hoe verbeter ik mijn evenwichtsgevoel?

Voor mijn evenwicht heb ik mijn ogen nodig. Ik wil graag mjin evenwichtsgevoel onafhankelijk maken van mijn ogen, of van een referentie die ik kan voelen. Hoe doe ik dat?

Een paar voorbeelden.

In het donker een trap aflopen zonder een leuning vast te kunnen houden, is een risico.

Op één been staan lukt goed, behalve met ogen dicht.

Ik moest eens een zware balk omhoogbrengen, en daartoe een ladder oplopen. Daarbij moest die balk nauwkeurig langs wat obstakels heen worden gemanoeuvreerd. Als ik maar naar de ladder of naar de muur kan kijken, lukt dat. Als ik naar de balk en de obstakels moet kijken, val ik om. Ik heb het opgelost door de balk op een schouder te leggen en met de andere hand vast te houden. Met de vrije hand kon ik de muur voelen. Niet vasthouden, niet leunen, maar alleen voelen geeft me al voldoende referentie.

Aan de rand van een afgrond staan vind ik helemaal niet eng. Maar ik weet dat ik kan vallen als ik geen referentie heb. Het maakt niet uit of ik die referentie kan zien (rotsbodem onder mijn voeten) of voelen - al staat er maar een dun boompje dat mijn gewicht nooit zou houden, puur het voelen van zo'n boompje houdt mij al in evenwicht.

Ik probeerde eens een ligfiets van een vriend. Ik viel steeds om. Tot die vriend met mij mee ging rennen. Eerst hield hij mijn hand stevig vast; dat werkte niet. Toen hield hij mij losjes vast. Geen enkele steun. Toen ging het wel: het ging niet om het bieden van steun, het ging erom dat ik een referentie had.

Toen ik leerde roeien en een smalle (dus wiebelige) boot, heeft mijn instructeur heel vaak gezegd dat ik naar de horizon moest kijken. Maar dan val ik om. Als ik naar het puntje van mijn boot kijk, en daardoor tegelijk het water rondom mij zie, houd ik prima evenwicht.

Ik heb geoefend met staand overeind blijven in de metro zonder vasthouden. Gaat prima, maar ja, dan zie ik voldoende referentiepunten.

Zelfde met sloffen uitdoen en schoenen aantrekken: staan, één voet optillen, slof uitdoen, terwijl ik op één been blijf staan bukken om de slof neer te zetten en de schoen op te pakken, overeind komen, schoen aantrekken, veters strikken - alles op één been, maar alweer, ik heb heel veel referentie om mij heen.

Hoe zorg ik er nu voor dat ik mijn evenwicht behoud zonder afhankelijk te zijn van mijn ogen of van een voelbare referentie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Voor een goed evenwicht heeft het lichaam drie hulpmiddelen: het evenwichtsorgaan in het binnenoor, het gezichtsvermogen of meer algemeen de zintuigen, en het interne gevoel van de stand van spieren en gewrichten. Zolang twee van de drie normaal werken heb je ook een normaal evenwicht. Als ik het verhaal lees heb je moglijk een vermindering van de werking van ofwel het evenwichtsorgaan, ofwel van het interne gevoel. De huisarts kan met een globale test uitvinden welk van beide de meest waarschijnlijke schuldige is, en doorverwijzen naar ofwel de neuroloog ofwel de KNO-arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Paardrijden! Helpt erg goed om je balans en evenwicht te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen in 1 bepaalde houding, die je daarnaast alleen in bed gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie oefening!(+1)
Je beschrijft heel nauwkeurig dat jij je omgeving als referentie nodig hebt om je staande te houden... dit weerspiegelt precies hoe je in het leven staat: je hebt een kader, een houvast nodig om je staande te houden...

En aan dat wat is, kun je zelden iets dóén... als je innerlijke houding (van zelf) verandert, zal je fysieke houding ook vanzelf veranderen...komt er balans en aarding van binnen, zal die naar buiten weerspiegelen...

