Hoe kun je het beste ongemerkt achter iemands naam komen?

Ik ben echt heeeeeeel slecht met het onthouden van namen en heb nu al een tijdje een nieuwe baan. Maar blijf de namen van m'n collega's vergeten.

Ik voel me echt een eikel als ik het nu nog moet vragen.

Ik zoek nu dus manieren om de namen te achterhalen zonder dat ik het rechtstreeks moet vragen.

Tips anyone?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

Gefeliciteerd, jij bent één van die mensen die mogen zeggen dat ze Prosopagnosia hebben! En nu dat woord nog onthouden... Je bent geen eikel hoor, je hebt gewoon een deuk voor namen en gezichten.

Tips:

Een collega waar je goed mee op kunt schieten in vertrouwen nemen, en daar telkens stiekem aan vragen hoe iemand ook al weer heet.

Als iemand je iets vraagt: 'Ik zoek het even voor je uit, dan stuur ik je een mailtje. Hoe was je achternaam ook al weer?'

Truukjes die bij mij soms werken om ze toch te onthouden:
- als iemand z'n naam zegt, in je hoofd visualiseren hoe je die naam opschrijft in mooie sierletters.
- een liedje verzinnen met die naam er in
- een ezelsbruggetje of rijmpje verzinnen met die naam er in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heet dat echt zo? dan heb ik dat dus ook! :-p

Andere antwoorden (10)

- Vragen of ze je even een mailtje sturen met uitleg over [...]
- In de bedrijfstelefoongids bladeren
- Opbellen (Als telefoonnummers aan kamer nummers gekoppeld zijn
- Aan collega's vragen (Indirect: ik was net bij hoofd P&O, hoe heet die ook alweer)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om in de eerste paar dagen dat je iemands naam hebt gehoord deze vaak te herhalen.

Dus iemand zegt hoi ik ben henk dan probeer je de komende dagen bij alle zinnen henk er in te zetten.

Wil je koffie, henk?
Waar is het toilet, henk?
Hoelang werk je hier al, henk?

Doordat je zijn naam zegt in de zin (is in de praktijk niet nodig omdat je al in besprek bent met de persoon) onthoud jij de naam bij het gezicht en voelt de persoon (henk in dit geval) ook een stuk prettiger.

Het is altijd leuk om je eigen naam te horen. Want meestal hoor je die alleen als er iets verkeerd is gegaan.

Toegevoegd na 1 uur:
besprek = gesprek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wacht tot hij een kop cup-a soup gaat halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meteen zo snel als je kan opschrijven, evt met de functie of de afdeling waar hij werkt. Ik vergeet ook heel vaak die dingen, en wanneer ik ze dan opschrijf dan hoef ik bijna nooit meer te kijken op het briefje, maar dan weet ik het ineens wèl vaak te onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag om een organogram met namen erin van het bedrijf (of als het hele bedrijf groot is, alleen van de afdeling). Dan heb je meteen de namen.

Als dat niet beschikbaar is, vraag dan een lijst met alle email adressen van de directe collega's. Dan heb je in ieder geval een lijst met de namen, dat is alvast de helft...
13 jaar geleden
Wees er maar eerlijk in. Je hoeft je er niet voor te schamen, want namen zijn slechts namen en niet meer dan dat.
Een goede manier is om aan mensen (nieuwe collega's bv) bij het voorstellen al iets te zeggen als: " Ik zal je nog wel vaak naar je naam vragen, want namen onthouden kan ik niet" .
Dat levert je meteen al een hoop krediet en niemand kijkt ervan op als je voor de 3e keer de naam vraagt.
Je oogst eerder complimentjes voor de keren dat je het (nog) wel weet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vergeet ook vaak namen, en ik voel me er heel schuldig over als ik in een nieuwe groep kom, waar ik lang zal blijven, zoals bij werk. Daarom doe ik dan heel erg mijn best. Maak van de afdeling bv. een tekening met op plekken de voornamen van je collega s. Je zou het nu nog samen met een collega kunnen doen. B.v. in de pauze. als andere mensen niet zo snel in de gaten hebben, dat hun naam is vergeten.

