Kunnen vliegen steken?

Iemand beweerde dat.

Toegevoegd na 13 minuten:
De gewone huis tuin en keukenvlieg!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

er zijn soorten die kunnen steken

Toegevoegd na 1 minuut:
De Gewone goudoogdaas steekt zelden mensen, als je dat vergelijkt met de Gewone regendaas.
Regendazen kwamen vroeger veel voor in Diemen als er vee in de weilanden stond.

Beide soorten zijn in staat dwars door een spijkerbroek heen te steken. De regendaas houdt pas op met steken als je haar dood slaat, maar de goudoogdaas vlucht weg, komt dan terug, vlucht nog eens, en probeert het nog eens, maar blijft binnen een eigen gebiedje van zo'n 100 vierkante meter. Weglopen is dus de eenvoudigste manier om haar kwijt te raken.
De Gewone regendaas steekt alleen voor de voortplanting. Die vindt plaats in modderige oevers en andere natte plekjes.
Alleen de vrouwtjes steken. Dat kun je ook zien aan de ogen. Bij de meeste soorten vliegen raken de twee grote ogen elkaar bij mannetjes, en bij vrouwtjes niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt wel een horror verhaal:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het leger had je vroeger boekjes met silhouetten van vliegtuigen om ze te kunnen herkennen. Dat zou bij dazenherkenning ook wel erg handig zijn. :-) Een plus voor een boeiend antwoord.

Andere antwoorden (4)

het ligt eraan welke soort vlieg, de 'gewone huisvlieg' steekt namelijk niet. hier een link met meer uitleg
http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/museumkennis/i001005.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steekvliegen (natuurlijk) wel!

Toegevoegd na 3 uur:
de gewone 'huis'vlieg kan niet steken, heeft daar ook geen middelen voor: geen steeksnuit en geen angel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gewone huis-tuin en keukenvlieg niet, maar steekvliegen wel. Sommige soorten bromvliegen steken ook volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan welke vlieg. De gewone niet maar de stalvlieg wel. Die lijkt op de gewone vlieg.