Tips voor menatruatiepijn

Ik ben 12 jaar en ben al vaak ongesteld geworden maar deze keer doet het toch zoo veel pijn ik heb vreselijk geslapen en kan bijna niks doen van de pijn, wat ik heb geprobeert: warme kruik ,met me benen opgetrokken liggen en een kussen tegen me buik....
Wat kan nog meer helpen bij een 12 jarig meisje??

Toegevoegd na 14 minuten:
Wat ik al heb geprobeert: warme kruik , benen optrekken in bed , een kussen tegen me buik en pijnstillers maar niks werkt!!

En nog even iets mijn moeder gaf mij een oranje pilletje wat gaf ze me nou precies was het DE pil ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hey meiske,

Wat klote, ik had er op jouw leeftijd ook heel veel last van. Een paar dingen die kunnen helpen:
- zoals hierboven al aangegeven, pijnstiller nemen, werkt meestal afdoende
- gaan bewegen, het lijkt raar, maar het helpt echt!
- lekker in een warm bad gaan liggen.
- mochten deze dingen nu echt niet werken, kun je bij de dokter speciale pijnstillers tegen menstruatiepijn halen.
- indien de pijnen elke maand blijven, zou ik ook eens met de dokter gaan overleggen over anticonceptie. Ik weet dat het heel drastisch klinkt (ik neem aan dat je nog niet aan sex doet), maar anti conceptie is meer dan alleen tegen zwangerschap. Ik ben zelf met de pil begonnen toen ik 13 was, puur om de pijnen te verlichten.

Ik hoop dat we je wat hebben kunnen helpen, want dit soort pijn is om letterlijk gek van te worden! Ik leef met je mee. *Dikke knuffel geven doet*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de tips maar :
ik zal gaan proberen te bewegen
Wij hebben thuis geen bak dus dat word een douche... En ik kan amper rechtop staan....
Ik zal even goed met mij moeder praten en misschien gaan we dan even naar de dokter!
Alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt het gaat eght niet lukken om te bewegen maar voor de andere tips heel erg bedankt

Andere antwoorden (3)

Je kan ook even een pijnstiller nemen, bv paracetamol dat hielp bij mij ook altijd wel een beetje.

Toegevoegd na 15 minuten:
ik denk dat je moeder je een pijnstiller gaf nog, De pil werkt niet als je maar 1 krijgt. die moet je elke dag slikken en die krijg je alleen via de huisarts.
13 jaar geleden
Een paar tips die je eens kunt uitproberen:

- Een flink eind fietsen of een stevig stukje wandelen. Het lijkt tegenstrijdig, maar als je je inspant wordt het echt minder.
- een pijnstiller: Paracetamol of Ibuprofen. De laatste helpt vaak beter bij menstruatiepijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry dt ik het er niet bijschreef maar ik heb al een pijnstiller gebruikt en dt wandelen en fietsen ik zal gaan proberen
alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij doen paracetamolletjes niks tegen menstruatiepijn, dus vandaar de tip om ook eens ibuprofen te proberen. Ik hoop dat het bewegen helpt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem ook altijd ineens 2x een tablet van 400 mg ibuprofen in. Dat is het enige dat mij helpt.
Tegen menstruatiepijn bestaan speciale pijnstillers (Femerital) die je bij degewone drogist kunt krijgen. Ook wat sterkere pijnstillers (Alleve oid) willen nog wel eens helpen. Blijven zitten of liggen werkt in elk geval averecht ; afleiding en bezig blijven zijn vaak het best. Hoe het kan weet ik niet, maar pijn bij menstruatie schijnt voor een groot deel te maken te hebben met de verwáchting dat het pijn doet, en komt in sommige landen heel veel en in andere nauwelijks voor, zonder dat daar een biologische verklaring voor is. Vaak gaat het om een lcihte kramp, die je zowel in je onderbuik als onderrug kunt voelen.

Als het heel erg is kun je inderdaad overwegen aan de pil te gaan (al is dat wel een beetje met een kanon op een mug schieten), maar daarvoor heb je wel een verwijzing van de huisarts (en in de meeste landen van de gynaecoloog) nodig. Het oranje pilletje dat je moeder je heeft gegeven kan dus NOOIT DE pil zijn, al is er wel een kleine ronde gladde oranje pil (Stederil D), maar ALS dat al DE pil is geweest, moet ze medicijnen van haarzeld gegeven hebben, en dat is natuurlijk zwaar uit den boze. Plus dat deze pas na enkele weken tot maanden de gewenste bijwerking (minder pijnlijke menstruaties) gaat geven. Lijkt me dus onwaarschijnlijk.

Enne, kleine waarschuwing : slik NOOIT medicijnen waarvan je niet precies weet wat het is, ZELFS niet als je moeder ze je geeft. Je zult niet de eerste zijn die het slachtoffer wordt van goedbedoeld maar verkeerd toegepast medicijngebruik. ''Als het voor mij werkt bij die en die klachten zal het voor een ander met dezelfde klachten ook wel goed zijn" gaat hier NIET op.