Waarom gaven ze je vroeger meerdere namen ?

Ik heb alle 2 mijn kinderen maar 1 naam gegeven.
En sommige mensen zeggen dan hebben jou kinderen maar 1 naam ?
Ik zeg dan ja waarom moeten mijn kinderen meer namen hebben ?
Ik wordt toch ook alleen maar bij mijn eerste naam genoemd en niet bij alle 3 mijn namen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Vroeger was het bij een hoop mensen gebruikelijk om bepaalde familieleden te vernoemen. Meestal de directe familie.
Bij de katholieken was het gebruikelijk om de maagd Maria te vermelden in de geboortenamen. Veel (oorspronkelijk) Katholieke kennissen en vrienden van mij hebben de naam Maria in hun naam.

Vroeger mocht je je kind ook niet zomaar iedere willekeurige naam geven, daarom hebben zoveel ouders en ook grootouders van ons gelijke of gelijksoortige namen.
Tegenwoordig mag je je kind noemen zoals je wilt, al is het verzonnen. Het vernoemen raakt steeds meer uit de mode, mensen willen zelf een naam kiezen voor hun kind.

Toch gebeurt het ook nu nog dat mensen hun kind meerdere namen geven met meerdere redenen. De redenen die ik heb gehoord:
- Nog steeds wordt er wel eens vernoemd omdat mensen graag een familienaam terug zien komen.
- Dan kan het kind later zelf uit de namen kiezen welke hij/zij het mooiste vindt
- Eén naam is slechts één voorletter, en dat staat later niet mooi op diploma's, visitekaartjes e.d.

Eigenlijk doet het er ook niet toe of iemand slechts één of vele namen heeft. Zolang je zelf als ouder er maar van overtuigd bent dat het kind de naam heeft die jij met veel zorg en liefde hebt uitgezocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie uitleg

Andere antwoorden (5)

wat erachter aan komt zijn je doopnamen ik heb er ook 5
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betekend het dat je dan ook gedoopt ben ?
Want ik weet niet of ik gedoopt ben en kan dat ook niet meer na vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dan ben je gedoopt
je zou het bij de gemeente kunnen navragen waar je geboren bent
vaak hebben hun wel de doop gegevens bewaard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoeft niet ik heb 3 namen en ben nooit gedoopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord doopnaam heeft al jaren niets meer met dopen te maken.
Om de (wederzijdse) grootouders en eventuele suikeroompjes goed te stemmen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is het inderdaad puur en alleen een doopnaam die ik heb en ik ben dus ook gedoopt.

Sommige mensen willen met een extra naam het kind net wat extra meegeven.

Mijn pas geboren nichtje en neefje hebben ook geen extra voornaam/doopnaam, maar zij zullen ook niet gedoopt worden.

ik denk dat het er mee te maken heeft dat de mensen vroeger wat kerkelijker waren dan nu en daarom de doopnaam niet echt meer nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt waarom kinderen vroeger meerdere namen kregen. Je veronderstelling klopt niet: Ook vroeger gaven veel ouders hun kinderen maar 1 naam (Ik ben 46 jaar en heb maar 1 naam bv), en bovendien krijgen er tegenwoordig nog steeds kinderen meerdere namen van hun ouders.

In vroeger dagen was het wel meer gewoonte om een kind de namen van de voorouders te geven dan nu.
Dan zat je al gauw met 3 of 4 namen opgescheept.
Het kind werd dan 'vernoemd', een soort eerbetoon aan de voorouder in kwestie.

Tegenwoordig krijgen kinderen vaker meerdere namen die gewoon gekozen zijn omdat de ouders die namen mooi vinden.

Toegevoegd na 19 minuten:
Dopen is ook een reden voor het geven van meerdere namen, het is echter absoluut niet zo dat je altijd gedoopt bent wanneer je meer dan een naam hebt. Nogmaals: Daar kunnen meerdere redenen voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 2 doopnamen (namen van heiligen) en één roepnaam. Maar mijn kinderen heb ik vernoemd naar de grootouders zodat zij met hun eigen roepnaam erbij dus 3 voornamen hebben zonder dat het doopnamen zijn. Je hoeft dus niet gedoopt te zijn om meerdere voornamen te hebben.