Toegevoegd op 04-05-2009 12:51:58
en idd zoiets als qigong kan je helpen om je fysieke balans te versterken... want zo werkt het natuurlijk ook: fake it 'till you make it: doe balans en balans zal ervaren worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schrijft wat volgens jou de onderliggende oorzaak is, maar niet wat ik eraan zou kunnen doen. Hoe zou ik innerlijk in balans kunnen komen? En hoe weet je eigenlijk dat ik dat niet zou zijn? Zijn bijvoorbeeld alle ouderen innerlijk niet in balans, omdat ouderen een slechter evenwichtsgevoel hebben dan kinderen en jongvolwassenen? Klinkt niet geloofwaardig. Ter informatie, ik hoor van anderen juist dat ik (psychisch en emotioneel) altijd evenwichtig en stabiel ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ga er vanuit dat de binnenwereld van de mens kenbaar wordt door wat het lichaam/de persoon laat zien.. het kan natuurlijk zijn dat jij dat standpunt niet met me deelt... dan eindigt hier ons gesprek en kun je de rest ongelezen laten... je beschrijft zelf dat je gevoel voor evenwicht niet is zoals je het zou willen... hoe meer uit balans kun je zijn? iets te willen dat niet is... hebben ouderen een slechter evenwichtsgevoel of lukt het gewoon fysiek niet meer? ik ken ouderen die zich met alle macht moeten/willen vasthouden aan de laatste zekerheden omdat alle zekerheden van het leven ze ontglippen... zij zijn fysiek inderdaad minder stabiel en flexibel... als je evenwichtig en stabiel bent, kijk dan waar het je aan de balans ontbreekt... misschien heb je wel het oordeel van anderen, dat je evenwichtig en stabiel bent, nodig om het zelf te ervaren... zie je daar weer een houvast aan een referentiepunt? het doen van een 'sport' als qigong zou je kunnen helpen, daarin wordt veel geoefend met balans, kracht en energie... misschien ontdek je daarmee het aan ligt dat je moeite hebt om je evenwicht te vinden of te behouden...of misschien ontdek je dat het met jouw gevoel van evenwicht helemaal niet zo slecht gesteld is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie je dat Girlstar, Eltigre en Toerist ook weten dat je iets kunt oefenen om het dan te gaan ervaren? Fake it 'till you maken it...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je doet alsof "iets te willen dat niet is" iets slechts is. Maar het is juist het begin van motivatie. De hele wereld is gebouwd doordat mensen iets wilden dat niet was, en vervolgens gingen zorgen dat het er wel was. Ouderen hebben minder evenwichtsgevoel. Of dat fysiek is of niet - kun je, mag je, dat verschil maken? Ik ben jaren roeiïnstructeur geweest. Kinderen worden meteen in het minst stabiele boottype gezet. Volwassen beginners gaan in een iets stabieler type, oudere beginners gaan in het allerstabielste type dat er is. En dat metafysische referentiepunt waar je het over hebt - is het slecht je te oriënteren aan referentiepunten? Als je geen enkel referentiepunt hebt, ben je helemaal los. Dan ga je zweven. Je verliest het contact met de werkelijkheid. Ik zoek juist het contact met de werkelijkheid. Nu moet ik dat doen met referentiepunten die ik zie of die ik voel. Ik wil dat graag "zonder" die directe referentiepunten doen. Maar ook dan heb ik nog referentiepunten. Alleen komen die dan niet via de ogen of de tast binnen, maar via de evenwichtsorganen in de oren en via de spierspoeltjes. Die geven een referentie, hoe je het ook bekijkt. Kennelijk maak ik nu te weinig gebruik van die twee referenties. Ik wil daar meer gebruik van maken, zodat ik ook in evenwicht blijf als ik mijn ogen en mijn tastzin niet kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je...
Herken veel van wat je schrijft, en .. bij mij zijn de twee evenwichtsorganen uitgevallen. Vraag je huisarts of het misschien zin heeft bij een KNO-afdeling het evenwicht te onderzoeken/meten.