Hoef je nergens bang voor te zijn?

want ik ben de laatste dagen weer veel bang.
bv voor de dood en pijn.
en nog veel meer. verwarring.
dan kan ik niet goed slapen.
men zegt dat ik niet bang hoef te zijn.
klopt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, en dat klopt vind ik.

Het beste antwoord

Angst is een van de grootste belemmeringen van de mens.

Zeker angst voor zaken die er niet zijn of die er niet toe doen. Bij voorbaat bang zijn voor iets is erg zonde van je energie. Je kunt beter genieten van het moment van nu. Dat je nog gezond bent en gewoon LEEFT!!

Tuurlijk gaan we allemaal dood en een zekere 'angst' voor de dood heeft iedereen wel een beetje. Maar die angst is meer gebaseerd op onzekerheid, dan op ware feiten. Want zeg nou zelf, waar zijn we nou precies bang voor?

Angst voor pijn is ook zoiets. Je hebt geen pijn! Waarom ben je bang dat je het krijgt. Als je het eenmaal hebt, dan is het een feit en die angst is alweer nergens op gebaseerd.

Pruts, maak je niet gek, zolang er niets is geniet van het leven. Geef angst geen kans, deze belemmert je alleen maar. We leven om te genieten en te leren en niet om bang te zijn voor wat er eventueel zou kunnen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

iedereen is wel eens ergens bang voor. dat is ook wel normaal.
Maar je hebt er helemaal niks aan.
Hoe kan je bang zijn voor iets wat misschien nooit hoeft te gebeuren.
op de dood na dan. iedereen gaat dood dat is een feit. maar daar hoef je nu nog helemaal niet bij stil te staan.

Denk maar zo, je leeft nu nog en je hebt nu die pijn niet. ga als je op bed ligt even iets leuks lezen eerst, waar je vrolijk van word. en denk daar aan als je gaat slapen.
bv leuke gedichten of verhalen.
Dan slaap je misschien wat beter en dan voel je je overdag ook beter.
13 jaar geleden
Ik kan je een fijn boekje aanbevelen :
Beren op de weg, spinsels in je hoofd.

Dit gaat welliswaar over omgaan met emoties op het werk, maar ik denk, dat je, bij het doorlezen, een heleboel situaties kunt herleiden naar je onbegrepen angsten en verwarring.

Het is geschreven door Theo IJzermans en Coen Dirkx, en te krijgen bij oa. Bol.com. Maar misschien heeft je bib het ook wel.

Op de achterkant staat het zinnetje :
Een groot deel van de narigheid veroorzaken we zelf. Onze manier van denken en fantaseren bepaalt uiteindelijk hoe we ons voelen en hoe we ons opstellen en gedragen.

Ik kreeg dit aanbevolen door m'n bedrijfsarts, toen ik met een burn-out kwam te zitten, en niet meer durfde auto te rijden op de snelweg, en helemaal alles eng en angstig vond, en verschrikkelijk schrok van onverwachte geluiden.

Je hebt niet zo veel aan een uitspraak als : je hoeft niet bang te zijn....dat weet je zelf ook wel, dat dat niet 'hoeft', maar feit is, dat je bang en angstig en tobberig bént....

Ik leef met je mee : ik weet, hoe ontzettend ingrijpend en verwarrend die angst is, en ook het terugdenken aan wat je vroeger allemaal wél kon en deed, en dat je niet meer begrijpt, hoe je ooit zo hebt kunnen zijn en leven.
Een heel vervreemdende ervaring, die gevoelens - je eigen verleden lijkt het verleden van een totaal ander mens!! Niet jouw verleden.

Probeer goede vriendjes te worden met je angst : hij is er op dit moment, en je zult ermee moeten leven. Wees vriendelijk voor jezelf, en trots op iedere overwinning, al lijkt hij voor anderen nóg zo klein. Het is voor jou een mega-overwinning, en alleen jij weet, wat het je gekost heeft, om iets te doen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Fijn antwoord. Hier kan een mens wat mee. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ga kijken of het boek in de bibliotheek kan vinden.
heel goed antwoord dit
Natuurlijk mag je bang zijn , Gerrit. Dat is menselijk. Maar je moet proberen je leven er niet door te laten beheersen! Er zijn toch ook veel leuke dingen in het leven? Ik ben 75 en mankeer wel het één en ander en naruurlijk heb ik ook wel eens een dip. Maar net zo als jij heb ik kinderen en kleinkinderen die het leven veraangenamen en dat zijn de dingen waar voor je moet leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige zekerheid die we hebben, is dat we eens dood zullen gaan. En verder kan er niets gebeuren. Er is overal een oplossing voor. Zelfs de dood kun je leren accepteren.

Geniet van elke dag. Wat zou je beter met je dagen kunnen doen, dan dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bang zijn is geen onzin, het is op sommige momenten een hele goede raadgever waar je naar moet luisteren. Overmatig bang zijn is niet goed, meestal komt dit door stress depressie of malen (te veel nadenken). het is heel moeilijk een oordeel te vellen over iemand die zegt veel bang te zijn. Eigenlijk kan alleen de naaste omgeving deze persoon het beste helpen.

Probeer veel te praten over waarom je bang bent, andere mensen kunnen jouw dan laten zien dat het niet terecht is of juist wel.

Maar en dit gaat raar klinken je moet niet bang zijn om soms bang te zijn. Dit hoort gewoon bij de mens en zijn overlevingsdrang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen hou het in het hier en nu, leef met de dag. En wees reëel. Het was gister volle maan en Ik heb gemerkt dat veel mensen daar de afgelopen dagen last van hadden, Ik zelf ook, onrust en slapeloosheid. Ook was in t nieuws laatst dat meerdere mensen last hebben van somberheid momenteel als gevolg van slecht slapen door t warme weer. Je zit door slecht slapen al snel in een vicieuze cirkel. Probeer overdag toch steeds lichamelijk actief te zijn in de buitenlucht. Je kent vast t spreekwoord : een mens lijdt t meest van t lijden dat hij vreest ... Daar kunnen we zelf iets aan doen. Over wel of niet doodgaan hebben we zelf doorgaans niets te zeggen. Daarom kan Ikzelf dat beter loslaten. Dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent emotioneel niet in balans, dit is simpel op te lossen met een nieuwe behandelmethode 'The Emotion Code"
Kijk maar even op onderstaande website:
http://www.theemotioncode.nl/Consult.php

groeten
Jolanda
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zolang je niet fysiek bedreigd wordt, hoe je nergens bang voor te zijn.

Jij bent het zelf die het allemaal zo heeft uitvergroot, alsof je van alles kunt doodgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Want als jij nergens bang voor bent of wilt zijn dan, denk je ook niet meer na bij wat voor gevaren er schuilen achter risico s.
Dan wordt alles zo gewoon en geroutineerd dat je vergeet dat er ook wel degelijk eens iets mis kan gaan.
Alleen je moet niet vergeten dat het leven niet alleen maar draait om enge dingen of pijn en de dood. Er zijn nog zoveel dingen in het leven waar je aan kunt denken zonder daar bang voor te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is wel eens bang. Dat hoort gewoon bij de mens. Het is alleen hoe je met deze emotie omgaat.

Het is normaal als je een keer bang bent,
zolang je niet altijd bang bent en je deze angst niet je leven laat bedwingen.

Je kunt deze emotie best te baas zijn, alleen daar moet je zelf aan werken. Wat schijnt te helpen, is denken aan de positieve dingen, al is dar niet makkelijk