Ik vind namen onthouden wel heel belangrijk! Het geeft mensen een gekend gevoel, en dat bevordert de sfeer en de relaties. En zelf ga je je als een vis in het water voelen als je alle namen kent.

Dus, net als de leraar vroeger op school, eventjes trainen, en dan heb je ze! (de namen).

PS En dan heb ik weer dat als ik diezelfde mensen bv in de supermarkt tegenkom, dat ik die naam dan weer kwijt kan zijn. Niet altijd, maar het komt voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dat laatste betreft: het overkomt me regelmatig dat ik mensen tegenkom die me enthousiast begroeten terwijl ik geen idéé heb wie ze zijn. Want een collega die ik niet zo goed ken, _her_ken ik niet in de supermarkt, bijvoorbeeld. Dus vaak brom ik maar zo'n beetje mee.
Ik heb dus ook weleens gehad dat iemand een heel verhaal met veel weetjenog's afstak en ik braaf 'ja, zeker, tuurlijk' meedeed, totdat die persoon zei: jij bènt toch x? Eh... Nee... Toen lag het dus niet aan mij dat ik die persoon niet herkende ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom die min? Van mij krijg je een +! En Hippo, grappig voorbeeld, zou mij ook kunnen overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
InekevL, dan heb je nog een mild geval in vergelijking met stumperds zoals ik. Snap je nou waarom ik uit het onderwijs gegaan ben? Er is bij mij geen trainen aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o, ik moet lachen, echt waar, wat erg! IK houd mezelf ook altijd motiverend voor, dat mensen het zo fijn vinden als je hun naam weet. Soms heb ik iemand naast me lopen die het heel goed weet, en dan vraag ik haar of ze me assisteert, dan begroet zij eerst...
Mijn man weet het nog veel slechter dan ik. Het is echt een ramp, en ik leef met je mee.
Stel, als je wel weet in welke straat hij/zij woont, zou je www.ikhebje.nl kunnen oproepen, vervolgens klikken op Omgekeerd Zoeken en dan op Zoek en Bel. Dan kan je zoeken op naam, op adres, op postcode, op telefoonnummer. Zoek je op adres, dan geef je de straatnaam en de plaatsnaam. Zet je er geen huisnummer bij, dan krijg je (bijna) alle niet geheime telefoonaansluitingen in die straat op het scherm. Als je door de namen heengaat, en je ziet een bepaalde naam, dan kan je denken "O ja, zo heet ie". Helemaal mooi is, dat je ook het huisnummer weet. Dan kan je het huisnummer gewoon invullen. Wel heb je vaak alleen houvast aan de achternamen. Mensen kennen elkaar vaak alleen bij de voornaam.
Soms hebben ze op het werk op internet een personenlijst met daarbij foto's van de personen. Verder hebben we op mijn werk een interne telefoongids op papier. Weet je het kamernummer, dan kijk je in die gids. Daarin staan zelfs ook de voornamen vermeld. Het is mogelijk om die gids op volgorde van kamernummer uit te draaien. Je vraagt aan degene die de gids namenstelt of ie een uitdraai wil maken op volgorde van kamernummers.
13 jaar geleden
Gewoon een plattegrondkaartje aanleggen van hun plek op kantoor met de namen erbij.

En als je het desondanks toch nog eens vergeet..zeg je gewoon: Hoe bedoel je dat Kees? En lach daarbij alsof je een grapje maakt. Dan zegt hij die geen Kees heet: Sorry ik heet Gijs.

Ook dàn weet je het, hè..

Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft je nieuwe baas een intranet waar ze op werken? Dan kan je hier misschien foto's bekijken (van personeelsuitjes) en voor jezelf een smoelenboek aanleggen als deze niet aanwezig is. Omdat je zo af en toe een foto toevoegt kan je ze ook beter onthouden.