Wat kan je het best doen als je gestoken bent door een mier?

Ik ben van de week gestoken door een mier en het doet ontseten veel pijn, wat kan ik nou het best doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (8)

Op een of andere manier proberen te neutraliseren, misschien met azijn. Ik dacht dat mieren niet steken,maar wel bijten.

Toegevoegd na 37 minuten:
Het schijnt dat tee trea olie ook heel doeltreffend is tegen mierenbeten, las ik op een allergie site. Ik heb geen idee wat het is, alleen dat het bij eczeem ook wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, mieren bijten en spugen wat mierenzuur in de wond. Dat doet pijn. Omdat het om een zuur gaat denk ik dat azijn niet helpt (zeker weten doe ik dat niet). Azijn helpt wel een beetje bij een steek van een mug omdat dit de gifwerking een beetje tegen gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het even nagekeken en de zure werking kan je met een beetje verdunde ammoniak (basisch) ongedaan proberen te maken. Ook niet echt heel gezond voor je huid, maar ik deed dat in het verleden ook met muggensteken. Als je de ammoniak op de wond doet dan doet dat wel even heel veel pijn. Daarna is de jeuk weg ;o)
je kan het ook behandelen met after bite
dat is voor alle beten en steken

Toegevoegd na 8 minuten:
...Wanneer gebruik je de Azaron Crème Deze crème helpt bij - Het verzorgen van een insectensteek - Het verzacht de pijn - Helpt bij insect steken van muggen, wespen, bijen en mieren De Azaron Crème bevat zorgvuldige geselecteerde bestanddelen die zorgen voor verzachting van de jeuk en de pijn na een insectenbeet. Hoe te gebruiken Voorzichtig op de plek smeren waar je bent geprikt en laten inwerken. Verpakking Het tubetje is wit met een blauwe ...
...zit. Prijs De Azaron crème kost ongeveer 5,50 euro en kun je krijgen bij de drogist. Wanneer niet te gebruiken Gebruik de crème niet als je huid is ontstoken of als je blaasjes op de huid hebt, daarmee vererger je het. Gebruik het ook niet als je overgevoelig bent voor de stof ethyleendiamine. ( Chemische aanduiding van groepsstoffen) Wees voorzichtig bij het gebruiken bij kinderen jonger dan 2 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komkommer er op leggen zou veel verlichting geven
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt inderdaad vaak gezegd. Of het helpt weet ik niet.
Een mier bijt met zijn kaken, maar spuit wat mierenzuur in het wondje uit zijn achterlijf (er zit daar geen angel) in de wond. Dat kan zelfs tot een afstand van 50 mm!

Dat mierenzuur bijt en sommige mensen krijgen er een allergische reactie van.

De "huismiddeltjes" zijn met name komkommer, uien of knoflook erop wrijven. Geen idee of dat helpt.

Ik zou er niet nog meer zuur op doen, zoals azijn.

Het beste is om zo snel mogelijk het wondje uit te zuigen. hiervoor zijn zuigpipetjes in de handel (voor insectenbeten).

Als de allergische reactie zo groot is dat er een grote bult ontstaat zou je naar de huisarts moeten. Die kan terfenadine voorschrijven dat de werking van histamine vermindert. Het histamine zorgt voor de (over)allergische reactie.

Toegevoegd na 4 minuten:
bijgaand een afbeelding van zo'n pompje.

Als je zo'n setje koopt zit er ook iets bij voor teken en ik zou er ook een tube met gel bijkopen tegen insectenbeten.

Toegevoegd na 15 minuten:
Toevoeging:

De werking van het zuur kan je wat ongedaan proberen te maken met ammoniak. Het middel After-Bite bevat ook ammoniak en bevestigt mijn vermoeden. De apotheek zegt het volgende over geneesmiddelen:

"Pijn en jeuk kunnen worden verzacht met lidocaïne- en/of mentholbevattende crème of gel. Ook Nestosylcrème en de After-Bitepen (bevat ammoniak) zijn hiervoor handige middelen.

Een aantal jeukstillende middelen, zoals Azaron zijn minder gewenst omdat deze een overgevoeligheidsreactie kunnen veroorzaken."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
+ som
ik zie dat je medaille er sinds kort bij staat, leuk! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die functie is inderdaad net nieuw. Wordt alleen getoond in de categorie waar je de medaille hebt. We hopen dat dit mensen aanzet om de kwaliteit van de antwoorden te verhogen en te proberen medailles te verdienen.
Alles wat de natuur veroorzaakt, kan de natuur weer genezen.
Bij een mierenbeet, pluk je blaadjes van de weegbree of van het hondsdraf, kneus de blaadjes en wrijf hiermede over de pijnlijke plek, binnen enkele min. is de meeste pijn verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als reactie op het bovenstaande bericht (in een reactie kun je geen plaatje plakken):

Klopt dat Hondsdraf helpt. Staat vaak in de buurt van brandnetels, daar helpt het ook tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mieren bijten en steken niet. Waarschijnlijk was het geen zwarte mier want daar kan je nauwelijks geen last van hebben. Rode bosmieren zijn groter en bijten erg vervelend deze doen ook pijn en jeuken. Ik heb het altijd gekoeld met een nette lap en dat hielp wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je last hebt van zo,n nare pijn of jeuk kun je gewoon citroensap gebruiken die heb je te koop in van die gele citroen vormige flesjes met een groen dopje ( dat spul kun je later ook nog gewoon gebruiken voor over de vis ,het vlees of in de cola) Goor maar waar,oorsmeer.
blaadjes van dovenetel weegbree en rododendron geven verlichting.
Uiencreme of azaron zou je kunnen proberen of autan of prrrrikweg.